hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > شناسایی ۱۱۰ گونه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب

شناسایی ۱۱۰ گونه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد گفت: تعداد گونه‌های پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب با مشاهده و مستند نگاری از سه پرنده جدید به ۱۱۰ گونه افزایش یافت.
مسیب صدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد در ادامه برنامه پایش گونه‌های گیاهی و جانوری پناهگاه حیات وحش یخاب، موفق شد تا با شناسایی و مستند نگاری از سه گونه پرنده دیگر با نام‌های "دال سیاه"، "زنبورخوار معمولی" و "دارکوب بال سفید" تعداد گونه‌های مشاهده شده و مستند نگاری شده این پناهگاه ارزشمند در بیابان مرکزی ایران را از ۱۰۷ گونه به ۱۱۰ گونه ارتقا دهد.
وی اضافه کرد: علاوه بر تنوع بالای پرندگان، تنوع خزندگان نیز در این پناهگاه قابل توجه است که مطالعه و ثبت و مستند نگاری آنها نیز شروع شده است.
مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش یخاب با تنوع زیستی از گربه سانان به لحاظ زیست محیطی اهمیت زیادی در بین مناطق چهارگانه محیط زیستی ایران دارد، ابراز داشت: برغم وسعت بالای منطقه، فون فلور کم نظیر و موقعیت جغرافیایی استراتژیک، با گذشت پنج سال از ارتقا منطقه، متأسفانه این پناهگاه ارزشمند فاقد پاسگاه محیط بانی بوده و به شدت دچار کمبود نیروی محیط بان است و شایسته است مسئولان استانی و شهرستانی توجه ویژه به این مهم داشته باشند.
به گزارش مهر، پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت ۲۷۰ هزار هکتار دارای تنوع اقلیمی کم نظیر و پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی در شمال شرق استان اصفهان گسترده شده است. است.
زنبورخوار اروپایی یا زنبورخوار معمولی با نام علمی Merops apiaster پرنده‌ای از خانوادهٔ زنبورخواران است که در جنوب اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا و غرب آسیا زاد و ولد می‌کند. این پرنده مهاجر بوده و زمستان‌ها به مناطق گرمسیری آفریقا، هندوستان و سری لانکا کوچ می‌کند.
شناسایی ۱۱۰ گونه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب

زنبورخوار معمولی از حشرات به ویژه زنبور، زنبور بی‌عسل و زنبور سرخ که آن‌ها را در حین پرواز شکار و تغذیه می‌کند. این پرنده پیش از خوردن شکارش نیش آن را با کوبیدن چندبارهٔ حشره به یک سطح سخت جدا ساخته و سپس آن را می‌خورد. زنبورخوار معمولی در طول روز در حدود ۲۵۰ زنبور می‌تواند بخورد. مرغ زنبور خوار پس از خوردن زنبور شیره بدن زنبور را گرفته و باقیمانده را قی می‌کند و تعدادی را هم کامل می‌خورد.
دال سیاه دال سیاه نام علمی ( Aegypius monachus) گونه‌ای لاشخور بزرگ‌جثه از قوشیان است که بیشتر در اروپا و آسیا و از اسپانیا تا کشور کره زیست می‌کند.
این پرنده تمام طول سال را در یک منطقه می‌ماند و فقط از مناطقی که زمستان‌های سخت دارند مهاجرت می‌کند.
دال سیاه ۹۸ تا ۱۲۰ سانتی‌متر طول دارد و با هفت تا ۱۴ کیلوگرم وزن یکی از سنگین‌ترین پرندگان قادر به پرواز دنیا و بزرگ‌ترین کرکس بر قدیم محسوب می‌شود.
دارکوب بال سفید (نام علمی: Dendrocopos leucopterus) پرنده‌ای از تیرهٔ دارکوبیان است. از وضعیت تعداد و پراکندگی این پرنده اطلاع دقیقی در دست نیست اما دارکوب بال سفید احتمالاً پرنده‌ای بومی ایران است و به تعداد کم در منتهی‌الیه شمال شرقی ایران دیده می‌شود.
اندازه دارکوب بال سفید ۲۳ سانتیمتر است.
شناسایی ۱۱۰ گونه پرنده در پناهگاه حیات وحش یخاب
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد