hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است

اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مهم‌ترین بیماری‌های تیروئید شامل کم کاری و پرکاری، گره‌ها، التهاب (تیروئیدیت) و سرطان تیروئید است.
هوشنگ ناصری کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه، تیروئید بزرگترین غده درون ریز بدن است که عملکرد آن بر بسیاری از غدد دیگر موثر است، گفت: اختلالات تیروئیدی در زنان ۱۰ برابر بیش‌تر از مردان است.
او افزود: مهم‌ترین بیماری‌های تیروئید شامل کم کاری و پرکاری، گره‌ها، التهاب (تیروئیدیت) و سرطان تیروئید است.
ناصری اضافه کرد: اختلالات تیروئیدی در تمام سنین و هر دو جنس و همه جهان شایع است.
او ادامه داد: هورمون‌های تیروئیدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری است و این درحالی است که، بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند.
ناصری گفت: در کشور ما نیز بیماری کم کاری تیروئید نوزادان شایع است و تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روز‌های ۵-۳ تولد است.
او با بیان اینکه، اختلالات تیروئیدی در زنان باردار شایع است و عدم درمان آن در سلامت جنین و مادر نقش به سزایی دارد افزود: مصرف بتادین برای ضدعفونی کردن در زن باردار، می‌تواند بر تیروئید جنین اثر منفی بگذارد.
ناصری اضافه کرد: کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می‌تواند باعث مشکلات تیروئید شود.
او با بیان اینکه، همه بیماری‌های تیروئیدی قابل درمان هستند ادامه داد: احتمال بروز بیماری‌های تیروئیدی (بخصوص کم کاری تیروئید) در بیماران دیابتی بالا است.
ناصری گفت: مصرف مستمر بعضی از دارو‌ها مثل آمیودارون (داروی قلبی) و لیتیوم (داروی ضد افسردگی) احتمال بروز اختلالات تیروئیدی را افزایش می‌دهد.
او با بیان اینکه، سلامت غده تیرویید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساس دارد افزود: گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی در دانش آموز است.
ناصری همچنین توصیه نمود: قبل از اقدام به بارداری باید از سلامت تیروئید خود باخبر شوید و به هیچوجه، نباید مصرف دارو‌های تیروئیدی بدون دستور پزشک بخصوص در دوران بارداری قطع شود.
او گفت: بیمار کم کاری تیرویید در زنان جوان، می‌تواند موجب ناباروری شود.
ناصری با بیان اینکه، اختاتلات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری‌های خود ایمن و التهاب‌های باکتریای و ویروسی از عوامل خطر بروز بیماری‌های تیروئیدی هستند افزود: فقط ۵ درصد از گره‌های تیروئیدی بدخیم هستند.
او ادامه داد: سابقه فامیلی ابتلا به بیماری‌های تیرویید، از عوامل خطر بروز اختلالات تیروئیدی محسوب می‌شود.
ناصری گفت: هنوز مدارک عامی معتبری در ارتباط با تاثیر طب‌های سنتی و سوزنی و هومیوپاتی در درمان بیماری‌های تیروئیدی وجود ندارد.
او در پایان، مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و ...) را در بروز اختلالات تیروئیدی موثر دانست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد