hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > عدم تکمیل راه آهن همدان به سنندج بلای جان کشاورزان همدانی

عدم تکمیل راه آهن همدان به سنندج بلای جان کشاورزان همدانی

پروژه احداث راه‌آهن همدان، سنندج که چند سالی است کلید خورده ولی تاکنون به سرانجام نرسیده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی در زمینه تردد وسایل و ادوات کشاورزان استان همدان شده است.
راه‌آهن همدان-سنندج، به عنوان بخشی از طرح بزرگ ریلی راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که در راستای ایجاد کریدور ریلی در غرب کشور اجرا می‌شود.
این مسیر ریلی از ایستگاه راه‌آهن همدان منشعب می‌شود و پس از گذشت از شهرهای بهار، لالجین و در ادامه صالح‌آباد، قروه و دهگلان، به ایستگاه راه‌آهن در حال ساختِ سنندج در شهر سنندج متصل می‌شود.
این مسیر ریلی ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در ۳ قطعه در حال احداث است، که حدود ۴۸ کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان ساخته می‌شود و ۱۰۲ کیلومتر ادامه مسیر، در استان کردستان است، مسیر فعلی این ریل عمدتاً از مناطق کوهستانی و اراضی روستاییان عبور می‌کند و مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرده است.
در این زمینه گفتگویی با دهیار و شورای روستای پرلوک که که بخشی از این مسیر ریلی در این روستا قرار گرفته داشتیم.
عضو شورای اسلامی روستای پرلوک با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه حدوداً از سال ۸۴ آغاز شده و بارها مسئولان استانی و ملی خبر از اتمام این پروژه در آینده نزدیک داده‌اند گفت: در آغاز پروژه ۴ سالی عملیات اجرایی فعال بود و پس از آن نیز غیر فعال شد و در این برهه از زمان راه‌های عبور بین مزارع و روستاهای اطراف مسدود گردید.
محمدعلی حیدری گفت: حدود ۱۰ مسیر مسدود شده، شاهد تخریب مزارع و حتی قنات شدیم پیگیری کردیم و هیچ مشکلی حل نشده و اهمیتی ندادند.
عدم تکمیل راه آهن همدان به سنندج بلای جان کشاورزان همدانی
وی با بیان اینکه اهالی روستا به شدت از این شرایط نگران هستند، گفت: ۳۵ کیلومتر از این پروژه در مسیر روستا قرار گرفته و بالغ بر ۹۰ درصد اهالی روستا در بخش کشاورزی فعالیت دارند که حتی عبور ماشین آلات و گرد غبار نیز بر محصولات روستاییان خساراتی وارد کرده است.
دهیار روستای پرلوک از شهرستان بهار نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: متأسفانه این خط آهن راه دسترسی به زمین‌ها کشاورزی چندین روستای منطقه از قبیل قره آقاج، جعفر اباد، ساربانلر، جهاد آباد و خود پرلوک را قطع کرده و کشاورزان و اهالی مجبورند روزانه عرض مسیر شن ریزی شده راه آهن را طی کنند.
احمد کاویانی با بیان اینکه در صورتی که شرکت اقدام به ریل گذاری مسیر نماید دیگر ماشین آلات و ادوات کشاورزی نخواهند توانست از این راه گریز فعلی نیز عبور کنند، اظهار داشت: در حال حاضر تنها پاسخ مسئولین به مکاتبات و درخواست‌های متعدد اهالی این است که از راه غیر استاندار پلی ریلی واقع در نزدیکی روستا به عنوان راه روستایی استفاده نمائید.
وی افزود: در فصول سرد سال و با اندک بارندگی امکان تردد از این مسیر خاکی و غیر ایمن وجود نخواهد داشت.
عدم تکمیل راه آهن همدان به سنندج بلای جان کشاورزان همدانی
دهیار این روستا همچنین به نامه نگاری‌های متعدد خود با معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: علی رغم پیگیری‌های متعدد و جلسات با پیمانکار اما از رسیدگی به این موضوع سر باز می‌زند.
وی افزود: حتی زیر ساخت‌های روستا به ویژه آسفالت نیز بر اثر ترددهای ماشین‌های سنگین باری در جهت احداث پروژه آسیب دیده و با وجود لکه گیری ها نیز این مشکل وجود دارد.
کاویانی گفت: جمعیت روستای پرلوک ۲ هزار و ۲۰ نفر و اکثراً در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت دارند که ۱۲ دامداری و گاوداری به‌صورت صنعتی در روستا وجود دارد.
وی ادامه داد: از کشاورزان روستا نیز با بیان اینکه راه‌های کشاورزی از قدیم محل عبور و مرور روستاییان بوده که متأسفانه با بی مهری تمام توسط این خط آهن قطع شد، گفت: کشاورزان و روستاییان هیچ انتظاری از مسئولین غیر از رسیدگی به خواسته قانونی و ایجاد یک راه ارتباطی امن ندارند.
رسولی یکی دیگر از روستاییان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه مسیرهای آبرو در طول مسیر هم قابل استفاده و عبور وسایل و ادوات کشاورزی همچون تراکتور و کمباین نمی‌باشد.
به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و دید مسئولین استانی و شهرستانی چه اقدامی در راستای اتمام این پروژه که مطالبه اصلی مردم شهرستان به جهت نامناسب بودن وضعیت جاده‌های مواصلاتی و همچنین حمایت و حل مشکلات روستاها و روستانشینان واقع در مسیر این خط آهن که بدون شک نقش بی بدیلی در توسعه کشور و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی دارند، انجام خواهند داد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد