hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > واکسن کرونای رازی کم ضرر است

واکسن کرونای رازی کم ضرر است

مهرآبادی گفت: واکسن رازی کووپارس جزء واکسن‌های بسیار کم عارضه است.
فلاح مهرآبادی، سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره روند کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، گفت: نتایج ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، همانطور که پیش بینی می‌شد این واکسن جزء واکسن‌های بسیار کم عارضه بوده و به لحاظ اثربخشی نیز هنوز برای اظهار نظر قطعی زود است، زیرا در فاز اول تاکید بر پیدا کردن دوز موثر است.
او افزود: براساس آنالیز اولیه هفته گذشته تیم اجرایی که از همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند، از بین سه دوز ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر که برای فاز اول کارآزمایی انتخاب شده بود، دوز ۱۰ میکروگرم با اثربخشی بالای ۸۰ درصد برای ادامه کارآزمایی در فاز دوم انتخاب شد.
سخنگوی موسسه رازی گفت: در فاز دوم، علاوه بر پایش ایمن و بی خطر بودن واکسن، تمرکز بر ارزیابی اثربخشی و ایمنی زایی واکسن است و براساس نتایج این فاز می‌توانیم وارد مطالعات فاز سوم شویم.
او با بیان این که خوشبختانه اثربخشی خوبی در دوز منتخب گزارش شده است، افزود: این واکسن در فاز اول، ایمنی خوبی هم ایجاد کرده است و در صورت ادامه این روند، همانطور که واکسن‌های نوترکیب از واکسن‌های کم عارضه دنیا محسوب می‌شوند، "رازی کووپارس" نیز جزء واکسن‌های بسیارکم عارضه خواهد بود.
مهرآبادی گفت: اگر به منابع علمی در مورد واکسن‌های کرونا در دنیا مراجعه شود، واکسن‌هایی با ساختار پروتئین نوترکیب، در صدر کم عارضه‌ترین واکسن‌ها هستند، زیرا ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که فقط بخشی از ژنوم ویروس استفاده می‌شود و بخش‌های زائد ویروس یا قسمت‌هایی که ممکن است در آینده عوارضی ایجاد کند، همراه واکسن وارد بدن نمی‌شود بنابراین بسیار کم عارضه هستند.
او با بیان این که وقتی واکسنی تولید و یک فرآورده خارجی وارد بدن می‌شود به طور قطع سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می دهد و به تزریق یک ماده بیولوژیک پاسخ خواهد داد، افزود: تلاش تمام شرکت ها، طراحی واکسنی با کم‌ترین عارضه است. در مطالعات بالینی فاز یک واکسن موسسه رازی، عارضه‌ای که در داوطلبان و روند مطالعه اختلال ایجاد کند، مشاهده نشد و به لحاظ اثربخشی نیز با توجه به سابقه خوب واکسن‌های نوترکیب در ایجاد ایمنی زایی بالا به نظر می‌رسد، نتایج مورد نظر حاصل شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد