hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خاکشیر؛ فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان خراسان جنوبی است

خاکشیر؛ فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان خراسان جنوبی است

یک هفته ایست که بهره برداران شهرستان بشرویه سخت مشغول برداشت دانه‌های ریز اما پر خاصیت گیاه خاکشیر هستند گیاهی که نوشیدنی معجزه آسایش دشمن تشنگی است و سرسفره‌های افطار و سحر بخصوص در فصل گرما به چشم می‌خورد.
 هوا که گرم می‌شود تنها یک نوشیدنی خنک و معجزه آسایی به نام خاکشیر می‌تواند قوتی برای بدن باشد و این روزها با آغاز ماه مبارک رمضان فصل برداشت گیاهی معجزه آسا به نام خاکشیر در شهرستان بشرویه آغاز شده است.
خاکشیر محصولی کم آب بر اما پر خاصیت است که این روزها کشاورزان را به دامن طبیعت کشانده است، گیاهی که نیاز به کود ندارد و مقاوم است آن طور که کشاورزان آن را در زمین‌های پنبه کشت می‌کنند.
 دانه‌های ریز اما پر خاصیت 
دانه‌های ریزش سرشار از خاصیت است، خاکشیر به عنوان یکی از نوشیدنی‌های معجزه آسای فصل تابستان یک هفته ایست که بهره برداران بشرویه ای را به دامن طبیعت کشانده تا آن را از زمین‌ها برداشت کرده و در سفره افطار و سحر به دست مصرف کننده برسانند.
اما وقتی صحبت از نوشیدنی پر خاصیت به نام خاکشیر می‌شود شاید برخی از ما به یاد صحبت‌های مادربزرگان خود بیفتیم که در فصل تابستان خوردن یک لیوان خاکشیر را توصیه می‌کردند اما آنچه در طب سنتی هم به آن اشاره شده است این است که این نوشیدنی نه تنهابرای درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارد بلکه می‌تواند برای بسیاری از دردها هم مفید باشد.
یکی از بهره برداران بشرویه ای به خبرنگار ما گفت: خاکشیر با وجود اینکه دانه‌های ریزی دارد اما بسیار پر خاصیت است و خوردن آن به خصوص در ماه رمضان بسیار توصیه می‌شود و نیاز آبی بسیار کمی دارد.
 درآمدزایی خوب برای کشاورزان 
وی که معتقد است خاکشیر درآمدزایی و اقتصاد خوبی برای بهره برداران دارد افزود: با وجود دوره رشد کوتاه خاکشیر، اما بهره بردار در مدت زمان کمتری به درآمد می‌رسد.
بهره بردار خاکشیر در بشرویه ادامه داد: گیاه خاکشیر در برخی از نقاط کشور به صورت خودرو وجود دارد اما در شهرستان بشرویه این گیاه کشت می‌شود و با وجود اینکه گیاهی علوفه‌ای و بوته‌ای است و ارتفاع آن گاهی به یک متر می‌رسد و با توجه به خشکسالی‌های اخیر اما کشت این محصول نیاز آبی زیادی ندارد.
یکی از بانوان بشرویه ای هم که خود را یک بهره بردار خاکشیر معرفی می‌کند افزود: هرساله در هنگام فصل برداشت خاکشیر ما بانوان در شهرستان بشرویه هم با برداشت این محصول پر خاصیت درآمدی برای خود به دست می آوریم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه هم به خبرنگار ما گفت: شهرستان بشرویه مقام اول را در خراسان جنوبی در تولید وسطح زیر کشت خاکشیر را دارد.
 خشکسالی سبب کاهش 40 درصدی تولید خاکشیر شد 
سرچاهی با بیان اینکه 210 هکتار از اراضی بشرویه زیر کشت خاکشیر است افزود: خشکسالی و بارندگی کم موجب کاهش 40 درصدی تولید خاکشیر شده است.
وی پیش بینی کرد: امسال 430 کشاورز شهرستان بشرویه بتوانند با برداشت این دانه‌های ریز وپر خاصیت یک میلیارد و 200 هزارتومان درآمد زایی کنند و پیش بینی می‌شود امسال 84 تن خاکشیر در بشرویه برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: بیشترین سطح زیرکشت خاکشیر استان به شهرستان‌های بشرویه، خوسف و سربیشه اختصاص دارد.
غلامرضا قوسی با بیان اینکه خاکشیر با توجه به شرایط زراعی در آبان کشت می‌شود، گفت: نیاز آبی پایین، سازگاری با اقلیم گرم و خشک منطقه، قیت مناسب فروش، مقرون به صرفه بودن، پایین بودن هزینه‌های نهاده‌ها، تولید بیشتر، مقاومت به آفات و بیماری‌ها و تناوب مطلوب زراعی باغات از مزایای کشت خاکشیر است.
وی یادآور شد: دفع سنگ کلیه، التیام بخشیدن زخم‌ها و جراحات، رفع تب، تنظیم کننده دستگاه گوارشی و رفع بیماری‌های معده از جمله خواص گیاه دارویی خاکشیر است.
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی هم گفت: بیشترین کاربرد و استفاده این محصول برای رفع عطش، دفع سنگ کلیه و درمان یبوست است و جز گیاهان دارویی پرطرفدار محسوب می‌شود.
محسن پویان با بیان اینکه خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات است افزود: جوشانده خاکشیر برای رفع اسهال‌های ساده و رفع ترشحات زنان مفید است و ادرار آور و تب بُر است
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: این گیاه برای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را برطرف می‌کند و شربت خاکشیر خنک کننده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف می‌شود.
پویان افزود: برای بهبود فشار خون خاکشیر را بکوبید و شب موقع خواب کف پا تا مچ را با آن ضماد کنید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد