hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > شناسایی دو گونه پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب

شناسایی دو گونه پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد از شناسایی و مستندگاری دو گونه پرنده جدید در پناهگاه حیات وحش یخاب خبر داد.
مسیب صدری  اظهار داشت: انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد موفق شد دو گونه پرنده جدید با نام‌های جغد تالابی و آبچیلیک پا سبز خاردار را در پناهگاه حیات وحش یخاب شناسایی و مستند نگاری کند.
وی افزود: با ثبت این دو پرنده شمار گونه‌های زیستی این پناهگاه ارزشمند در بیابان‌های مرکزی ایران از ۱۰۵ به ۱۰۷ گونه افزایش یافت.
مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد با اشاره به بازدید از طرح بادشکن ترکیبی زنده و غیر زنده در روستاهای حسین آباد و قاسم آباد در بخش کویر شهرستان آران و بیدگل، گفت: اجرای این پروژه جایگزین مالچ نفتی در این مناطق بود و امید است ضمن تقویت پوشش گیاهی منطقه موجب ارتقا شرایط زیستی این زیستگاه ارزشمند برای پرندگان و خزندگان و سایر جانداران باشد.
صدری برداشت‌های غیر اصولی و خارج از حریم معادن، چرای بی رویه دام و نبود پاسگاه محیط بانی و تعداد اندک محیط بانان در منطقه را از جمله معضلات پناهگاه حیات وحش یخاب برشمرد و خاطرنشان کرد: رفع این مشکلات توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری را می‌طلبد.
پناهگاه حیات وحش یخاب با وسعت بالای ۲۷۰ هزار هکتار با تنوع اقلیمی کم نظیر و با دارا بودن پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی، مرز مشترک قابل توجه با پارک ملی کویر و مطرح شدن به عنوان کریدور اصلی تردد یوزپلنگ اسیایی به لحاظ زیست محیطی اهمیت فوق العاده ای در بین مناطق چهارگانه محیط زیستی ایران دارد.
اندازه جغد تالابی یا جغد گوش کوتاه ۳۷ سانتی‌متر است و هنگام غروب و در طول روز در فضای باز به شکار می‌پردازد. جغد تالابی با بدن زرد مایل به قهوه‌ای کمرنگ و با سطح شکمی راهراه شناسایی می‌شود. بال‌های دراز با راه‌راه عرضی دارد که در سطح زیرین آنها در ناحیه خم بال لکه‌ای بزرگ و تیره‌رنگ مشاهده می‌شود.
جغد تالابی پرنده‌ای است که زمستان‌ها در شمال ایران از پراکندگی به نسبت فراوانی برخوردار بوده و به تعداد کمتری در جنوب و سواحل جنوبی ایران دیده شده است اما اطلاع دقیق و مستندی از تعداد و وضعیت پراکندگی کنونی این گونه در دسترس نیست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد