hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حال و روز ناخوش تاکسی‌داران اردستانی؛ هزینه‌های بالا و عدم حمایت کمر فعالان این صنف را خم کرد

حال و روز ناخوش تاکسی‌داران اردستانی؛ هزینه‌های بالا و عدم حمایت کمر فعالان این صنف را خم کرد

شهرستان اردستان دارای ۱۰۲ تاکسی است که متولی مشخصی ندارد و تاکسی‌داران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.
تاکسی‌داران یکی از اقشاری هستند که از کرونا بیشترین ضربات را متحمل شدند و کاهش مسافران، تورم و تلاطم اقتصادی، گرانی قطعه، روغن و لاستیک و سوخت همگی موجب شده تا این قشر زحمت‌کش در رنگ‌های کرونایی با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنند.
محمد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: ما در اردستان متولی درستی نداریم و کسی به مشکلاتمان رسیدگی نمی‌کند و سال تا سال کسی نمی‌گوید چکار می‌کنید فقط اگر کسی از ما شکایت کند سریعا ما را فراخوان می‌کنند و با اینکه از مشکلات ما خبر دارند کسی حاضر به رسیدگی نیست و در این بحران بیماری کرونا هم اوضاع به مراتب سخت‌تر است که مسئولان باید فکری به حال ما کنند.
این راننده تاکسی افزود: نبود مسافر و گرانی لوازم مورد نیاز خودرو هم بر مشکلات ما افزوده و حتی هیچ حمایتی یا تسهیلاتی از سوی هیچ اتحادیه یا ارگان متولی برای ما در نظر گرفته نمی‌شود و ما باید با مشکلات این چنینی بسازیم و حتی در زمان شیوع کرونا چشم یاری داشتیم که خبری نشد.
کمبود مسافر یکی از معضلات تاکسی داران اردستانی است  
ابراهیم راننده تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: اردستان در بعضی از اوقات مسافر خوبی دارد اما در بیشتر اوقات مسافر کم است و همین موضوع برای ما صرفه اقتصادی ندارد و هر چقدر زحمت می‌کشیم نمی‌توانیم خرجی زندگی را تامین کنیم.
وی افزود: مشکلات که جای خود را دارد اما می‌بینیم هر فردی هم که بازنشسته شده برای شغل دوران بازنشستگی خود یک تاکسی خریده و به این جرگه پیوسته و ضمن داشتن حقوق بازنشستگی عرصه را برای ما که راه تامین دیگری نداریم تنگ کرده‌اند و کسی هم به آن‌ها یک تذکر هم نمی‌دهد.
مرتضی یکی از رانندگان تاکسی در اردستان اظهار داشت: با توجه به نبود شغلی مناسب با تهیه وام و خرید تاکسی به اصطلاح برای خودم شغلی دست و پا کرده‌ام اما می‌بینیم که به هیچ دردی نمی‌خورد و هر چه هر روز بیشتر تلاش می‌کنیم به جایی نمی‌رسم و حتی مایحتاج خود خودرو هم تامین نمی‌شود.
وی گفت: ما انتظار داریم حداقل اتحادیه تاکسی‌داران برای ما قشر زحمتکش یک کاری انجام دهد و با در نظر گرفتن تسهیلات یا در اختیار قرار دادن لوازم مصرفی خودرو به صورت دولتی و ارزان از ما حمایتی را داشته باشد که در طول این پنج سالی که بنده تاکسی دارم این گونه مسائل را ندیده‌ام.
50 درصد ناوگان تاکسی رانی اردستان فرسوده است 
مهدی گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر در شهر اردستان تعداد 54 تاکسی فعالیت دارند و تعداد 48 تاکسی هم در برون‌شهری به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تمامی این خودروها دوگانه سوز بوده و فقط یک مورد پیکان قدیمی بنزین سوز است که تقریبا 50 درصد از تاکسی‌های اردستان فرسوده هستند.
وی افزود: تاکسی‌داران اردستانی انتظار دارند که تاکسیرانی شهرداری به آن‌ها کمک کند و لاستیک و قطعات خودرو را به صورت دولتی در اختیار آن‌ها قرار دهد اما شهرهایی که این کار را می‌کنند اتحادیه دارند که تاکسی‌داران همچون یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری می‌کنند و مقداری هزینه که به عنوان سهام در اختیار شرکت می‌گذارند از سود آن برایشان اقلام دولتی تهیه می‌شود و با توجه به اینکه اردستان اتحادیه ندارد این مشکل برای آن‌ها پیش آمده است اما چون شهرستان اردستان زیر 100 هزار نفر است اتحادیه تعلق نمی‌گیرد و مجاز به ایجاد اتحادیه نیستیم.
رئیس تاکسی‌داران اردستان در مورد افزایش کرایه تاکسی‌داران گفت: قیمت‌ها در اردیبهشت 99 افزایش یافته و حدود 25 درصد قیمت‌ها را افزایش دادیم که مجدداً در اردیبهشت امسال برای افزایش قیمت مکاتبات آن انجام می‌شود تا در شورای ترافیک مورد بررسی قرار گیرد و سپس در استان تایید شود و اما آنچه که مسلم است تاکسی‌داران افزایش را به صورت سر خود از مسافران دریافت می‌کنند و حدود 70 درصد قیمت‌ها را افزایش داده‌اند که در صورت شکایت توسط مسافران با آن‌ها برخورد قانونی انجام می‌شود.
وی ابراز داشت: با توجه به شکایات مردمی تاکنون چند نفر به تعزیرات حکومتی معرفی شده و مورد جریمه قرار گرفته‌اند اما باز هم کار خود را انجام می‌دهند و مورد دیگری هم که تاکسی‌داران به آن معترض هستند این است که یک سری از افرادی که بازنشسته شده‌اند بر روی تاکسی فعالیت دارند اما آنچه که مشخص است همین افراد حاضر به فروش تاکسی خود هستند اما کسی خریدار آن نیست و بعضی از جوانان هم که جویای کار هستند و می‌خواهند در این حرفه وارد شوند گواهینامه رانندگی آنان برای رانندگی تاکسی مجاز نیست.
گنجی بیان کرد: در سال 95 تعدادی سهمیه تاکسی به شهر اردستان تعلق گرفت و افراد همه این سهمیه را پر کردند و با توجه به اینکه برای خرید تسهیلات ارائه می‌شد افراد جویای کار و همچنین بازنشستگان برای خرید آن اقدام کردند و سهمیه‌ها تکمیل شده است.
رئیس تاکسی‌داران اردستان تاکید کرد: تاکسیرانی در حال حاضر فقط در زمانی که می‌خواهد مجوز آن‌ها را تمدید کند با 50 درصد تخفیف این کار را برایشان انجام می‌دهد و برای اینکه بیمه‌های آن‌ها انجام شود نامه‌نگاری‌ها برای آن‌ها صورت می‌گیرد و تاکسیرانی کار خاص دیگری نمی‌تواند انجام دهد.
واگذاری بیش از حد تاکسی بزرگترین معضل تاکسی‌داران اردستانی است 
نادر یزدان‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: موضوع و حساسیتی که روی تاکسی‌داران اردستان وجود دارد واگذاری تاکسی به کسانی است که آن را به عنوان شغل دوم خود محسوب می‌کنند و بیشتر آن‌ها هم بازنشسته شده‌اند و در واقع تاکسی بیش از حد واگذار شده است.
وی افزود: موضوعی دیگر که خیلی مهم است اینکه بیش از حد تاکسی در اردستان وجود دارد و این مقدار تاکسی برای مسافران اردستان با توجه به اینکه شهر از پراکندگی زیادی برخوردار است باز هم زیاد است و با توجه به اینکه افراد آن را به عنوان شغل دوم حساب می‌کنند این موضوع موجب شده تا آن انسجام کامل و حضور فیزیکی آن‌ها وجود نداشته باشد و بعضاً مدت‌ها در خط کار نمی‌کند و فقط می‌خواهند از این امتیاز استفاده کنند.
شهردار اردستان گفت: با توجه به اینکه افرادی که این کار را به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده‌اند و از جای دیگر ارتزاق می‌کنند دلسوزی برای کار خود وجود ندارد و در سنوات گذشته فردی را به عنوان یکی از افراد موفق پیشنهاد کردیم به عنوان نماینده تا برای آنان شرکتی را راه‌اندازی کنیم که موفق نشدیم و رسیدگی به مشکلات آن‌ها در این زمینه انجام شود که با دعوت از آن‌ها استقبال خوبی صورت نگرفت.
وی ابراز داشت: افرادی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند و ثابت هستند و در واقع با امورات زندگی خود را می‌گذرانند و با توجه به پراکندگی شهر اردستان برای یک مسافر باید مسیر طولانی را طی کنند که این هم از نظر اقتصادی برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و برای برگشت مسافری ندارند.
یزدان بخش بیان کرد: با توجه به گرانی قطعات خودرو و همچنین تمرکز نفرات هم در اردستان کم است و شاید در یک مسیر در طول روز بیشتر از 10 مسافر وجود نداشته باشد که همین موضوع موجب می‌شود تا تجمع آنان فقط در میدان مرکزی شهر باشد و در مکان‌های دیگر زمانی که مردم به آن احتیاج دارند تاکسی وجود ندارد.
شهردار اردستان افزود: تمام ادارات و بانک‌های شهر اردستان در مکانی خاص تمرکز دارد و در مکان‌های که ادارات وجود دارد معمولاً تاکسی عبور می‌کند اما اگر مسافران بخواهند یک خیابان بالاتر بروند چون اداره وجود ندارد مسافر سرگردان می‌شود و همین مشکلات موجب شده است که تاکسیرانی در اردستان حال و روز خوشی نداشته باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد