hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کرونا استرس مردان را بالا برد

کرونا استرس مردان را بالا برد

مطالعات در مردان نشان دهنده افزایش استرس و آسیب‌های روانی در پاندمی کرونا است.
دکتر محبوبه خوزان متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل از اثرات منفی پاندمی کووید-۱۹ بر سلامت روان افراد جامعه خبر داد و گفت: مطالعات در مردان نشان دهنده افزایش سطح استرس و آسیب‌های روانی در پاندمی کرونا می‌باشد.
او افزود: مشکلات اقتصادی، تغییر نقش، کاهش روابط اجتماعی و جدا شدن از شبکه‌های اجتماعی مهم نظیر دوستان، همکاران و اعضای خانواده، نگرانی در مورد سلامت خود به عنوان سرپرست خانوار را از علل مهم افزایش سطح استرس و آسیب‌های روانی پاندمی در مردان دانست.

دکتر خوزان گفت: از دست دادن دادن شغل، کاهش در آمد ماهیانه، عدم اطمینان در مورد سرمایه گذاری‌های مالی نقش زیادی در افزایش استرس در مردان داشته به ویژه در جوامع سنتی که مردان نان‌آور اصلی خانواده می‌باشند و تأمین مالی و شغل پایه اعتماد به نفس آنان است.
او افزود: دور کاری، کار منزل سبب افزایش زمان حضور در منزل و افزایش مسئولیت‌های مراقبت از فرزندان و کمک به آموزش مجازی آن‌ها و انجام کار‌های منزل شده که برای مردانی که اکثر ساعات را در محل کار سپری می‌کردند سردرگم کننده شده است.
دکتر خوزان با اشاره به اینکه کاهش روابط اجتماعی و جدا شدن از شبکه‌های اجتماعی مهم دوستان، همکاران و اعضای خانواده، نقش مهمی در ایجاد احساس تنهایی و اثرات منفی روی سلامت روان دارد، گفت: سلامت مرد خانواده به عنوان سرپرست خانوار که در صورت از دست دادن سلامتی خود، مراقبت از اعضای دیگر خانواده نیز دچار اشکال خواهد شد، موجب نگرانی در مردان شده است.

روش‌های مقابله با استرس

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که عوامل یاد شده می‌تواند سبب افسردگی و اضطراب شود، گفت: برخی مردان در مواجه با استرس از روش‌های مقابله‌ای نامناسبی مثل مصرف مواد، الکل و سیگار استفاده می‌کنند که خود می‌تواند سبب مشکلات قلبی و مشکلات طبی دیگر شود و علاوه بر آن عدم درمان افسردگی و اضطراب می‌تواند عواقب وخیمی نظیر بروز افکار و اقدام به خودکشی شود.

او با اشاره به مراجعات کمتر مردان جهت درمان‌های روانپزشکی، افزود: از علل آن می‌توان به فشار‌های فرهنگی اشاره کرد که این پیام به مردان داده می‌شود که باید قوی باشند و درخواست کمک به معنای ضعف اوست.

دکتر خوزان گفت: مسئله بعدی این است که عیلرغم پیشرفت زیاد در دانش اینکه بیماری‌های روانی منشأ جسمی داشته، هم چنان انگ در مورد این بیماری‌ها وجود دارد و این انگ در مردان پر رنگ‌تر است.

او با اشاره به اینکه مردان باید بدانند که کمک خواستن نشانه‌ای از قدرت است و نه ضعف و حفظ سلامت و مراقبت از خود بسیار مهم است، افزود: بنابراین مردان باید بتوانند در این موراد با نزدیکان و افراد صمیمی خود صحبت کرده و در صورت داشتن علائم شدید از منابع موجود (ویزیت روان پزشکان و روان شناسان) استفاده کرده تا با استرس‌های خود به روشی مناسب مقابله کنند.

دکتر خوزان گفت: توجه به رژیم غذایی سالم، ورزش کافی، خواب کافی، حفظ روابط اجتماعی حتی به شکل مجازی، در اولویت قرار دادن مراقبت از خود، اختصاص زمان‌هایی برای حضور در طبیعت، استفاده از یوگا، مراقبه، پیدا کردن سرگرمی‌های مناسب، پرهیز از مصرف مواد، سیگار و الکل و کمک گرفتن از دیگران در مواقع لازم از راهکار‌های کلی برای بهبود سلامت روان به ویژه در پاندمی کرونا می‌باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد