hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حشمتی: در برابر تالاب گاوخونی کم فروشی نکرده‌ایم

حشمتی: در برابر تالاب گاوخونی کم فروشی نکرده‌ایم

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در مقابل تالاب گاوخونی کم فروشی نکرده‌ایم، برای این امر از حق‌آبه زیست محیطی دفاع کرده و برنامه جامع زیست محیطی تالاب را تدوین کرده‌ایم.

ایرج حشمتی صبح دوشنبه در همایش هم پیمان با تالاب گاوخونی که به صورت مجازی در اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان برگزار شد با بیان اینکه تالاب گاوخونی در ۱۳۰ کیلومتری شرق اصفهان و دارای ۴۷ هزار هکتار و ۴۱۰ متر طول است، اظهار داشت: این تالاب در سال ۵۴ به ثبت رسیده است و دارای ارزش‌های اکولوژیکی بسیار پایداری بوده است.

وی با بیان اینکه سطوح ارزش گذاری در محیط زیست در چهار سطح است، ابراز داشت: تالاب گاوخونی هر چهار سطح ارزش را دارد به گونه‌ای که برای منطقه منافع زیست محیطی، منافع زیبایی شناختی، استفاده از ظرفیت‌های این تالاب برای توسعه گردشگری و همچنین کمک به تثبیت آب‌های زیر زمینی را دارد.

لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی در برابر محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه همه ما باید به مسئولیت‌های اجتماعی خود در زمینه محیط زیست توجه کنیم، اضافه کرد: باید باور داشته باشیم همه گونه‌های زنده در جهان حق حیات دارند و باید از نظر اخلاقی و قانونی نسبت به این حق توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مطالعات جامع دانشگاهی زیادی انجام شده ۳۱۳ میلیون متر مکعب آب حق محیط زیست رودخانه و تالاب گاوخونی است، افزود: در وزارت نیرو هیچ عزمی برای این امر وجود ندارد و وزیر نیرو کل حق آبه تالاب را ۱۷۶ میلیون متر مکعب می‌بیند و برای اینکه ثابت کنیم حق آبه ۳۱۳ میلیون متر مکعب است بارها و بارها مذاکره کرده‌ایم.

حشمتی با بیان اینکه بی توجهی به اصول آمایش سرزمین و بارگذاری‌های غلط بدون رعایت حق آبه تالاب گاوخونی شرایط فعلی تالاب را رقم زده است، گفت: از سوی دیگر حق آبه تالاب بعد از شرب تأمین نشده و از سوی دیگر وجود بندها از سراب تا پایاب تالاب را تحت تأثیر قرار داده است.

حیات ۹۵ درصد از تالاب گاوخونی بسته به رودخانه زاینده رود است

وی با بیان اینکه حیات ۹۵ درصد از تالاب گاوخونی به رودخانه زاینده رود بستگی دارد، افزود: این در حالی است که در یک دهه اخیر در این زمینه تخصیص آبی نداشته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مجموع کل آبی که به تالاب گاوخونی در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است، ۶۹ میلیون متر مکعب بوده است، ابراز داشت: تنها ۴۱ میلیون متر مکعب این آب محقق شد و آن هم در چهار دوره که به نمناک شدن تالاب کمک کرد.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین، گرد و غبار، کاهش کیفیت منابع آبی سفره‌های آب زیرزمینی و … از آسیب‌های خشکی تالاب گاوخونی است، ادامه داد: باید توجه داشت که هشت درصد از محصولات کشاورزی استان اصفهان از تالاب گاوخونی تأمین می‌شود.

حشمتی افزود: چنانچه برآورد اقتصادی خشکی تالاب گاوخونی را انجام دهیم متوجه خواهیم شد که چه ضررهایی را کرده‌ایم.

راه‌اندازی ۲۱ بند در مسیر زاینده رود

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ برای دو هزار تغییر کاربری در حاشیه رودخانه زاینده رود حکم تخریب دارد، افزود: همچنین ۲۱ بند در محور رودخانه زاینده رود راه اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ارزش یک هکتار تالاب ۲۰۰ برابر یک هکتار زمین کشاورزی است، ادامه داد: از این رو مسئولان باید بیش از گذشته به اهمیت وجود تالاب توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه اجرای هشت طرح پژوهشی و چهار طرح پایشی از جمله اقدامات صورت گرفته برای کاهش آسیب‌های وارده به تالاب گاوخونی است، اضافه کرد: سه پروژه لایروبی در رودخانه برای تسهیل روان آب‌ها، زه آب‌های کشاورزی و پساب برای رسیدن به تالاب انجام داده‌ایم.

از جوانان ورزنه بیشتر از آب منطقه‌ای استان اصفهان و وزارت نیرو تشکر می‌کنم

حشمتی با بیان اینکه از جوانان ورزنه بیشتر از آب منطقه‌ای استان اصفهان و وزارت نیرو تشکر می‌کنم، ادامه داد: این جوانان مردانه در گرما و سرما به میدان آمدند و این در حالی است که همواره آب منطقه‌ای نسبت به مشکلات تالاب بی تفاوت است.

وی با بیان اینک اصلی‌ترین برنامه برای زنده نگهداشتن تالاب گاوخونی استفاده از ظرفیت مردمی برای این امر است، ابراز داشت: در این زمینه هشت کارگاه آموزشی با حضور متخصصان در منطقه ورزنه و سه روستا برگزار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ما در مقابل تالاب گاوخونی کم فروشی نکرده‌ایم، گفت: برای این امر از همه ظرفیت‌ها استفاده کردیم، از حق‌آبه زیست محیطی دفاع کردیم و برنامه جامع زیست محیطی تالاب را نیز تدوین کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروزه دانش زیست محیطی برای مسئولان و تصمیم سازان نیاز است، افزود: مهم است که نگاه برای حل مسائل جامع باشد و باید مسئولان نسبت به محیط زیست در همه تصمیم گیری‌هایشان توجه ویژه داشته باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد