hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > طلیعه روشن تغییرات

طلیعه روشن تغییرات

هفته گذشته رئیس‌جمهوری با تعداد زیادی از اقتصاددان‌ها دیدار کرد. این دیدار در واقع ادامه جلسات رئیس دولت با نخبگان بود و روحانی پیش از آن در جلسه‌ای پای صحبت جامعه‌شناسان نشسته بود و ظاهرا این جلسات ادامه خواهد داشت.

هفته گذشته رئیس‌جمهوری با تعداد زیادی از اقتصاددان‌ها دیدار کرد. این دیدار در واقع ادامه جلسات رئیس دولت با نخبگان بود و روحانی پیش از آن در جلسه‌ای پای صحبت جامعه‌شناسان نشسته بود و ظاهرا این جلسات ادامه خواهد داشت. اما نوسانات اقتصادی که در چند ماه گذشته شاهد آنها بوده‌ایم، اهمیت جلسه اخیر را بیشتر کرد تا جایی که چشم‌های زیادی به آن دوخته شد. یک هفته بعد از این جلسه، دولت دست به تغییراتی در تیم اقتصادی‌اش زد که مهمترین آنها استعفای دو وزیر کلیدی از تیم اقتصادی دولت بود. از نظر بسیاری، همزمانی این استعفاها با جلسات هم‌اندیشی روحانی قابل تأمل است. عده دیگری هم اعتقاد دارند این تغییرات به‌هرحال انجام می‌شد.  زهرا کریمی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مازندران که یکی از حاضران در این جلسه بود، درباره آن‌چه در جلسه با رئیس‌جمهوری گذشت به «شهروند» می‌گوید:   «مجموع جلسه را می‌توانم خوب ارزیابی کنم. به ‌هرحال نمی‌توان گفت که در یک جلسه چنان اتفاقات موثری افتاد که منجر به تغییرات بنیادین شد، اما این‌طور می‌توان نتیجه‌گیری کرد که یک شروع خوب برای تعامل و همفکری بیشتر دولت با اقتصاددان‌ها اتفاق افتاد.»
کریمی ادامه می‌دهد: «به هر حال باید پذیرفت مشکلی که الان اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، حاصل تصمیمات و اتفاقاتی که طی چند‌سال اخیر گرفته شده و رخ داده، نیست بلکه زمینه برای بروز مشکلات سال‌هاست که فراهم شده و تغییر این وضع به اقدامی جدی و طولانی نیاز دارد، اما آن‌چه در این جلسه مطرح شد این بود که با وجود تمام اینها، شرایط باید تغییر کند.»
او تغییراتی را که اخیرا در تیم اقتصادی دولت رخ داده مثبت می‌داند و می‌گوید: «به هرحال این تغییرات بخشی از خواسته‌های اقتصاددان‌ها از رئیس‌جمهوری بوده است. خیلی از دوستان در جلسه با رئیس‌جمهوری به نحوه چینش تیم اقتصادی دولت انتقاد کردند و اگر تغییرات اخیر و گزینه‌های جایگزین شده با مشورت اقتصاددان‌ها بوده باشد، اتفاق خوبی است.»
محسن رنانی، اقتصاددان دیگری که در این جلسه حضور داشت، در مورد تأثیر این جلسه بر تصمیمات اخیر رئیس‌جمهوری می‌گوید: «در جلسه با رئیس‌جمهوری حرف‌های زیادی درباره تیم اقتصادی دولت زده شد. هم انتقادهایی به نبود برخی چهره‌های شاخص مطرح شد و هم به بعضی از دیدگاه‌های تیم اقتصادی دولت. اینکه تغییرات اخیر چقدر تحت ‌تأثیر این جلسه بوده است، قابل اندازه‌گیری نیست، اما به ‌هرحال از آنجایی که به همراه بقیه دوستان جلسه مثبتی با رئیس‌جمهوری داشتیم، نمی‌توان تاثیرات آن را نادیده گرفت.» او ادامه می‌دهد: «به هرحال نمی‌توان توقع داشت که بعد از جلسه رئیس‌جمهوری با اقتصاددان‌ها ناگهان شاهد اجرای تمام ایده‌های آنها در تصمیمات دولت باشیم، چون اولا همان‌طور که در جلسه هم از سوی آقای روحانی مطرح شد، محدودیت‌های زیادی برای دولت وجود دارد و از طرف دیگر تمام اقتصاددان‌های حاضر در جلسه و به‌طور کلی چهره‌های اقتصادی کشور با هم بر سر راه‌حل برون‌رفت از مشکلات هم‌نظر نیستند و یک ایده و نظر قطعی و واحد ندارند، اما به‌ هرحال همین که دولت درها را برای ورود و مشورت‌دادن اقتصاددان‌ها باز کرد اتفاق خوبی بود، البته به شرط این‌که مستمر و دریچه‌ای برای همکاری و تعامل بیشتر دولت و اهالی اقتصاد  باشد.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد