hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > رهاسازی گورخر آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار انجام می‌شود

رهاسازی گورخر آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار انجام می‌شود

 مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه رها سازی گورخر آسیایی در حوزه پارک ملی کویر گرمسار انجام می‌شود، گفت: در مرحله نخست رها سازی پنج راس گورخر در دستور کار است.

امیر عبدوس، ضمن بیان اینکه مرکز تحقیقات، تکثیر و بازشناخت مجدد گورخر آسیایی پارک ملی کویر گرمسار وارد فاز جدید خود شده است، ابراز داشت: با راه‌اندازی این سایت شرایط برای رهاسازی و معرفی مجدد این گونه کمیاب و ارزشمند با کمترین آسیب پذیری ممکن و رصد دائمی گونه‌های رهاسازی شده فراهم است.

وی افزود: مرحله رهاسازی آزمایشی دو رأس گورخر ماده به مدت یک هفته در طبیعت پارک ملی کویر با موفقیت انجام و پس از آن با مشاهده حفظ وابستگی گونه‌های رهاسازی شده به سایت تکثیر، مجدداً به درون هدایت شدند که تجربه خوبی در این زمینه کسب شد.

رها سازی به زودی

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه اولین مرحله معرفی مجدد گورخر به این پارک ملی به زودی انجام می‌شود، ابراز داشت: طی این مرحله پنج رأس گورخر ماده که همگی آبستن هستند و یک رأس گورخر نر که پس از زایمان این گله به سن بلوغ خواهد رسید، برای تشکیل اولین گله آزاد و مستقل پارک ملی کویر، رهاسازی خواهند شد.

عبدوس در پاسخ به پرسشی مبنی بر روئیت یوزپلنگ در پارک ملی توران شاهرود هم اضافه کرد: در پایش تصاویر دوربین‌های منطقه تصویر یک خانواده یوز سه قلاده از آن‌ها در قاب دوربین قابل مشاهده هستند که البته این امر در نیمه شهریورماه ثبت‌شده است.

وی افزود: بررسی خال‌های یوز جلوی دوربین که به‌احتمال زیاد توله به نظر می‌رسد نشان می‌دهد که با یوزهای شناسایی‌شده قبلی همخوانی ندارد اما نمی‌توان به طور قطع بیان کرد که این خانواده جدیدی محسوب می‌شود زیرا کلید شناسایی خانواده‌ها از روی یوز مادر است و برخی از توله‌های مشاهده‌شده تاکنون فاقد کلید شناسایی و شناسنامه هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد