hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مهمترین عوامل موثر بر مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران

مهمترین عوامل موثر بر مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران

️ نتایج مطالعه‌ای که با هدف ارزیابی فاکتورهای اپیدمیولوژیک و بالینی و همچنین فاکتورهای مرتبط با مرگ‌ومیر در مبتلایان به کووید-۱۹ انجام گرفت، نشان داد که بالاترین میزان مرگ‌ومیر در بین بیماران بالای ۶۵ سال، بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده است.

▫️ اخیرا یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از ۱۶هزار پرونده بیمار کووید۱۹ در ۱۹ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی تهران به روش کراس-سکشنال، بین فوریه و می ۲۰۲۰ با استفاده از اطلاعات سیستم هوشمند بیمارستانی (Hospital Intelligent Management (HIM انجام شد که حاوی مطالب قابل توجه اپیدمیولوژیکی بوده است.
▫️ این مطالعه که به لحاظ تعداد نمونه در سطح جهانی کم نظیر بوده و نتایج آن در ژورنال Archive of Academic Emergency Medicine منتشر شده، بر روی بیماران بستری شده از بهمن ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ با تشخیص قطعی یا مشکوک به کووید-۱۹ (آنهایی که علائم بالینی و یا سی تی اسکن مثبت ریه داشتند) انجام گرفت. اکثر این بیماران بین ۲۴ تا ۶۵ سال سن داشتند.
▫️ بر اساس نتایج این مطالعه، مرگ‌ومیر در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نسبت به بقیه گروه‌ها بیشتر بود. میزان کشندگی بیماری نیز در افراد بستری با تست مثبت نسبت به افراد مشکوک ولی با علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ بالاتر و در حد دو برابر بوده است.
▫️ نتایج این مطالعه نشان داد عواملی مانند سن، جنس، داشتن سابقه بیماری و همچنین بستری شدن در بخش‌های مراقبت ویژه می‌تواند بر روی بقای بیماران تاثیرگذار باشد.
▫️ بر اساس این گزارش، همچنین نتایج مطالعه مذکور نشان داد که از ۱۶ هزار و ۳۵ بیمار تایید شده و مشکوک بالینی کووید۱۹ ارجاعی به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه تعداد ۱۶ هزار و ۱۶ نفر (شامل ۹۹.۹۳ درصد تاییدشدگان و ۹۹.۸۳ درصد مشکوک‌ها) بستری شدند که ۱۶۱۲ نفر آنها با میانگین مدت بستری ۵ روز فوت شدند.
▫️ همچنین بیشترین تعداد مرگ به سنین بیش از ۶۵ سال تعلق داشت (۶۳ درصد آنان از تاییدشدگان و ۶۲ درصد از مشکوک‌ها بودند، در حالی‌که ۷۰ درصد بستری شدگان بین ۲۵ تا ۶۴ سال بودند).
▫️ بر اساس سایر نتایج این مطالعه، ۵۰ درصد کل مرگ‌ها در بیماران بستری در ICU رخ داد، در حالی‌که ۶۲ درصد تاییدشدگان و ۵۲ درصد مشکوک‌ها نیز کارشان به ICU کشیده بود. همچنین میانگین کل مرگ‌ومیر ۱۰.۰۵ درصد کل بیماران بستری را تشکیل می‌داد (۱۳.۵ درصد تاییدشدگان و ۶.۴ درصد مشکوک‌ها).
▫️ بیشترین میزان مرگ‌ومیر به لحاظ سنی در بین افراد بالای ۶۵ سال بوده (۲۵.۳۲ درصد)، سپس افراد دارای بیماری زمینه‌ای (۲۵.۵۵ درصد) و بستری‌های ICU/CCU که (۴۱.۷ درصد) بوده است. همچنین بیشترین مرگ‌ومیر مربوط به بیمارانی بود که دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی (۳۸.۴۶ درصد) و سرطان (۳۵.۷۹ درصد) داشتند.

در پایان این مقاله آمده که بر اساس نتایج این مطالعه دیتابیس‌های بزرگ و قابل اعتنایی از اطلاعات مربوط به کووید۱۹ در کشور ایجاد شده که علاوه بر مطالعه منطقه‌ای قابلیت آن را دارد که تجمیع شده و در سطح ملی مورد پژوهش‌های کلان قرار گیرد. این مطالعه از نظر تعداد پرونده مورد بررسی بزرگترین مطالعه از نوع خود در خاورمیانه و چه بسا یکی از بزرگترین مطالعات کووید در آسیا و حتی جهان بوده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد