hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تخصیص نیافتن حقابه ها اصلی ترین عامل فرسایش خاک در قم

تخصیص نیافتن حقابه ها اصلی ترین عامل فرسایش خاک در قم

رئیس سازمان جهاد و کشاورزی استان قم گفت: دشت قم هرسال بیشتر از گذشته خشک می شود و تا زمانی که حقابه های قم در حوزه های بالادستی اختصاص نیابد مشکلات فرسایش خاک قم برطرف نمی شود.


به گزارش رویداد ایران_قم،عباس پورمیدانی در کارگروه مدیریت گرد و غبار قم که در سالن کرامت استانداری برگزار شد، با تاکید براینکه گرد و غبار قم منشاء داخلی دارد، اظهار کرد: باید حساسیت هایی که برای مسئله افزایش جمعیت وجود دارد افزایش یابد و توسعه صنعتی قم برمبنای اصول و ضوابط اساسی توسعه شهری شکل بگیرد اما متاسفانه توسعه شهری براین اساس شکل نگرفته است.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در دشت قم، بیان کرد: محدودیت در منابع آبی و نگهداری آن در بالادست موجب شده است که دشت قم هرسال بیشتر از گذشته خشک شود و تا زمانی که حقابه های قم در حوزه های بالادستی اختصاص نیابد مشکلات فرسایش خاک قم برطرف نمی شود.

رئیس سازمان جهاد و کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه برخی از مدیران استان توسعه استان را بر محور صنعت تنظیم کرده‌اند، گفت: در حالی  توسعه استان بر محور صنعت تنظیم شده است که ظرفیت محیط‌زیست و کشاورزی قم شکننده شده است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش چشمگیر اراضی کشاورزی و زارعی قم، گفت:  اراضی کشاورزی در قم به کمتر از ۵۰ هزار هکتار رسیده که این مسئله نگرانی بسیاری را به دنبال دارد.

پور میدانی با اشاره به اینکه مسائل عمیق و کارشناسی زیست‌ محیطی قم بیش از این ظرفیت برگزاری جمعیت و صنعت را ندارد، تصریح کرد: پایداری محیط‌زیست تنها راهی است که می شود به صورت منطقی و اصولی به مبارزه با گرد و غبار پرداخت و برای تحقق این هدف باید مراتع سبز افزایش یابد که این امر با اختصاص حقابه ها امکان پذیر است.




امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد