hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بیماری تب سه روزه در دام‌های استان اصفهان مشاهده نشده است

بیماری تب سه روزه در دام‌های استان اصفهان مشاهده نشده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از عدم مشاهده بیماری تب سه روزه  گاو و گوساله در استان اصفهان خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده در زمینه کنترل بیماری، در استان شاهد چنین بیماری نبودیم.

وحید مقدس ، با اشاره به تب سه روزه دام، اظهار داشت: این بیماری یک بیماری ویروسی مختص گوساله و گاو است که توسط حشرات به آنها منتقل می‌شود.

وی افزود: فصل شیوع تب سه روزه با افزایش جمعیت حشرات از اواخر بهار آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه پیدا می‌کند و دام بیمار با علائمی چون تب بالا، لرزش، بی‌اشتهایی، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر، لنگش و زمین‌گیر شدن دام مواجه می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری تب سه روزه بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، گفت: این بیماری ویروسی از دام آلوده به انسان منتقل نمی‌شود و چون دام بیمار تب دارد به هیچ وجه کشتار نمی‌شود و برای انسان مشکلی به وجود نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: در صورت ذبح دام بیمار در بازرسی بعد کشتار  علائم بیماری در ظاهر دام مشخص است و به همین دلیل از چرخه مصرف خارج خواهد شد.

مقدس ادامه داد: شیوع بیماری در دام‌های 6 ماهه تا 24 ماهه بیشتر است و اداره‌کل دامپزشکی در زمان شیوع بیماری اقدام به اطلاع‌رسانی دامداران برای سم پاشی گاوداری‌ها، رعایت بهداشت دام، از بین بردن محل تجمع حشرات در اطراف محل نگهداری دام و واکسیناسیون می‌کند.


وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان سابقه بیماری تب سه روزه گاو و گوساله در 30 سال اخیر وجود نداشته، اظهار داشت: نیازی به واکسن دام‌ها نیست و دامداران نیز  تمایلی به انجام واکسیناسیون دام ندارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان رتبه اول در تولید شیر را در کشور دارد و مازاد شیر صادر می‌شود، بنابراین ماشین‌های حمل شیر ممکن است حشراتی را داشته باشند و هر ساله به دامداران تذکر داده می‌شود که مراقب حشرات باشند.

وی به دامداران توصیه کرد: کسانی که اقدام به فرستادن شیر گاو به خارج از استان، می‌کنند باید توجه لازم به  حشراتی که ممکن است در ماشین‌ها باشند، را داشته باشند، حتی در کابین راننده هم باید از حشره‌کش استفاده شود که اگر پشه آلوده‌ای وجود دارد از بین برود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد