hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > آثار سموم کشاورزی و لاشه حیوانات بر طبیعت مخرب است

کارشناسان حفاظت محیط زیست؛

آثار سموم کشاورزی و لاشه حیوانات بر طبیعت مخرب است

کارشناسان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارند که مصرف زیاد سموم کشاورزی و رهاسازی لاشه حیوانات اهلی، بر اکوسیستم و طبیعت بسیار مخرب است و باید آن را جدی گرفت و برای کنترل چنین رفتارهایی اقدام کرد.

این کارشناسان ضمن یادآوری آنکه حشرات منبع اصلی غذایی اکثر گونه پرندگان تلقی می‌شوند، انتشار سموم ناشی از استفاده نامناسب در بخش کشاورزی در طبیعت را منجر به گسترش تاثیرات مخرب آن بر حشرات و پرندگان می‌دانند.

آنان معتقد هستند که حشرات و پرندگان با انتشار سموم از گزند انسان در امان نمانده‌اند به طوری که توسعه زندگی شهرنشینی و صنعتی موجب شده که در سه تا چهار قرن گذشته ۱۲۰ تا ۱۳۰ گونه پرنده از بین برود، حتی امروزه با وجود آگاهی نسبت به اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی اما هزار و ۲۰۰ گونه از پرندگان در روند تهدید انقراض قرار دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت با هشدار نسبت به رهاسازی سموم کشاورزی در عرصه‌های طبیعی، گفت: علاوه برشکار، تخریب زیستگاه و تصادفات جاده‌ای که مهمترین عوامل تهدید حیات وحش محسوب می‌شوند مواردی چون رهاسازی سموم کشاورزی یا استفاده از آنها به عنوان طعمه مسموم برای کنترل جمعیت آفات نباتی و همچنین رهاسازی لاشه پرندگان و حیوانات اهلی در محیط زیست باعث انتقال بیماری وآسیب غیرقابل جبرانی به حیات وحش می‌شود.

حسنی در ادامه گفت: این اقدام ممکن است باعث به خطر افتادن گونه‌هایی شود که در راس هرم غذایی وچرخه زیستی حیات وحش قراردارند .

او گفت: برای حفظ حیات وحش شهرستان از کشاورزان ودامداران،مرغداران درخواست می شود تا از رهاسازی سموم ،لاشه پرندگان وحیوانات اهلی وبیمار در طبیعت که اقدامی غیر قانونی است خودداری کنند.

به گزارش رویدادایران، آمارها نشان می دهد سالانه حدود ۲ میلیون بال پرنده مهاجر وارد ایران می شود که از تنوع بالایی برخوردارند، به نظر می رسد بیش از ۱۶۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی وارد کشور می شوند.

 اما مسائل مختلفی مانند شکار بی رویه، خشکسالی، خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها ، تغییرات اقلیمی و ورود پساب های آلوده به طبیعت حیات پرندگان را تهدید می کند و به نظر می رسد که پرندگان چه در کشور ما و چه در دنیا حال و روز خوبی ندارند.

غذای اصلی پرندگان را حشرات تشکیل می دهند اما در چند سال گذشته به علت مصرف بیش از حد کود و سموم کشاورزی و رهاسازی پساب مزارع کشاورزی به تالاب ها و رودخانه ها حیات حشرات مورد تهدید قرار گرفته است که ادامه این روند حیات پرندگان را هم تحت تاثیر قرار می دهد از این رو شعار امسال با موضوع حفاظت از حشرات تعیین شده است.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد