hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) ۵ فیلم برتر درباره‌ی دوستی و رفاقت مردانه

(تصاویر) ۵ فیلم برتر درباره‌ی دوستی و رفاقت مردانه

وقتی که به مفهوم رفاقت فکر می‌کنیم، ذهنمان بلافاصله به مثال‌هایی کشیده می‌شود که در طول تاریخ رخ داده‌اند. از بوچ کسیدی و ساندنس کید بگیر تا رفاقت میان استارسکی و هاچ در «احمق و احمق‌تر» و حتی رفاقت میان یاران حلقه.

چیزی در رفاقت میان مردان است که بسیار ویژه است. دوستی و رفاقت مردانه می‌تواند قدرتمند و نامیرا باشد. این رفاقت‌ها فارغ از ژنتیک یا موقعیت اجتماعی یا بسیاری مؤلفه‌ی دیگر شکل می‌گیرند. رفیق یک مرد، می‌تواند چیزهای زیادی را راجع‌به خود آن مرد بازگو کند و این شکل از رفاقت بارها و بارها در مدیوم سینما به زیباترین شکل به تصویر کشیده شده است.

وقتی که به این مفهوم فکر می‌کنیم، ذهنمان بلافاصله به مثال‌هایی کشیده می‌شود که در طول تاریخ رخ داده‌اند. از بوچ کسیدی و ساندنس کید بگیر تا رفاقت میان استارسکی و هاچ در «احمق و احمق‌تر» و حتی رفاقت میان یاران حلقه.

چنین نمونه‌هایی از رفاقت مردانه نه تنها نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک دوست خوب بود، بلکه تجربه‌ی زندگی به عنوان یک مرد را هم پررنگ می‌کند. مانند اکثر شاخه‌های هنری، رسانه‌ی سینما قدرت عمیقی دارد و می‌تواند مانند یک آینه، عمیق‌ترین بخش‌های روان ما را به ما نشان دهد.

ما فهرستی از بهترین فیلم‌های مربوط به دوستی و رفاقت‌های مردانه تهیه کرده‌ایم تا به بررسی جزئیات بیشتری بپردازیم که میان دوستان رخ می‌دهد؛ از گروه‌های کودکی که در یک ماجراجویی قرار می‌گیرند تا دوستی‌های قدیمی که در معرض جداشدن هستند. پس وقت آن است که با هم دوست شویم و بررسی این فهرست بپردازیم.

۵- کنار من بمان (Stand By Me)

65

  • سال انتشار: ۱۹۸۶
  • کارگردان: راب راینر
  • بازیگران: ریور فینکس، ویل ویتن، کوری فلدمن و…
  • امتیاز کاربران سایت IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

ما با داستانی کلاسیک از دوستی میان جوانان شروع می‌کنیم که بر اساس داستان «بدن» نوشته‌ی استفن کینگ ساخته شده است. فیلم «کنار من بمان» به کارگردانی راب راینر به سفر چهار دوست جوان می‌پردازد که برای یافتن بدن یک پسر گمشده به راه می‌افتند. رفته‌رفته ماجراجویی آنان به کاوشی عمیق‌تر در معنای دوستی و تجربه‌های دوران بلوغ تبدیل می‌شود.

دوران نوجوانی پر از چالش‌های مربوط به زندگی به عنوان یک انسان است. احساسات در این دوره از زندگی بالاتر می‌روند و هویت شخصی فرد شکل می‌گیرد. شخصیت‌های فیلم «کنار من بمان» هر کدام تجربه‌ای متفاوت از این دوران را بر اساس ویژگی‌های خود پشت سر می‌گذارند. اما چیزی که همیشه ثابت می‌ماند، حتی با وجود پیچیدگی‌ها و چالش‌ها، دوستی و مراقبتی‌ست که این چهار پسر نسبت به یکدیگر دارند.

۴- اولد جوی (Old Joy)

66

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: کلی یارکارد
  • بازیگران: دنیل لاندن، تانیا اسمیت، ویل اولدهم و…
  • امتیاز کاربران سایت IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰

همه‌ی فیلم‌های برتر درباره‌ی دوستی و رفاقت مردانه، درباره‌ی ماندگاری و جاودانگی این دوستی‌ها نیستند. درست مانند فیلم «اولد جوی» به کارگردانی رایکارد که محصول سال ۲۰۰۶ است. وقتی دوستان قدیمی بعد از مدت‌ها با هم دیدار می‌کنند، ممکن است متوجه شوند که چیزها از دوران اوج جوانی‌شان تغییر کرده و ناگفته‌ها و حسرت‌های زیادی میانشان است.

دوستی گذشته‌ی مارک و کورت نمایانگر این مسأله است و در حالی که این دو در مناظر سرسبز جنگل‌ای اورگن قدم می‌زنند، رایکارد اجازه می‌دهد که سکوت اتمسفر فیلم را در بر بگیرد و تنش عاطفی ایجاد کند. بنابراین، دوستی تنها به شادی و خنده محدود نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات به معنای این است که متوجه شوید از چیزی که زمانی هویت شما را تعریف می‌کرد، عبور کرده‌اید.

۳- دوستت دارم، مرد (I love You, Man)

67

  • سال انتشار: ۲۰۰۹
  • کارگردان: جان هامبورگ
  • بازیگران: پل راد، جیسون سیگل، راشیدا جونز و…
  • امتیاز کاربران سایت IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

گاهی اوقات ما آنقدر درگیر روابط عاطفی‌مان می‌شویم که دوستی‌ها و رفاقت‌هایمان را فراموش می‌کنیم. فیلم کمدی «دوستت دارم، مرد» به کارگردانی جان هامبورگ و بازی پاول راد و جیسون سیگال نشان می‌دهد که یک مرد بدون رفقایش به چه حال و روزی در می‌آید. در نهایت، انسان نمی‌تواند یک جزیره باشد و نداشتن دوست می‌تواند به معنای ازدست‌دادن هویت خود آدم تمام شود. پیتر کلاون، شخصیت گوشه‌گیر فیلم، خیلی زود و در حالی که دارد برای جشن عروسی‌اش آماده می‌شود، این حقیقت را کشف می‌کند.

پیتر که باید برای عروسی‌اش بهترین دوست و ساقدوش پیدا کند، در نهایت با سیدنی فایف، مردی بی‌خیال و لاابالی آشنا می‌شود و رفاقتی با او آغاز می‌کند. این دو در طی دوستی‌شان متوجه می‌شوند که دوست‌یابی همیشه آسان نیست و می‌تواند به اندازه‌ی پیداکردن رابطه‌های عاطفی، دشوار باشد. با این حال، این فیلم معتقد است که در دوستی و رفاقت میان مردان هم باید محبت وجود داشته باشد.

۲- بنشی‌های اینشیرین (The Banshees of Inisherin)

68

  • سال انتشار: ۲۰۲۲
  • کارگردان: مارتین مک‌دونا
  • بازیگران: کلین فارل، برل کیوگان، کری کاندن و…
  • امتیاز کاربران سایت IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

درست مثل فیلم «اولد جوی»، فیلم تراژیکمدی «بنشی‌های اینشیرین» به کارگردانی مارتین مک‌دونا هم به نوعی از قطع‌ارتباط می‌پردازد که می‌تواند دوستی و رفاقت مردانه را دچار تغییرات اساسی کند. این فیلم که در جزیره‌ای دورافتاده در ایرلند رخ می‌دهد، روایتگر پادریگ و ذهن بلندپروازش است که تصمیم می‌گیرد به‌طور ناگهانی دوستی‌اش را با کالوم که فردی ساده‌دل و مهربان است قطع کند.

آنچه در پی این تصمیم می‌آید، عیان‌کننده‌ی ماهیت پیچیده‌ی دوستی است. به‌ویژه آن شکل از دوستی که در آن، دو نفر در دیدگاه‌ها و خواسته‌های دنیوی خود مخالف یکدیگر هستند. پایان یک دوستی نزدیک غم‌انگیز است، اما این غم زمانی تشدید می‌شود که یکی از طرفین درک درستی از دلایل طرف مقابل ندارد. «بنشی‌های اینشیرین» به طور جالبی به بررسی شکنندگی دوستی و رفاقت میان مردان می‌پردازد.

۱- کابوی نیمه‌شب (Midnight Cowboy)

69

  • سال انتشار: ۱۹۶۹
  • کارگردان: جان شلزینجر
  • بازیگران: داستین هافمن، جان ویت، برندا واکارو و…
  • امتیاز کاربران سایت IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

در پایان و به عنوان آخرین فیلم فهرستمان، به سراغ فیلمی کمی شادتر می‌رویم. «کابوی نیمه‌شب» که محصول سال ۱۹۶۹ است، روایتگر دوستی نادر و در عین حال، عمیقی‌ست که میان دو مرد شکل می‌گیرد و به عنوان نقطه‌قوتی در مقابل واقعیت‌های سخت زندگی شهری عمل می‌کند.

مردم حاشیه‌ای جامعه اغلب بیشتر به یکدیگر جذب می‌شوند و جو و راتسو در حالی که برای بقا تلاش می‌کنند، پیوندی غیرقابل شکست با یکدیگر ایجاد می‌کنند. هرچند این رابطه از روی نیاز شکل می‌گیرد، اما دوستی جو و راتسو موفق می‌شود از مرزهای دوستی فراتر برود و طبیعت احساسی آن نشان می‌دهد که حتی در سخت‌ترین شرایط، حضور محبت‌آمیز یک دوست می‌تواند باعث قدرتمندشدن فرد شود.

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-205616

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد