hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ( عکس) رمزگشایی الواح باستانی 4 هزار ساله با پیش بینی هایی ترسناک برای آینده

( عکس) رمزگشایی الواح باستانی 4 هزار ساله با پیش بینی هایی ترسناک برای آینده

این لوح‌ها حاوی ۶۱ پیش‌بینی هستند که روی ۴ لوح گلی نوشته شده‌اند. این پیش‌بینی‌ها شامل هشدارهایی درباره مرگ یک پادشاه و سقوط یک ملت است.
بیشتر بخوانید

محققان به تازگی توانسته‌اند لوح‌های باستانی بابلی را رمزگشایی کنند که در آنها پیش‌بینی‌های ترسناکی درباره بلایا و وقایع آینده نوشته شده بود.

این لوح‌های چهار هزار ساله بیش از صد سال پیش در عراق کشف شدند؛ اما اخیراً به‌طور کامل ترجمه شده اند و تاکنون ارتباط آنها با رویدادهای نجومی مشخص نشده بود.

بابلی‌های باستان به آسمان و ماه علاقه زیادی داشتند و خسوف‌ (ماه گرفتگی) را با بلایای طبیعی و اتفاقات تاریخی مرتبط می‌دانستند.

81

این لوح‌ها حاوی ۶۱ پیش‌بینی هستند که روی ۴ لوح گلی نوشته شده‌اند. این پیش‌بینی‌ها شامل هشدارهایی درباره مرگ یک پادشاه و سقوط یک ملت است.

اگرچه این لوح‌ها در سال‌های ۱۸۹۲ تا ۱۹۱۴ به موزه بریتانیا منتقل شدند، اما این اولین باری است که خط میخی روی آن ها به‌طور کامل ترجمه شده است.

در این لوح‌ها بلایای طبیعی سختی پیش‌بینی شده بود، از جمله اینکه: «در بهار، ملخ‌ها به محصولات حمله می‌کنند و باعث قحطی می‌شوند».

همچنین این لوح‌ها به شورش‌ها و بلایای ناشی از دشمنان خارجی و آب و هوا اشاره می‌کنند.

82

یکی از پیش‌بینی‌های رمزگشایی‌شده می‌گوید: «باران و سیل خواهد آمد و «اداد» (خدای طوفان و باران) خرمن‌گاه‌ها را نابود خواهد کرد. ایلامیان و گوتیان حمله کرده و شورشیان را نابود خواهند کرد».

پیش‌بینی دیگری می‌گوید: «دشمن شهرها و دیوارهای شهر را در هم خواهد کوبید».

این لوح‌ها احتمالاً از شهری به نام «سیپار» آمده‌اند که در دوران امپراتوری بابل در عراق امروزی قرار داشت و به قدمت آن به دوره بابلی قدیم (حدود ۱۸۹۴ تا ۱۵۹۵ قبل از میلاد) بازمی‌گردد.

به گفته محققان، ممکن است که بابلیان باستان بر اساس تجربیات گذشته خود، پیش‌بینی‌هایی درباره خسوف و رویدادهای آینده انجام داده باشند. این لوح‌ها قدیمی‌ترین نمونه‌های پیش‌بینی‌های خسوفی هستند که تاکنون کشف شده‌اند.

83

بابلی‌های باستان می دانستند که چه زمانی خسوف ممکن است رخ دهد و معتقد بودند که ماه‌گرفتگی می تواند مرگ پادشاهشان را پیش‌بینی کند؛ بنابراین مراسماتی را برای محافظت از پادشاه برگزار می‌کردند.

محققان به تازگی موفق به رمزگشایی خط میخی که یکی از قدیمی‌ترین انواع نوشتار است، شده‌اند. این نوع خط در گذشته در نوشتار زبان‌هایی مانند سومری، اکدی و فارسی باستان استفاده می‌شد.

مردمان باستان در بین‌النهرین، خسوف‌ را نشانه مرگ پادشاهان خود می‌دانستند و ماه گرفتگی ها را پیش‌بینی‌ می کردند تا از حاکمانشان محافظت کنند.

آن ها معتقد بودند که «رویدادهای آسمانی نشانه‌هایی هستند که خدایان برای هشدار درباره آینده روی زمین قرار داده‌اند».

84

مشاوران پادشاه شب‌ها آسمان را بررسی می‌کردند و مشاهدات خود را با متون علمی و فال‌های آسمانی تطابق می دادند.

بابلیان باستان از تاریخ، حرکت سایه و مدت خسوف برای پیش‌بینی فال‌های خود استفاده می‌کردند.

پژوهشگران به یکی از پیش‌بینی‌ها اشاره کرده اند که گفته بود: «اگر خسوف از مرکز تاریک شده و به‌طور ناگهانی روشن شود، پادشاه خواهد مرد و ایلام نابود خواهد شد».

پیش‌بینی دیگری به سقوط دو منطقه دیگر در بین‌النهرین، یعنی سوبارتو و اکد اشاره کرده بود که در صورت وقوع خسوف، از جنوب به شمال رخ می‌دهد.

85

پژوهشگران معتقدند که این پیش‌بینی‌ها مردم را وادار می‌کردند تا برای حفاظت از رهبرشان اقدامات شدیدی را انجام دهند. یکی از پیش‌بینی‌ها می‌گفت:

پادشاهی نام‌دار از بین خواهد رفت و پسرش که هنوز به سلطنت نرسیده، تاج و تخت را به دست گرفته و جنگی در خواهد گرفت. زمین خالی از سکنه شده و شهرهایش ویران خواهند شد.

اما پادشاهان تنها به این پیش‌بینی‌ها اکتفا نمی‌کردند. اگر فال‌ها پیش‌بینی می‌کردند که پادشاه خواهد مرد، آنها از روش‌های دیگری مانند بررسی احشاء حیوانات استفاده می‌کردند تا تأیید کنند که آیا واقعاً خطری در پیش است یا نه.

اگر بررسی احشاء نشان می‌داد که فاجعه‌ای در راه است، بابلیان باستان باور داشتند که با انجام مراسم‌های خاصی می‌توانند فال بد را از بین ببرند و از شر آن خلاص شوند.

فال‌های مرتبط با خسوف معمولاً مرگ پادشاه را پیش‌بینی می‌کردند و ناسا گزارش داده که بابلیان گاهی پادشاهان جایگزینی را منصوب می‌کردند تا به جای پادشاه اصلی، خشم خدایان را متحمل شود و از او محافظت کند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-201879

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد