hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > چالش ترامپ برای غول‌های نفتی؟

چالش ترامپ برای غول‌های نفتی؟

دولت بایدن با تصویب قوانین انقلابی مانند قانون کاهش تورم (IRA) و قانون زیرساخت و مشاغل (IIJA)، زمینه‌های رشد این صنعت را فراهم کرده‌است، در نتیجه سود پنج شرکت بزرگ نفتی شامل Exxon Mobil، Chevron، BP، TotalEnergies و Shell در سه سال‌اول دولت بایدن به ۴۱۰‌میلیارد دلار رسید که ۱۰۰‌درصد بیشتر از دوره مشابه در دولت ترامپ بود.

سیتی بانک آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی جهان با فعالیت در بیش از ۱۰۰کشور، معتقد است بازگشت دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری می‌تواند برای بازار نفت و به‌ویژه شرکت‌های چندملیتی مضر باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، تنها ۱۰۰روز به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی‌مانده و با تغییر نامزد احتمالی دموکرات‌ها به کامالا هریس، معاون رئیس‏‏‏‏‌جمهور فعلی، تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی‌های مختلفی در مورد آینده صنعت نفت و گاز آمریکا در صورت پیروزی هریک از نامزد‌ها ارائه داده‌اند.

در دوره ریاست جمهوری جو بایدن، با وجود تمرکز این دولت بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و سیاست‌های زیست‌محیطی، صنعت نفت و گاز ایالات‌متحده عملکرد چشمگیری داشته‌است. دولت بایدن با تصویب قوانین انقلابی مانند قانون کاهش تورم (IRA) و قانون زیرساخت و مشاغل (IIJA)، زمینه‌های رشد این صنعت را فراهم کرده‌است، در نتیجه سود پنج شرکت بزرگ نفتی شامل Exxon Mobil، Chevron، BP، TotalEnergies و Shell در سه سال‌اول دولت بایدن به ۴۱۰‌میلیارد دلار رسید که ۱۰۰‌درصد بیشتر از دوره مشابه در دولت ترامپ بود. این افزایش سود به دلیل جهش قیمت نفت به‌دنبال جنگ روسیه در اوکراین بود.

سرمایه‌گذاران نفت و گاز نیز از این شرایط بیشترین منفعت را برده‌اند، به‌طوری که ارزش سهام انرژی در دوره بایدن ۱۱۷‌درصد افزایش یافت، درحالی‌که در دوره مشابه در زمان ترامپ با کاهش ۴۹‌درصدی مواجه شد.

این ارقام نشان می‌دهد که به رغم تمرکز دولت بایدن بر کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر، صنعت نفت و گاز تحت‌رهبری او رونق قابل‌توجهی داشته‌است، با این حال موسسه مالی سیتی پیش‌بینی‌کرده در صورت پیروزی کامالا هریس در انتخابات، سیاست‌های دولت بایدن در حوزه انرژی ادامه خواهد یافت و صنعت نفت و گاز همچنان از حمایت دولتی برخوردار خواهد بود، اما در صورت بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید، ممکن است بازار نفت با مشکلاتی مواجه شود. ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری خود، با اعمال تعرفه‌های تجاری و اتخاذ سیاست‌های دوستانه نسبت به نفت و گاز، به نفع شرکت‌های نفتی عمل کرد، اما این سیاست‌ها همچنین منجر به افزایش عرضه نفت در بازار و کاهش قیمت آن شد.

سیاست‌های اقلیمی بایدن

در سال‌های اخیر، جمهوری‌خواهان بار‌ها از سیاست‌های اقلیمی بایدن انتقاد‌کرده و آن‌ها را عامل افزایش قیمت سوخت و کاهش تولید نفت و گاز در آمریکا دانسته اند. ترامپ قبلا در کنوانسیون جمهوری‌خواهان، جمعیت حاضر را به شعار «حفاری کن، حفاری کن» تشویق کرد که این رویکرد می‌تواند به افزایش تولید نفت و کاهش قیمت‌ها منجر شود. در دوره ریاست‌جمهوری بایدن، پروژه خط لوله Keystone XL که برای انتقال نفت‌خام بیشتر از کانادا به پالایشگاه‌های آمریکایی طراحی‌شده بود، لغو شد.

بایدن همچنین در سال‌۲۰۲۳ مجوز‌های جدید صادرات LNG را تا زمان بررسی‌های زیست‌محیطی متوقف کرد، با این حال تولید نفت‌خام و گاز طبیعی در آمریکا به رکورد‌های جدیدی رسید. تولید نفت‌خام آمریکا در سال‌۲۰۲۳ به ۱۲.۹میلیون بشکه در روز رسید و رکورد قبلی را شکست.

گلدمن‌ساکس پیش‌بینی‌کرده؛ تولید نفت آمریکا در سال‌جاری ۵۰۰‌هزار بشکه دیگر افزایش خواهد یافت و ۶۰‌درصد از رشد تولید غیر‌اوپک را به خود اختصاص خواهد داد، اما مشخص نیست که ترامپ چگونه می‌خواهد تولیدکنندگان آمریکایی را به افزایش تولید تشویق کند، زیرا مدیران ارشد نفت در آمریکا در سال‌های اخیر تمایلی به افزایش شدید تولید نشان نداده اند و بیشتر به‌دنبال حفظ انضباط مالی و افزایش سود سهامداران بوده‌اند. بخش انرژی تجدیدپذیر نیز ممکن است در صورت پیروزی ترامپ با چالش‌های جدی مواجه شود.

اوج تقاضای سوخت‌های فسیلی

وود مکنزی، شرکت تحلیل انرژی، پیش‌بینی‌کرده که دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ می‌تواند منجر به افزایش یک میلیارد تنی انتشار کربن تا سال‌۲۰۵۰ شود و اوج تقاضا برای سوخت‌های فسیلی را تا ۱۰سال به تاخیر بیندازد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تحت‌سیاست‌های فعلی، هزینه‌های بخش انرژی آمریکا تا سال‌۲۰۵۰ حدود ۷.۷تریلیون دلار باشد، اما در صورت بازگشت ترامپ به کاخ‌سفید، این رقم ممکن است تا یک تریلیون دلار کاهش یابد. از سوی دیگر، ترامپ احتمالا تلاش خواهد کرد صادرات نفت ایران را محدود و همچنین فشار بر ترویج خودرو‌های برقی را کاهش دهد.

هفته گذشته، تحلیلگران کالایی استندارد چارتر گزارش دادند که صادرات نفت ایران افزایش یافته‌است. بر اساس گزارش استاندارد چارتر، واردات نفت‌خام چین از مالزی در ژوئن به یک‌میلیون و ۴۵۶‌هزار بشکه در روز رسید که دومین میانگین ماهانه بالاترین میزان ثبت شده‌بود. با توجه به میزان تولید نفت‌خام مالزی، تحلیلگران بر این باورند که بخش از نفتی که چین از مالزی وارد می‌کند، در این کشور تولید نشده‌است.

صادرات نفت ایران تحت‌دولت بایدن به دلیل تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با تهران افزایش یافته‌است. تحت‌دولت ترامپ، تولید نفت ایران از ۳.۸میلیون بشکه در روز در اوایل ۲۰۱۸ به کمتر از ۲‌میلیون بشکه در روز در اواخر ۲۰۲۰ کاهش‌یافت، اما تحت دولت بایدن به ۳.۲‌میلیون بشکه در روز بازگشت. به‌طور کلی، تحلیلگران معتقدند؛ صنعت نفت و گاز در صورت بازگشت ترامپ به ریاست‌جمهوری، با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد، درحالی‌که دوره هریس احتمالا ادامه سیاست‌های فعلی بایدن خواهد بود.

این موضوع به یکی از مباحث داغ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو تبدیل شده و تصمیم‌گیری در مورد آینده انرژی آمریکا را برای رای دهندگان به یکی از اولویت‌های اصلی تبدیل کرده‌است.

منبع: fararu-763029

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد