hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > کدام ایرلاین تاخیر کمتری در پرواز دارد؟

کدام ایرلاین تاخیر کمتری در پرواز دارد؟

بله کاملا درست است؛ نشستن روی صندلی هواپیما و تاخیر داشتن پرواز واقعا موضوعی عذاب‌آور و نگران‌کننده است.

ممکن است شما نیز بعد از جست‌و‌جوی عبارت خرید بلیط هواپیما علی بابا و مشاهده بلیط‌های موجود به یاد خاطره تلخ تاخیر پروازهای قبلی خود افتاده باشید. اما به راستی، چرا پرواز‌ها به تاخیر می‌خورند؟ کدام ایرلاین‌ها بیشترین و کمترین تاخیر را دارند؟ آیا میتوان بلیطی تهیه کرد و مطمئن بود که پرواز آن به تاخیر نخورد؟ نگران نباشید ما در ادامه مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

چرا بعضی پرواز‌ها تاخیر دارند؟

روی صندلی خود داخل هواپیما نشسته‌اید؛ اما کادر پرواز به اطلاعتان می‌رسانند که پرواز شما تاخیر دارد. اولین فکری که به ذهنتان خطور می‌کند، این است که چرا هواپیما بلند نمی‌شود و پرواز تاخیر دارد؟ تاخیر در پرواز و عدم تیکاف هواپیما می‌تواند دلایل مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشد:

شرایط آب‌و‌هوایی

شاید در اولین لحظه به ذهنتان برسد که آیا ایرلاین‌ها قبل از پرواز شرایط آب و هوا را چک نمی‌کنند؟! این کار که بسیار آسان است و حالا چطور به خاطر شرایط بد آب و هوایی پرواز به تاخیر خورده است؟ بهتر است بدانید که هیچ ایرلاینی از تاخیر پرواز‌هایش سود نمی‌برد؛ بنابراین اگر پرواز شما به خاطر شرایط آب و هوایی تاخیر خورد، مطمئن باشید که مشکلی ناگهانی و غیر مترقبه در این زمینه پیش آمده است. مشکلات غیر مترقبه آب و هوایی بی‌شمار هستند و ایرلاین‌ها برای حفظ امنیت پرواز و مسافرین ترجیح می‌دهند که تن به تاخیر بدهند.

سوار شدن مسافران

سوار شدن مسافران یکی از دلایل رایج تاخیر چند دقیقه‌ای پروازهاست. گاهی ممکن است یک مسافر در مسیر رسیدن به فرودگاه دچار مشکل شده باشد؛ در این مواقع ایرلاین‌ها برای رسیدن آن مسافر صبر می‌کنند. گاهی هم تاخیر در پرواز به علت دیر عبور کردن مسافران از باجه‌های ورودی است. تعدادی از افراد هم هستند که تنها چند دقیقه مانده به بسته شدن باجه‌های ورودی، به آن‌ها مراجعه می‌کنند؛ این افراد بی‌مسئولیت نیز می‌توانند موجب تاخیر در پروازها شوند.

بارگیری بارها و چمدان‌ها

بارگیری هواپیماها تنها محدود به چمدان‌های مسافران نیست. گاهی ممکن است مسافران بارهای بیشتر و با ابعاد بزرگ‌تری از حد معمول با خود داشته باشند؛ برای بارگیری این بارها ممکن است چند دقیقه‌ای معطل شوید. از طرف دیگر، اگر هواپیمایی که سوار آن می‌شوید بزرگ باشد، تعداد چمدان‌های مسافران نیز بیشتر است؛ در نتیجه زمان بیشتری طول می‌کشد تا چمدان‌ها را به داخل هواپیما منتقل کنند.

مشکلات فنی

مشکلات فنی از مهم‌ترین و حساس‌ترین عواملی هستند که موجب تاخیر در پرواز‌ها می‌شوند. کادر فنی پرواز، هواپیما را در بازه‌های زمانی و دفعات متعدد از نظر فنی بررسی می‌کنند؛ زیرا این موارد ارتباط مستقیمی با امنیت پرواز و مسافران دارد. پیشنهاد ما به شما این است که اگر پروازتان به خاطر مشکلات فنی به تاخیر خورد، ناراحت نشوید بلکه خدا را هم شکرگزار باشید؛ به هر حال تشخیص مشکلات فنی قبل از تیکاف هواپیما، بهتر از زمانی است که شما در آسمان هستید.

کدام ایرلاین‌ها بیشترین و کمترین تاخیر را دارند؟

صبر کنید! بهتر است قبل از سرچ عبارت « خرید بلیط هواپیما علی بابا» و تهیه بلیط، به سوال بالا پاسخ بدهیم. برای جواب این سوال، به آخرین گزارشات شرکت فرودگاه‌ها مراجعه و ایرلاین‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنیم. در گزارشات منتشر شده در شهریورماه 1401 نام 4 ایرلاین در صدر لیست بیشترین متوسط تاخیر دیده می‌شود. 4 شرکتی که در صدر لیست بیشترین زمان تاخیر دیده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • فلای پرشیا
  • پویا ایر
  • ایران ایر
  • کیش‌ ایر

در جدول زیر متوسط تاخیر این 4 شرکت را مشخص و آن‌ها از بیشترین به کمترین تاخیر مرتب کرده‌ایم:

شرکت هواپیمایی

متوسط زمان تاخیر

رتبه

ایران ایر

118

1

کیش ایر

116

2

فلای پرشیا

112

3

پویاایر

106

4

شرکت‌هایی که در پایین‌ترین قسمت لیست متوسط زمان تاخیر دیده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • ماهان ایر
  • آساجت

متوسط زمان تاخیر این دو ایرلاین به شرح زیر است:

شرکت هواپیمایی

متوسط زمان تاخیر

رتبه

آساجت

38

1

ماهان ایر

59

2

با توجه موارد ذکر شده، می‌توان گفت که ایران ایر دارای بیشترین متوسط زمان تاخیر و آساجت دارای کمترین متوسط زمان تاخیر در بین ایرلاین‌های ایران در شهریورماه 1401 بوده‌اند.

حال به سراغ این آمار در مهرماه 1401 می‌رویم. طبق گزارشات شرکت فرودگاه‌ها، ایرلاین‌های آتاایر و چابهار ایر به ترتیب با 47 و 49 درصد تاخیر در پرواز‌هایشان، بیشترین متوسط تاخیر را در بین سایر ایرلاین‌ها را دارا هستند. از طرفی دیگر مانند گزارشات شهریورماه، ایرلاین‌های ماهان ایر و آساجت کمترین متوسط زمان تاخیر را دارند.

آیا می‌توان پرواز‌های بدون تاخیر را انتخاب کرد؟

تا به اینجای کار با دلایل تاخیر پرواز‌ها و ایرلاین‌هایی که بیشترین تاخیر را دارند، آشنا شدید. حال ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که آیا می‌شود از تاخیر نداشتن پرواز قبل از رفتن به فرودگاه و خرید بلیط اطمینان حاصل کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که خیر این امکان وجود ندارد؛ اما می‌توان با توجه به چند عامل درصد تهیه بلیط پروازی که ممکن است تاخیر بخورد را پایین آورد:

  • قبل از تهیه بلیط شرایط آب‌و‌هوایی را چک کنید.
  • قبل از تهیه بلیط هواپیما، لیست متوسط زمان تاخیر را که در سطرهای بالا گفتیم چک کنید.
  • بلیط ایرلاین‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و از ایرلاینی بلیط بخرید که بیشترین فروش را داشته است.

چگونه بلیط ایرلاین‌های مختلف را با هم مقایسه کنیم؟

همانطور که گفته شد، مقایسه ایرلاین‌های مختلف برای تهیه بلیطی مطمئن و بدون تاخیر راه‌حل بسیار خوبی است. بگذارید این مورد را برای شما باز کنید. فرض کنید که قصد سفر به تهران را دارید و برای ساعت پرواز مدنظر شما، دو ایرلاین بلیط‌های خود را به فروش می‌رسانند. در وهله اول به نام ایرلاین و سابقه آن توجه کنید و در وهله دوم به تعداد بلیط فروش رفته از هرکدام. با توجه به این دو مورد، می‌توانید بلیط خود را با اطمینان بیشتری تهیه کنید. سایت‌های آنلاین تهیه بلیط بهترین گزینه برای انجام این کار هستند؛ کافی است عبارت « خرید بلیط هواپیما علی بابا» را در مرورگر خود جست‌و‌جو کنید و با وارد کردن مبدا و مقصد، ایرلاین‌های موجود را با هم مقایسه کنید. امیدواریم شما نیز با به کارگیری این موارد، دیگر به پرواز‌هایی که تاخیر دارند برنخورید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد