به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده که از آن به عنوان «پیشران تورم مصرف‌کننده» نیز یاد می‌شود برای گروه خدمات و در تیر ماه 1403 نسبت به خرداد ماه کاهش یافته است. این کاهش هم در بازه ماهانه و هم در بازه نقطه به نقطه و سالانه اتفاق افتاده است.

از میان اجزای اصلی گروه خدمات، بالاترین تورم تولید ماهانه مربوط به «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» بوده است. در مقابل، کمترین سطح این شاخص مربوط به «فعالیت‌های بیمه‌ای» بوده و خدمات مربوط به «آب‌رسانی و پسماند» نیز تورم تولید صفر را داشته است.

بالاترین تورم تولید نقطه به نقطه نیز مربوط به «آموزش» تعلق گرفته است.

030516

سرعت کاهنده رشد هزینه‌ها در تولید خدمات

تورم تولیدکننده شاخصی است که نشان می‌دهد هزینه تولید کالا و خدمات به محض تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف چند درصد نسبت به قبل تغییر کرده است. بنابراین این شاخص می‌تواند به مثابه یک پیشران برای تورم مصرف‌کننده باشد. از آن‌جایی که فاصله زمانی بین تولید و مصرف خدمات بسیار ناچیز است، معمولا تورم تولیدکننده خدمات منطبق بر تورم مصرف‌کننده آن است.

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که در تیر 1403، تورم تولیدکننده ماهانه خدمات به 2.7 درصد رسیده در حالی که این شاخص در خرداد ماه 4.5 درصد بوده است. بنابراین، از سرعت افزایش هزینه تولید خدمات کاسته شده است.

تورم تولید نقطه به نقطه خدمات نیز از 46.2 درصد به 33.3 درصد اُفت کرده که نشان‌دهنده ترمز رشد هزینه‌های تولید در بازه میان‌مدت است. البته تورم سالانه همچنان در کانال 40 درصد باقی مانده و با اُفتی جزئی نسبت به خرداد ماه به 46.5 درصد رسیده است.

از میان اجزای اصلی گروه خدمات، بالاترین تورم ماهانه تولید مربوط به «خدمات اداری و پشتیبانی» با نرخ 7.4 درصدی بوده است. در مقابل، کمترین سطح این نرخ 0.5 درصد بوده که مربوط به «فعالیت‌های بیمه‌ای» است.