به گزارش اکوایران، نگاهی به تقویم اقتصادی بازارها نشان می‌دهد که داده‌های اقتصادی از جمله شاخص مدیران خرید (PMI) بخش خدمات آمریکا و چین، تورم و تراز تجاری چین، اشتغال کانادا و همچنین سخنرانی اعضای فدرال رزرو این هفته برای فعالان بازار حائز اهمیت است. 

شاخص مدیران خرید بخش خدمات آمریکا و چین

PMI بخش خدمات آمریکا از جمله داده‌های مهم این هفته بازارهای جهانی است که روز دوشنبه منتشر از سوی موسسه ISM منتشر خواهد شد. انتظار بازار عمدتا مبنی بر این است که این شاخص با افزایش نسبت به ماه قبل به بالای 50 برسد. ولی باتوجه به داده‌های خدمات از فدرال رزروهای محلی آمریکا که در هفته های قبل منتشر شده است شاید اعدادی مشابه ماه قبل حدود 49 یا 49.5 هم دیده شود. اگر این عدد پایین‌تر از  انتظارات منتشر شود تایید رکودی است که بازار هفته گذشته آن را قیمتگذاری کرد. در این شرایط ین ژاپن باز هم می‌تواند قدرت بگیرد، طلا نیز می‌تواند رشد داشته باشد چراکه امید کاهش نرخ بهره دوباره ایجاد می‌شود؛ دلار هم می‌تواند در این شرایط ضعف‌هایی داشته باشد، ولی به‌نظر می‌رسد فنر دلار در بازار فارکس درحال جمع شدن است و می‌تواند رشدی در پیش‌رو داشته باشد.

تقویم_اقتصادی_بازارهای_جهانی_در_هفته_پیش_رو

از اقتصادی چین نیز این هفته شاخص مدیران خرید بخش خدمات موسسه Caixin منتشر می‌شود. باتوجه به اینکه شاخص مدیران خرید بخش تولید این کشور هفته گذشته پایین تر از انتظارات منتشر شد این شاخص می‌تواند حائز اهمیت باشد و می‌تواند روی قیمت کالاهای پایه اثرگذار باشد. انتظار بازار عمدتا مبنی بر این است که با افزایش اندک به 51.4 برسد. 

سخنرانی اعضای فدرال رزرو

بازار همچنین سخنرانی اعضای فدرال رزرو را نیز این هفته از نزدیک دنبال می‌کند. با توجه به داده‌های اشتغال آمریکا که متفاوت از انتظارات ظاهر شد و اتفاقاتی که در جلسه گذشته فدرال رزرو افتاد، این سخنرانی‌ها برای سرمایه گذاران اهمیت دارد.

در ماه‌های قبل شدت کاهش تورم چشمگیر نبود، اشتغال نیز تا حد زیادی پایدار بود و فدرال رزرو نیز موضع انقباضی خود را حفظ کرده بود. اما اکنون اشتغال کشور درحال آسیب دیدن است و فدرال رزرو قاعدتا باید به این داده‌های  تغییر یافته عکس العمل نشان دهد. دو ماه قبل 19 عضو جلسه فدرال رزرو انتظار داشتند نرخ بیکاری در انتهای سال به 4 درصد برسد ولی حالا در ماه هفتم سال 4.3 درصد است. نکته اینجاست که پیش بینی دوماه قبل تمام این اعضا نسبت به نرخ بیکاری اشتباه از آب درآمد، از اینرو انتظار تغییر لحن روسای فدرال رزرو در این هفته وجود دارد.

جلسه سیاستی بانک مرکزی استرالیا

جلسه بانک مرکزی استرالیا نیز این هفته روز سه شنبه برای تعیین نرخ بهره برگزار خواهد شد. تا دو هفته پیش انتظار می‌رفت که با احتمال 30 درصد استرالیا نرخ بهره را افزایش خواهد داد، ولی داده تورمی هفته گذشته که کمتر از انتظارات بود انتظارات افزایش نرخ بهره را منتفی کرد. از این‌رو انتظار می رود نرخ بهره در این جلسه روی 4.35 درصد تغییری نداشته باشد، ولی مسیر کاهش آن برای جلسات بعد باز است.

تراز تجاری و تورم چین

تراز تجاری چین نیز از جمله داده‌های مهم هفته پیش‌روست که روز پنج شنبه منتشر خواهد شد. انتظار فعالان بازار عمدتا این است که تراز تجاری از 100 میلیارد دلار کاهش یابد. داده‌های صادرات و واردات این کشور حائز اهمیت است.

تورم چین نیز روز جمعه منتشر خواهد شد، که انتظار میرود با افزایش نسبت به ماه گذشته به 0.4 درصد برسد. 

اشتغال کانادا

داده‌های اشتغال کانادا نیز این هفته روز جمعه منتشر خواهد شد. انتظار می‌رود نرخ بیکاری این کشور به 6.5 درصد رشد پیدا کند. و انتظار بازار مبنی بر این است که بانک مرکزی کانادا در جلسه بعد نیز مجددا نرخ بهره را کاهش دهد. بنظر می‌رسد این کشور در مسیر کاهش نرخ بهره خود باید باز هم کاهش‌هایی داشته باشد، به خصوص اگر آمریکا کاهش نرخ بهره را اعمال کند. اروپا، انگلستان و کانادا و حتی استرالیا هم باید سریعا کاهش نرخ بهره را اعمال کنند.