به گزارش اکوایران؛ طبق جدیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، هنوز شاخص قیمت روغن‌های نباتی، محصولات گوشتی و شکر بالاست.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل امروز جمعه 12 مرداد ماه (دوم آگوست) گزارش داد، شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی مجموعه‌ای از مواد غذایی مورد معامله در سطح جهانی را دنبال می‌کند، در ماه جولای به طور متوسط ​​120.8 واحد بود که اندکی کمتر از رقم تجدیدنظر شده 121.0 در ماه ژوئن است. این شاخص در حال حاضر 3.1 درصد کمتر از مقدار مشابه یک سال قبل است.

شاخص قیمت غلات فائو نسبت به ژوئن 3.8 درصد کاهش یافت. زیرا قیمت جهانی صادرات همه غلات اصلی برای دومین ماه متوالی کاهش یافت. قیمت گندم به دلیل افزایش دسترسی فصلی از برداشت‌های زمستانی جاری در نیمکره شمالی و به طور کلی شرایط مساعد در کانادا و ایالات متحده آمریکا کاهش یافت که از انتظارات برای برداشت‌های بزرگ گندم بهاره در اواخر سال پشتیبانی می‌کند. قیمت‌های صادراتی ذرت نیز کاهش یافت زیرا برداشت محصول در آرژانتین و برزیل پیش از سرعت سال گذشته پیش رفت و شرایط محصول در ایالات متحده همچنان قوی بود. شاخص قیمت تمام برنج فائو نسبت به ژوئن در بحبوحه فعالیت‌های تجاری آرام برای هر دو رقم ایندیکا و ژاپنیکا 2.4 درصد کاهش یافت.

در مقابل، شاخص قیمت روغن نباتی فائو نسبت به ژوئن 2.4 درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان در یک سال و نیم گذشته رسید. قیمت‌های جهانی برای روغن‌های نخل، سویا، آفتابگردان و کلزا همگی افزایش یافت که به دلیل تقاضای قوی برای روغن سویا از بخش سوخت‌های زیستی و بدتر شدن چشم‌انداز محصول برای روغن‌های آفتابگردان و کلزا در چندین کشور بزرگ تولیدکننده افزایش یافت.

شاخص قیمت گوشت فائو در ماه جولای در بحبوحه تقاضای وارداتی قوی برای گوشت گوسفند، گاو و طیور 1.2 درصد افزایش یافت.

شاخص قیمت شکر فائو نسبت به ژوئن 0.7 درصد افزایش یافت زیرا تولید کمتر از حد انتظار در برزیل بر تأثیر بهبود بارندگی موسمی در هند و شرایط آب و هوایی رسانا در تایلند غلبه کرد.

شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه ژوئیه بدون تغییر بود، زیرا کاهش قیمت‌های شیرخشک افزایش قیمت‌های کره و پنیر را جبران کرد.