hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > جولان پشه قاتل آئدس و تب دنگی در ایران/ «تب دنگی» در کشور فراگیر می‌شود

جولان پشه قاتل آئدس و تب دنگی در ایران/ «تب دنگی» در کشور فراگیر می‌شود

نماینده زاهدان در مجلس می‌گوید یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره شیوع تب دنگی، زائرانی است که به عراق می‌روند و احتمالا با آلودگی به کشور بازخواهند گشت.​

به گزارش شبکه شرق، گفته می‌شد ویروس «کرونا»، زاده خفاش است،‌ حالا هم یک پشه آمده تا ویروس بیماری تب دنگی را نصیب‌مان کند. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «ما الان نگران زائرانی هستیم که برای اربعین از عراق به ایران بازمی‌گردند. ما در فرهنگستان علوم پزشکی و در کمیسیون بهداشت مجلس هم در هفته قبل درباره تب دنگی جلسه داشتیم. نیاز به کیت‌های تشخیص سریع داریم. عزیزان عنوان کردند ۱۲۰ هزار کیت در گمرک مانده است. ما با وزارت اقتصاد و دارایی و آقای دکتر رضوانی‌فر به صورت فوری مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم که کیت‌ها را گروکشی نکنند و آنها را ترخیص کنند.

گفته می‌شد ویروس «کرونا»، زاده خفاش است،‌ حالا هم یک پشه آمده تا ویروس بیماری تب دنگی را نصیب‌مان کند. در ایران، دست‌کم، ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند. آمار واقعی معلوم نیست، علاوه بر اینکه کیت‌های تشخیص سریع برای بافتن آمار واقعی نیاز است،‌ ۸۰ درصد مبتلایان ممکن هیچ علائمی نداشته باشند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم درباره تب دنگی معتقد است کشور باید آمادگی مقابله با این تب را داشته باشد تا مانند بحران کرونا، غافلگیر نشویم. دکتر حسین‌علی شهریاری اعلام کرد در حال حاضر در تهران، تب دنگی رویت شده ولی بیمار، ظاهرا در سفر به این بیماری مبتلا شده است.

نماینده زاهدان در مجلس می‌گوید یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره شیوع تب دنگی، زائرانی است که به عراق می‌روند و احتمالا با آلودگی به کشور بازخواهند گشت.

تب دنگی

در ادامه گفتگو با دکتر حسین‌علی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس درباره تب دنگی را می‌خوانید:

*شیوع تب دنگی در کشور در چه وضعیتی است؟

قبلا موردی داشتیم اما اکنون تقریبا در حال درگیر کردن همه کشور است. روز به روز هم آمار در حال افزایش است،‌براساس آمار وزارت بهداشت یک نفر در داخل کشور براثر این بیماری فوت شده است. خیلی از مبتلایان اخیر هم از امارات و پاکستان به کشور آمده‌اند. استان‌های جنوبی و در شمال کشور خصوصا گیلان شایع شده، البته الان هوا خیلی گرم و خشک است. هر چه به سمت خنکی هوا و شهریور برویم، تعداد پشه آئدس زیاد خواهد شد. هرجایی که حتی چند قطره آب باشد، این پشه‌ها می‌آیند. از روی لباس هم می‌توانند به انسان نیش بزنند. اگر لباس نازک باشد، پشه آئدس پوست را نیش می‌زند. البته مرگ و میر آن کم و در حدود یک درصد است ولی دردهای استخوانی بسیار شدیدی دارد که کشنده است و بیمار را زمین‌گیر می‌کند. البته ۸۰ درصد مبتلایان تب دنگی هیچ علامتی ندارند.

*مهم‌ترین نگرانی در حال حاضر درباره این بیماری چیست؟

ما الان نگران زائرانی هستیم که برای اربعین از عراق به ایران بازمی‌گردند. ما در فرهنگستان علوم پزشکی جلسه گذاشتیم. در کمیسیون بهداشت مجلس هم در هفته قبل درباره تب دنگی جلسه داشتیم. نیاز به کیت‌های تشخیص سریع داریم. عزیزان عنوان کردند ۱۲۰ هزار کیت در گمرک مانده است. ما با وزارت اقتصاد و دارایی و آقای دکتر رضوانی‌فر به صورت فوری مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم که کیت‌ها را گروکشی نکنند و آنها را ترخیص کنند. مسیری که زائران ما می‌آیند طوری باید در مرز عراق هدایت شوند که زائران خیلی با مردم مراوده نداشته باشند. این پشه خیلی جاها حضور دارد.

مقاله‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد در صورتی که پشه آئدس بیمارانی که علایم ندارند، را نیش بزند، تبدیل به پشه ناقل می‌شود و دیگران را دچار بیماری خواهد کرد. این مسایل باید مدیریت شود. مبارزه با تب دنگی، کار وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نیست. باید سایر سازمان‌ها مانند پدافند غیرعامل، شهرداری‌ها، حفاظت از محیط زیست، جهادکشاورزی، وزارت راه و شهرسازی کمک کنند تا بشود با تب دنگی مقابله کرد.

*چه اطلاعات دیگری درباره این پشه وجود دارد؟

این پشه به لاستیک‌های خودرو و رنگ سیاه خیلی علاقه دارد. در دنیا چنین چیزی ثابت شده است. به خصوص مشخص شده که لارو این پشه در لاستیک‌های خودرو وجود دارد.

*یعنی پشه در لاستیک‌ها تخم‌ریزی می‌کند؟

بله، لاستیک‌های کهنه که در مناطق مختلف پس از خرید و تعویض لاستیک نو در فضای باز رها می‌شود، باید جمع‌آوری و مدیریت شود.

*در کدام کشورها تب دنگی شایع شده است؟

این بیماری فقط در ایران نیست. در اکثر کشورهای اروپایی هم تب دنگی وجود دارد. در کشورهای منطقه ما هم زیاد شایع است. در عراق هم تب دنگی داریم. متاسفانه خیلی از کشورها مانند امارات متحده عربی، شیوع و شناسایی این تب را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نمی‌دهند. گزارش آلودگی که از امارات منتشر شده هم ما به سازمان جهانی بهداشت دادیم. آنها گزارش نمی‌دهند چون نگرانند اگر گزارش شیوع بیماری بدهند، گردشگران آنجا کاهش پیدا کند. آنها درآمد بالایی از توریسم دارند و به همین دلیل هیچ یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیاری از بیماری‌های واگیردار خود را گزارش نمی‌دهند. قطر، امارات و سایر کشورهای منطقه از جمله پاکستان و افغانستان گزارش شیوع بیماری را نمی‌دهند. جمهوری اسلامی دقیقا شیوع بیماری را گزارش می‌دهد. تنها کشوری که مرتبا گزارش بیماری واگیر را می‌دهد جمهوری اسلامی است.

*اما به نظر می‌رسد مردم خیلی مطمئن نیستند، از واکنش آنها به اخبار منتشر شده به نظر می‌رسد فکر می‌کنند در تهران، تب دنگی وارد شده، گسترش هم پیدا کرده است. البته آقای دکتر مردانی هم چند روز پیش اعلام کرد که بیماری در تهران فراگیر شده و بعد هم بلافاصله تکذیب کرد.

نه، واقعا، شما باید یک سری اطلاعات و آمار داشته باشید که بتوانید بگویید تب شایع شده است.

*شما هم فراگیری بیماری را تایید کردید.

من گفتم فراگیر می‌شود. تب دنگی در خیلی از استان‌ها فراگیر شده،  وزارت بهداشت و درمان هم این مسئله را اعلام کرده است.

*پس فراگیری وجود دارد؟

تب دنگی علایمی ندارد. شما اول باید ببینید پشه در منطقه‌ای وجود دارد. یعنی باید ابتدا پشه را کشف کنید. بعد سراغ بیماران بروید. وقتی ۸۰ درصد بیماران علامت ندارند، نمی‌توانید بیماری را تشخیص بدهید. باید اولا بیماری وجود باشد که ببینید علایم آن وجود دارد و تشخیص بدهید و بگویید تب دنگی است. حتی ابتلای یک نفر در تهران به تب دنگی تشخیص دادند و گفته شد مسافر بوده و در سفر مبتلا شده است. این به معنی آن نیست که در تهران تب دنگی وجود ندارد.

ممکن است وجود داشته باشد ولی نتوانستیم آن را شناسایی کنیم. برای همین گفتیم باید کیت‌های تشخیص سریع در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم بیماران را آزمایش کنیم. در بسیاری از مواقع، علایم تب دنگی مانند سرماخوردگی است. اگر آزمایش شود، می‌شود تشخیص داد و درمان به موقع ارائه شود. آمادگی هم باید داشته باشیم.

*چقدر آمادگی مقابله با این بیماری در کشور وجود دارد؟

در بحران کرونا ما غافلگیر شدیم. برای تب دنگی باید بیمارستان‌ها آمادگی داشته باشند. باید دارو و به خصوص سرم در اختیار داشته باشیم. بیماران مبتلا به دنگی، تب‌های شدید دارند. باید تخت‌های آماده هم داشته باشیم. امیدواریم ان‌شاءالله این تب شایع نشود و اتفاق نیفتد ولی نگرانی ما جدی است. به همین دلیل دائم در کمیسیون بهداشت و درمان جلسه می‌گذاریم و از همکاران هم می‌خواهیم به این موارد نظارت کنند.

منبع: sharghdaily-938003

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد