به گزارش اکوایران، جدیدترین گزارش مرکز آمار حاکی از کاهش تورم ماهانه در تیر 1403 نسبت به خرداد ماه است. البته با این که این نرخ کاهش یافته اما همچنان بالای 2 درصد مانده که از وضعیت مطلوب برای تورم ماهانه فاصله دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم سالانه نیز نسبت به خرداد اُفت کرده و با 0.6 واحد درصد کاهش به 35.5 درصد رسیده است. این نرخ، کمترین تورم سالانه از انتهای سال 1401 به بعد است. در مقابل، تورم نقطه به نقطه مانند ماه گذشته روندی صعودی داشته است.

030502

اولین آمار تورمی در ابتدای تابستان

تورم ماهانه نشان‌دهنده تغییرات قیمت کالاها و خدمات یک سبد مشخص در یک ماه نسبت به ماه گذشته است. این متغیر از محاسبه رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به دست می‌آید و به عنوان یک معیار برای سنجش افزایش هزینه زندگی و تغییرات قدرت خرید پول در یک ماه به کار می‌رود.

طبق گزارش مرکز آمار، در تیرماه سال جاری تورم ماهانه 2.2 درصد برآورد شده که نسبت به ماه قبل 0.6 واحد درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر، خانوارها برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در تیر امسال 2.2 درصد بیش‌تر از خرداد ماه هزینه کرده‌اند. با این که تورم ماهانه کاهش یافته و به عبارتی، از سرعت افزایش قیمت در یک ماه گذشته کاسته شده اما این نرخ همچنان بالای 2 درصد مانده که سطح مطلوبی برای تورم ماهانه به شمار نمی‌رود.

همچنین تورم سالانه که میانگین تغییرات قیمتی کالاها در یک سال نسبت به سال گذشته را اندازه گیری می‌کند نسبت به خرداد اُفت کرده است. این شاخص از 36.1 درصد در خرداد به 35.5 درصد در تیر ماه رسیده است. بر این اساس، تورم سالانه تیر در کمترین سطح خود از اسفند 1401 به بعد قرار گرفته و یک رکورد یک ساله زده است.

ساز مخالف تورم نقطه به نقطه

تورم نقطه به نقطه بیانگر تغییرات قیمتی یک سبد مشخص از کالا و خدمات است که نسبت به ماه مشابه در سال قبل محاسبه می‌شود. در واقع این شاخص افزایش هزینه تهیه این سبد از کالاها نسبت به ماه مشابه سال گذشته را اندازه گیری می‌کند. در ماه جاری تورم نقطه به نقطه به مانند ماه گذشته به روند صعودی خود ادامه داده به طوری که از 31.9 درصد در خرداد به 32.2 درصد در ماه جاری افزایش یافته است. بالاترین تورم نقطه به نقطه برای گروه مسکن برآورد شده است. اکوایران در گزارش‌های آتی به رکوردزنی تورم اجاره مسکن خواهد پرداخت.