به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود تورم تولیدکننده خدمات و اجزای آن را اعلام کرد. بر این اساس تورم پیشران ماهانه بخش خدمات در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت کاهش یافته است. نرخ سالانه نیز از همین روند پیروی کرده است در حالیکه تورم تولید نقطه به نقطه نسبت به اردیبهشت بالاتر رفته است.

از میان اجزای بالاترین تورم ماهانه تولیدکننده مربوط به «فعالیت‌ها حرفه‌ای، علمی و فنی» و پایین ‌ترین آن مربوط به «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» است.

030431

تورم تولید فعالیت‌های حرفه‌ای در صدر تورم خدمات

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده ماهانه خدمات در خرداد ماه امسال در بخش «فعالیت‌ها حرفه‌ای، علمی و فنی» و «حمل و نقل و انبارداری» بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است. بر این اساس تورم تولیدکننده ماهانه بخش «فعالیت‌ها حرفه‌ای، علمی و فنی» معادل ۸.۶ درصد و تورم بخش «حمل و نقل و انبارداری» معادل ۷.۵ درصد بوده است.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای تورم تولیدکننده ماهانه، بخش‌های «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و «فعالیت‌های بیمه» کمترین سطح تورمی را  در این ماه داشته است. بر اساس این آمار تورم پیشران ماهانه خردادماه  در بخش بخش‌های «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» معادل ۰.۱ درصد و در بخش «فعالیت‌های بیمه» معادل ۰.۲ درصد بوده است.

030431

تجربه بیشترین کاهش تورم پیشران در فعالیت‌های مربوط به سلامت

بررسی آمارهای تورم ماهانه خرداد ماه ۱۴۰۳ در اجزای خدمات و مقایسه آن با تورم ماهانه اردیبهشت این اجزا نشان می‌دهد «فعالیت‌ها حرفه‌ای، علمی و فنی» بیشترین میزان افزایش در تورم پیشران ماهانه و «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری» بیشترین میزان کاهش را در تورم پیشران ماهانه تجربه کرده است.

بر اساس این آمارها، بخش «فعالیت‌ها حرفه‌ای، علمی و فنی» شاهد ۵.۸ واحد درصد افزایش تورم ماهانه در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه و بخش «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری» شاهد ۷.۳ درصد کاهش در تورم ماهانه خردادماه نسبت به اردیبهشت بوده است.

از سوی دیگر سه بخش «آموزش»، «فعالیت‌های املاک و مستغلات» و «آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» کمترین میزان تغییر را در تورم ماهانه خود نسبت به اردیبهشت تجربه کرده‌اند. میزان تغییرات تورم در این سه بخش تقریبا نزدیک به صفر بوده است لذا تورم ماهانه خرداد در این سه بخش شباهت زیادی به تورم پیشران ماهانه اردیبهشت این اقلام داشته است.