hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تجلیل از مهدی فیروزان در آیین بزرگداشت روز ملی اصناف

تجلیل از مهدی فیروزان در آیین بزرگداشت روز ملی اصناف

یکم تیرماه در سرشمار رسمی کشور به‌عنوان روز ملی اصناف نام‌گذاری شده است. به عبارتی می‌توان گفت یکم تیرماه یکی از اقتصادی‌ترین روزهای ایران در تقویم رسمی کشور محسوب می‌شود که باعث شده است‌ در چنین روزی اصناف کشور در مراسمی که برگزار می‌کنند، علاوه بر تجلیل و تقدیر از برگزیدگان صنوف کشور، چالش‌‌های اقتصادی را نیز نقد و تحلیل کنند.

یکم تیرماه در سرشمار رسمی کشور به‌عنوان روز ملی اصناف نام‌گذاری شده است. به عبارتی می‌توان گفت یکم تیرماه یکی از اقتصادی‌ترین روزهای ایران در تقویم رسمی کشور محسوب می‌شود که باعث شده است‌ در چنین روزی اصناف کشور در مراسمی که برگزار می‌کنند، علاوه بر تجلیل و تقدیر از برگزیدگان صنوف کشور، چالش‌‌های اقتصادی را نیز نقد و تحلیل کنند. اصناف به نوعی نماد مفهوم بازار در اقتصاد و حتی اقتصاد اجتماعی ایران محسوب می‌شوند که همین قاب از تعریف اصناف در اقتصاد ایران باعث شده است تا یکم تیر‌ماه به‌عنوان یکی از روزهای مهم در تقویم اقتصادی کشور مورد بررسی قرار بگیرد. دیروز در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف، می‌شد به خوبی این واقعیت را دید که هنوز هم صنوف در اقتصاد ایران و گردهمایی آنان می‌تواند یک اتفاق مهم محسوب شود؛ مخصوصا حالا که در چند سال گذشته اقتصاد‌ ایرانی با مشکلات به‌مراتب بزرگ‌تری دست‌به‌گریبان بوده است و بر همین اساس اصناف همواره در باز‌کردن گره‌های اقتصادی نقش مهمی ایفا کرده‌اند. 

در آیین بزرگداشت روز ملی اصناف نیز هر‌چند چهره‌های رسمی و تصمیم‌سازان دیروز و امروز نهادهای اجرائی حضور داشتند، اما بیراه نیست اگر بگوییم روز ملی اصناف همواره یکی از روزهایی بوده است که صنوف ایرانی در آن به ضرورت کم‌شدن نقش دولت در اقتصاد ‌یا حتی ایفای نقش ناخوشایند دولت در اقتصاد ایرانی اشاره کرده‌اند. یکی از اتفاقات خوب آیین بزرگداشت روز ملی اصناف، تقدیر از مهدی فیروزان، مدیر‌عامل مؤسسه شهر کتاب، به‌عنوان چهره شاخص صنفی در حوزه توسعه برندینگ بود. او بنیان‌گذار خانه کتاب و یکی از چهره‌های ماندگار و کارآفرینان موفق است که از اواسط دهه 70 جای کتاب را به‌طور جدی در زیست شهری باز کرد و با ساخت پیشنهاد شهر کتاب،‌ نامی ماندگار برای خود بر جای گذاشت. 

تجلیل از مهدی فیروزان در روز ملی اصناف می‌تواند یک نماد برای صنوف فرهنگی باشد و جایگاه آنان را در اقتصاد ایرانی تقویت ‌کند یا به عبارتی می‌تواند فضایی مهم در صنوف ایرانی برای ترمیم و بهبود اقتصاد فرهنگ باز کند. برای همین باید گفت ‌در آیین بزرگداشت روز ملی اصناف، حضور مهدی فیروزان و تقدیر از او می‌تواند یک اتفاق مهم و تأثیر‌‌گذار برای فرهنگ و اقتصاد فرهنگی کشور در تراز صنعتی صنوف اقتصادی باشد. در این مراسم، ‌رئیس اتاق اصناف ایران در آیین بزرگداشت روز ملی اصناف با اشاره به نقش پررنگ اصناف در تولید ناخالص ملی، بر ضرورت مشارکت و نقش‌آفرینی اصناف در تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور‌ تأکید کرد.

مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، در این مراسم بیان کرد: میزبانان این همایش، همان افرادی هستند که ارکان اصلی اصناف کشورند. نمایندگانی که از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به تهران آمده‌اند تا در برگزاری روز ملی اصناف 

مشارکت کنند.

وی با اشاره به سیاست‌زدگی حوزه اقتصاد در کشور گفت: اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ متأسفانه دولت را رقیب بخش خصوصی کرده است. همین دفاتر که قرار بود گر‌ه‌گشا از کار مردم باشد، سفره کسبه را کوچک‌تر کرده‌اند. به‌عنوان نمونه امروز برخی تصمیمات در ارائه خدمات پلیس+۱۰ به مردم، صنف عکاسان ما را در آستانه ورشکستگی قرار داده؛ همچنین بر اساس برخی تصمیمات در وزارت بهداشت، دفاتر سلامت در ازای مبالغی نامتعارف، اقدام به اعطای مجوز بهداشت می‌کنند. ما از این‌گونه موضوعات گله و از شما درخواست مساعدت و رفع این مشکلات را داریم.

رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه سخنان خود به ارائه گزارشی ۹‌ماهه از فعالیت هیئت‌‌رئیسه فعلی اتاق اصناف ایران پرداخت و گفت: خوشبختانه پس از ۱۶ سال که اتاق استقلال پیدا کرده است، برای اولین بار‌ واحدهای بازرسی در سراسر کشور تجهیز شدند. وی درباره رویکرد جدید هیئت‌رئیسه مبنی بر توجه ویژه به اصناف دارای مزیت‌های صادراتی گفت: بر اساس این رویکرد، ۶۰۰ هزار صنف دارای مزیت صادراتی شناسایی شد؛ اصنافی که هیچ بستری برای توسعه صادراتی آنها فراهم نبود. اما فعال‌سازی این ظرفیت‌ها و اجرائی‌کردن این رویکرد با تشکیل کمیته‌ای ویژه برای پیگیری این موضوع در اتاق اصناف ایران آغار شد.

صفایی ادامه داد: در گام اول با دعوت از سفیر عربستان به اتاق اصناف و رایزنی درباره همکاری‌های مشترک، آمادگی خودمان را برای مشارکت در تأمین مواد اولیه و نیازهای خدماتی پروژه عظیم ساخت و ایجاد شهر تمام الکترونیکی در این کشور اعلام کردیم که با استقبال طرف عربستانی همراه شد. همچنین در دیدار با سفیر بنگلادش نیز به نتایج خوبی دست یافتیم که این رویکرد همچنان در حال پیگیری است.

 

منبع: sharghdaily-934940

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد