hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > حکایت عجیب و غریب گازکشی در تهران؛ چرا نازی‌آباد را به کاخ سعدآباد ترجیح دادند؟

حکایت عجیب و غریب گازکشی در تهران؛ چرا نازی‌آباد را به کاخ سعدآباد ترجیح دادند؟

نازی آباد یکی از محله های جنوبی پایتخت به شکل عجیبی زودتر از همه محله های تهران صاحب گاز شد. اینکه چرا نازی‌آباد در اولویت مدیران وقت مملکت برای گازرسانی قرار گرفت حکایت مفصلی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست.

ماجرا از این قرار است که اواخر دهه ۴۰ مسئولان مملکت تصمیم گرفتند کاخ سعد آباد و محدوده اطراف آن را گازکشی کنند تا جماعت درباری زودتر از مردم عادی از نعمت گاز بهره مند شوند. گازرسانی به کاخ سعدآباد با همه محاسن و مزایایی که داشت یک خطر بالقوه هم به حساب می‌آمد، چرا که در آن برهه عملیات گازرسانی در هیچ نقطه ای از تهران انجام نشده بود و این طرح به قول معروف امتحان پس داده نبود. بنابر این نازی‌آباد که به پالایشگاه نفت تهران نزدیک بود به گزینه اصلی طرح گازرسانی به محله های پایتخت تبدیل شد.

ماجرای گازرسانی به نازی آباد به همین جا ختم نمی شود. رضا انبارداری، از اهالی قدیمی نازی‌آباد، می گوید: «سال ۱۳۴۹ گاز برای نخستین بار به نازی‌آباد رسید اما مردم عادی که شیوه استفاده از گاز شهری را بلد نبودند به شدت از این اتفاق واهمه داشتند و شایعه ای سر زبان ها افتاده بود که اگر گاز به نازی آباد برسد انفجار عظیمی در این محله رخ خواهد داد. نقل است که کارشناسان شرکت گاز هر روز به محله نازی آباد می رفتند و شیوه صحیح و اصولی استفاده از گاز و اجاق گاز را به اهالی آموزش می دادند تا مخاطرات نخستین روزهای گازرسانی به محله های پایتخت به حداقل برسد.»

قبل از شروع عملیات گازرسانی به نازی آباد، عده ای بر این باور بودند که بعد از وصل شدن گاز ممکن است محله به آتش کشیده شود و به همین دلیل، دولت وقت برای به حداقل رساندن ترس و دلهره مردم برنامه های مفصلی تدارک دید. انبارداری می گوید: «روزی که قرار بود شعله گاز را برای نخستین بار در نازی‌آباد روشن کنند، مهمانان ویژه ای از مقامات لشکری و کشوری به این محله رفتند و مدیران شهری هم بین مردم شیرینی و هدایایی مثل شیرخشک و چای توزیع کردند. در هر صورت ماموریت گازرسانی به نازی آباد با انواع و اقسام تزفندها به سرانجام رسید.»

بعد از نازی آباد، گاز به محله ۱۳ آبان در محدوده شهرری رسید و هیچ حادثه ای هم رخ نداد. دولت و به عبارتی درباری ها که از ایمن بودن گازرسانی اطمینان پیدا کرده بودند، به طور ناگهانی همه امکانات را به بالای شهر انتقال می دهند تا گاز بالاخره به کاخ سعدآباد برسد و شاه و درباری ها از سرمای زمستان در امان بمانند. ترس شاه و درباری ها از وقوع آتش سوزی در کاخ سعدآباد موجب شد نازی آباد به عنوان نخستین محله تهران صاحب گاز شود و اهالی این محله نزدیک به دو دهه زودتر از همه مناطق تهران از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

منبع: همشهری

منبع: faradeed-191247

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد