hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > قابلیت Auto SR ویندوز ابتدا به پردازنده‌های کوالکام X Elite محدود خواهد بود

قابلیت Auto SR ویندوز ابتدا به پردازنده‌های کوالکام X Elite محدود خواهد بود

مایکروسافت اعلام کرد که عرضه اولین تکنولوژی Automatic Super Resolution ویندوز به سیستم‌های +Copilot با پردازنده‌های Qualcomm X Elite محدود خواهد بود.

مایکروسافت در نظر دارد تا با استفاده از فناوری Automatic Super Resolution یا Auto SR، آپ اسکیل گرافیکی بازی‌ها را در سطح سیستم‌عامل ویندوز اجرایی کند. یکی از اهداف این نوآوری که درحال حاضر به‌صورت اولیه در دسترس قرار دارد، اعمال جلوه‌های ارتقاء گرافیکی سوپررزولوشن روی برخی اپلیکیشن‌ها ازطریق تنظیمات گرافیکی است. این ویژگی در تنظیمات گرافیکی ویندوز گنجانده شده است و می‌تواند علاوه‌بر بازی‌ها روی برخی اپلیکیشن‌ها نیز اعمال شود.

براساس مشاهدات کاربران، قابلیت Automatic Super Resolution را می‌توان با رفتن به بخش Graphics در منوی تنظیمات در بیلد ۲۶۰۵۲ ویندوز ۱۱ پیدا کرد. البته این ویژگی مخفی است و باید ازطریق اپلیکیشن ViveTool آن را ظاهر کرد. اما طبق خبری که اخیرا منتشر شده است، نشان می‌دهد که این قابلیت در ابتدا محدود به کامپیوترهای Copilot+ با پردازنده‌های Qualcomm Snapdragon X Elite خواهد بود.

بنابراین حداقل در منابع رسمی خبری از پشتیبانی تراشه‌های X86 یا حتی اسنپ‌دراگون ایکس پلاس (۱۰ هسته‌ای) نخواهد بود. این محدودیت علاوه‌بر‌این روی بازی‌هایی که قرار است با این تکنولوژی استفاده شوند نیز اعمال خواهد شد. در متن توضیحات بازی به یک «مجموعه منتخبی» از بازی‌ها اشاره شده است.

معرفی فناوری Auto SR

بنابراین مایکروسافت به این نتیجه رسید که باید درنهایت یک راهکار عمومی را برای تمامی پردازنده‌های گرافیکی با معماری و ساختارهای متنوع آن‌ها ارائه کند تا کار برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها ساده‌تر شود. درحال حاضر سازندگان بازی‌های ویدیویی باید هر تکنولوژی موجود را به‌صورت مجزا در بازی‌های خود به کار ببرند؛ البته این فرایند با در دسترس قرار گرفتن ویژگی‌های زیرساختی آن‌ها از قبیل موشن وکتورز یا دیگر تکنولوژی‌های آپ اسکیلینگ مبتنی‌بر زمان ساده‌تر شده است.

مایکروسافت هنوز به معماری پردازنده‌های دیگری برای پشتیبانی از این قابلیت اشاره نکرده است اما با وجود جامعه قوی و پرشماری از مادسازهای سیستم‌عامل ویندوز، می‌توان انتظار داشت که این ویژگی حتی به‌صورت غیررسمی برای همه‌ی سیستم‌ها و همه‌ی بازی‌ها در دسترس قرار بگیرد. علاوه‌بر‌این، همچنان شما می‌توانید از تکنولوژی‌های آپ اسکیلینگ داخلی کارت‌ها گرافیک، فناوری‌های ارائه شده در سطح درایورهای GPU مثل رادئون سوپر رزولوشن یا ابزارهایی مانند Lossless Scaling نیز بهره‌مند شوید.

فناوری‌های DLSS و FSR در کارت گرافیک انویدیا و کارت گرافیک AMD با استفاده از هوش مصنوعی اجرای بازی‌ها را روان‌تر می‌کنند. این فناوری‌ها در هر نسل پیشرفت‌هایی به خود می‌بینند و جالب خواهد بود که ببینیم مایکروسافت که دست برتر را در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارد چطور از چنین قابلیتی در ویندوز استفاده خواهد کرد.

درحال‌حاضر با فعال یا غیرفعال کردن Automatic Super Resolution اتفاق خاصی نمی‌افتد و تغییری در نرخ فریم بازی‌ها صورت نمی‌گیرد. این ویژگی فعلاً در دست توسعه است و طبیعتاً مایکروسافت روی مشکلاتش کار می‌کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع: zoomg-368666

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد