hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > گیگابایت آماده معرفی چند مادربرد AORUS Intel Z890 می‌شود

گیگابایت آماده معرفی چند مادربرد AORUS Intel Z890 می‌شود

براساس گزارش یک منبع ایرانی، شرکت گیگابایت برای عرضه چند مادربرد جدید AORUS Intel Z890 برای پردازنده‌های Arrow Lake-S برنامه‌ریزی می‌کند.

به نظر می‌رسد که شرکت گیگابایت حداقل هشت مادربرد جدید Z890 را برای نسل جدید آماده می‌کند که هفت مورد از آن‌ها از سری AORUS هستند. باید به این نکته اشاره داشته باشیم که شرکت گیگابایت درحال حاضر ۴۵ مدل مختلف از مادربردهای Z790 را به کاربران عرضه می‌کند که در بسیاری از موارد صرفا نسخه آپدیت شده‌ی ورژن‌های Z690 آن محسوب می‎‌شوند. به عبارت دیگر، لاین آپ محصولات Z890 این شرکت که در این خبر درباره آن‌ها صحبت می‌شود نیز به احتمال زیاد تنها موج اول پلتفرم‌های این شرکت برای نسل جدید خواهند بود.

روز گذشته اینتل تأیید کرد که پردازنده‌های سری Arrow Lake را طی سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی روانه بازار خواهد کرد. این خبر به‌طور ویژه به پردازنده‌های دسکتاپ یا لپ‌تاپ این شرکت اختصاص نداشت که احتمالا به‌معنی این است که هر دو سری از محصولات تیم آبی در این بازه زمانی در دسترس قرار خواهند گرفت. بااین‌حال به عقیده‌ی بسیاری از منابع آگاه، تولیدکنندگان مادربردهای نسل جدید پردازنده‌های اینتل، ماه آینده و در رویداد Computex از محصولات جدید خود رونمایی خواهند کرد که حالا ممکن است این کار به‌صورت عمومی یا در برنامه‌های بسته صورت بگیرد.

لازم است در اینجا یادآوری کنیم که این شرکت‌ها اغلب ممکن است از طراحی یا ایده‌ی اولیه‌ی مادربردهای بدون نام خود هم رونمایی کنند. مثلا سال گذشته اخبار زیادی درباره رونمایی از مادربردهای سری Z790 X در رویداد Computex منتشر شد که در آن زمان هنوز به‌طور رسمی رونمایی نشده بودند. مدل‌های سری X از چند ارتقا جزئی مانند استاندارد WiFi7 برخوردار بودند.

حالا و براساس ادعای وبسایت Faceit، شرکت گیگابایت قصد دارد مادربردهای زیر را معرفی کند:

  • GIGABYTE Z890 AORUS XTREME AI TOP
  • GIGABYTE Z890 AORUS MASTER AI TOP
  • GIGABYTE Z890 AI TOP
  • GIGABYTE Z890 AORUS MASTER
  • GIGABYTE Z890 AORUS PRO ICE
  • GIGABYTE Z890 AORUS ELITE WIFI7
  • GIGABYTE Z890 AORUS ELITE AX
  • GIGABYTE Z890 AORUS ELITE X ICE

مادربردهای سری AORUS Intel Z890 گیگابایت

همان‌طور که در منابع خبری مختلف نیز به آن اشاره شده است، خانواده جدیدی از مادربردهای سری Z890 در راه هستند که به‌عنوان سری AI TOP شناخته می‌شوند. این پلتفرم‌ها روی توانایی‌های پردازش هوش مصنوعی تمرکز دارند و هنوز دقیقا مشخص نیست که این تمرکز دقیقا به چه شکلی صورت گرفته است. البته انتظار می‌رود که پردازنده‌های نسل جدید دسکتاپ از واحدهای اختصاصی Neural Processing برخوردار باشند که شبیه به تراشه‌های سری Meteor Lake و سری پیش روی Lunar Lake برای لپ‌تاپ‌ها جهت پردازش ورکلودهای مرتبط با هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همه‌ی این بردها به سوکت مشابه LGA 1851 مجهز خواهند شد. این مادربردها برای پردازنده‌های سری Arrow Lake اینتل آماده می‌شوند که براساس اطلاعات متعدد منتشر شده، با سبک نام‌گذاری Core Ultra 200K و سری غیر K آن روانه بازار خواهند شد. گفته می‌شود که حداقل تا سال ۲۰۲۶ از این سوکت‌ها استفاده خواهد شد. چیز دیگری که شاید جا داشته باشد در اینجا به آن اشاره کنیم، این است که این اولین سری از محصولات اینتل است که فقط از استاندارد حافظه DDR5 روی دسکتاپ پشتیبانی می‌کند. بنابراین باید حداقل در ابتدای امر تعداد بردهای کمتری نسبت به سری 700 برای آن‌ها وجود داشته باشند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: zoomg-368663

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد