hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ثبت ۱۱۲۰ شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده شیراز/ سروصدا در صدر آمار شکایات مردم

یک مسئول در شهرداری شیراز اعلام کرد:

ثبت ۱۱۲۰ شکایت از صنایع و مشاغل آلاینده شیراز/ سروصدا در صدر آمار شکایات مردم

سروصدا، ترافیک، مزاحمت، بوی نامطبوع، آسیب‌های بصری و .... بخشی از آسیب‌های برخی مشاغل فعال در شهرها به شمار می‌رود، مشکلاتی که منجر به نارضایتی، گلایه‌مندی و بعضا شکایت شهروندان شده است.

شیراز نیز مانند دیگر کلانشهرها، با مبحثی تحت عنوان مشاغل مزاحم شهری مواجهه دارد. وجود و فعالیت برخی مشاغل در محدوده‌های مرکزی نظیر فروشندگان عمده کالا، عرضه کنندگان ماهی و میوه و تره بار و نه تنها تاثیری فزاینده بر ترافیک داشته بلکه در مواقعی منجر به کاهش ایمنی و امنیت شهروندان نیز انجامیده است.

استفاده از خانه‌های قدیمی در محدوده‌ مرکزی و بافت فرسوده و حتی تاریخی شیراز به عنوان انبار کالا یا تجهیزات واحدهای خدماتی یا حتی استقرار واحدهای تولیدی، یکی از این آسیب‌ها به شمار می‌رود.

البته توسعه مناطق شهری و ایجاد مراکز تجاری تک یا چند واحدی محلی نیز به دلیل نبود نظارت کافی و دقیق برای مکان‌یابی و صدور پروانه فعالیت، معضلاتی را برای ساکنان محلات مختلف ایجاد کرده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز در خصوص مواجهه با این مشکلات، 26 اردیبهشت اعلام کرد که طی یسکال گذشته بیش از 1120 مورد شکایت مردمی در ارتباط با مشاغل و صنایع آلاینده در محدوده مسکونی این کلانشهر در کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهردار‌ی‌ها ثبت شده است.

پژمان شفیعی با این اعتقاد که آمار شکایات مردمی در این رابطه بالا بوده و نشانه مطالبه‌ای جدی برای انتقال این صنوف به محدوده‌های غیرمسکونی شهر است، گفت: بررسی پرونده ۷ کارخانه مهم شیراز سال گذشته در کمیسیون بند ۲۰ شروع شده و ارزیابی ما از نتایج پیگیری ها مثبت و امیدوارکننده است.

قطعی شدن انتقال سه کارخانه

وی اضافه کرد: از ۷ پرونده باز در کمیسیون بند ۲۰، انتقال ۳ کارخانه در چند سال آینده قطعی شده، یک کارخانه تعطیل و سایر صنایع آلاینده بر اساس مصوبه کمیسیون موظف به انجام اقدامات زیست محیطی در راستای کاهش آلایندگی شده اند که بر اساس ارزیابی و بازدیدهای میدانی پیشرفت اقدامات، مثبت بوده است.

شفیعی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵ جلسه کمیسیون بند ۲۰ برگزار و ۸۶ رای آن اجرا شد که ۲۳ رای به کارخانه‌ها و صنایع آلاینده اختصاص داشت، از تشکیل کارگروه رفع موانع انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده در شهرداری شیراز با هدف کمک به اجرای مصوبات کمیسیون، خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با بررسی و پیگیری پرونده‌های صنایع بزرگ در کمیسیون، اقدامات موازی برای رفع مزاحمت مشاغل و خروج واحدهای آلاینده در دستور کار قرار گرفته است.

شفیعی توضیح داد: ایجاد کارگروه رفع موانع انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده شهرداری شیراز، انعقاد تفاهم نامه فعالیت مشاغل مزاحم شهری در سطح شیراز شامل سنگ فروشان و تعمیرکاران خودروهای سبک و سنگین، تدوین شیوه نامه ضایعات فروشان حمل و نقل بار و تفویض رسیدگی مشاغل مزاحم خرد در مناطق از اقدامات مهمی است که در کنار کمیسیون بند ۲۰ با هدف تسریع در فرآیند اجرای مصوبات انجام شده است.

مزاحمت صوتی در صدر شکایات

شفیعی، بالاترین آمار شکایات مردمی از مشاغل مزاحم شهری در محدوده مسکونی شهر را سر و صدا، عنوان و تصریح کرد: پس از سر و صدا، مشکلات بهداشتی، بو، ذرات معلق، گرد و خاک، عدم رعایت نکات ایمنی، گاز سمی، پساب و سدمعبر در لیست شکایات مردمی قرار دارد.

گزارش‌های میدانی در شیراز حاکیست که، ترافیک روز افزون در این کلانشهر از گلایه‌های عمده مطروحه است؛ مردم و بسیاری از صاحب‌نظران، فعالیت‌های تجاری روبه رشد اعم از واحدهای صنفی تک یا چند واحده و مراکز خرید و پاساژها که همگی با مجوز شهرداری ایجاد شده یا توسعه یافته است را مهمترین عامل اثرگذار بر سنگین شدن ترافیک در همه معابر اعم از مرکزی و پیرامونی شیراز می‌دانند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد