با خبر سفر محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی و احساس خاندوزی وزیر اقتصاد به عربستان برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی قیمت دلار تهران با خوش‌بینی به روابط تهران-ریاض عقب نشینی کرد و قیمت‌ها در بازار ارز و طلا نزولی شدند. عربستان خاستگاه جهان اسلام در منطقه و کلید روابط با اعراب است به همین خاطر این سفر در ابتدا نگرانی‌های منطقه‌ای را کاهش داد و باعث بازگشت آرامش در فضای انتظارات معامله‌گران و کاهش نرخ دلار شد.

خبر از سرگیری مذاکرات میان ایران و غرب و خبر سفر رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در هفته آتی نیز مورد دیگری بود که بوی برجام را به مشام معامله گران ارز رساند.

در این هفته انتقاد‌ها از فاصله نرخ ارز نیما و ‌ارز بازار آزاد زیاد شد و در انتهای هفته افزایش احتمال وقوع آتش‌بس در غزه نیز به کاهش نگرانی‌ها از تنش‌های منطقه‌ای دامن زد.

قیمت دلار تهران در هفته جاری با سقوط کار خود را شروع کرد و در برگشت رو به بالا نتوانست از سد مقاومت ۶۳ هزار تومان بگذرد و دوباره فروریخت. دلار تهران در پایان هفته در محدوده ۶۱ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفت که نشان‌ می‌دهد بازدهی دلار در یک هفته گذشته منفی بوده و کاهش ۲.۳ درصدی را ثبت کرده است.

IMG_20240503_100039_302

با وجود عقب‌نشینی اونس جهانی طلا قیمت سکه امامی و سکه یک گرمی کمتر از سایر بازار‌عقب نشینی کرد و بازدهی هردو در بازار ارز و طلا به منفی ۱.۴ درصد رسید. طلای آب شده در این هفته زیان ۲.۴ درصدی را نصیب دارندگان خود کرد.

در هفته جاری نیم سکه بیشترین کاهش را داشت و عقب‌نشینی ۲.۷ درصدی را ثبت کرده و ربع سکه بر خلاف سایر بازار صعود کرده و رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کرد.

در حال حاضر قیمت تتر کمتر از دلار تهران قرار گرفته است و در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که آیا تتر می‌تواند دلار را مجاب به کاهش قیمت کند و یا دلار محدوده فعلی را به عنوان حمایت خود انتخاب کرده است و تتر را با خود بالا می‌آورد.