hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > شکست یک هژمونی نمایشی

شکست یک هژمونی نمایشی

رژیم اسرائیل و بازوهای رسانه‌ای غرب تلاش کرده‌اند تا پاسخ مشروع ایران به اسرائیل را شکست‌خورده تفسیر کنند؛

حمیدرضا جوادی‌قلعه-کارشناس ارشد مطالعات منطقه‌ای و سعید محمدی‌کاوند، کارشناس و پژوهشگر مسائل آمریکا:  رژیم اسرائیل و بازوهای رسانه‌ای غرب تلاش کرده‌اند تا پاسخ مشروع ایران به اسرائیل را شکست‌خورده تفسیر کنند؛ اما آنچه مشخص است، تغییر معادلات منطقه‌ای و بازدارندگی از بین رفته‌شده رژیم اسرائیل است که کل هیمنه سیاسی و نظامی غرب و برخی از خائنان منطقه‌ای در پشت سر آن قرار گرفته‌اند؛ اما نکته تأمل‌برانگیز و درس بزرگ این اقدام این بود که نباید دشمن را دست‌کم گرفت. نباید اجازه داد که نگاه اعتقادی، ارزشی و ایدئولوژیک به مسائل باعث تقلیل توانایی‌های دشمن و نادیده‌گرفتن آن شود. اگرچه رژیم اسرائیل خود به‌خوبی می‌داند که شاخص کیفی نظامی آن نخ‌نما شده است؛ اما پاسخ مشروع ایران نشان‌دهنده ظهور روندی پنهان در منطقه بود که به نظر می‌آید در بهترین حالت از چشم کارشناسان و صاحب‌نظران به دور مانده بود؛ هرچند شاید بتوان نگاه تقلیل‌گرایانه به دستاوردهای دشمن را عامل اصلی این غافلگیری دانست.

در سال‌های اخیر و به‌ویژه بعد از توافق صلح ابراهیمی سرعت تغییر روندهای منطقه افزایش یافت و رنگ و شکل جدیدی به خود گرفت. بعد از آغاز همکاری اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه در ابعاد سیاسی و اقتصادی، شاهد آغاز این روند در ابعاد نظامی و امنیتی بودیم. شرکت در رزمایش‌های مشترک و فروش تسلیحات جزء اولین نشانه‌های شکل‌گیری این همکاری و ایجاد اتحاد پدافند هوایی از آخرین دستاوردهای این روابط جدید بود. البته به وجود آمدن این تسری (اِسپیل اُوِر) دور از ذهن نیز نبود. زمزمه‌های تشکیل یک اتحاد دفاعی و امنیتی از مدت‌ها پیش مطرح شده بود؛ اما بسیاری از کارشناسان حضور اسرائیل در چنین اتحادی را غیرضروری دانسته و در عوض پیشنهاد ایجاد یک سیستم پدافندی مشترک را ارائه داده بودند. جرقه‌های اولیه این اتحاد در نشست شرم‌الشیخ و هماهنگی‌های نهایی آن در نشست نقب انجام شد. در نهایت بنی‌گانتس، وزیر دفاع وقت اسرائیل، در تاریخ 20 ژوئن 2022 راه‌انداز ی این اتحاد را تأیید کرد.

زمانی که بنی‌گانتس در اوایل فوریه 2022، توافق‌نامه امنیتی با بحرین را امضا می‌کرد (این توافق‌نامه در نوع خود جزء اولین‌ها بود؛ زیرا با یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس امضا می‌شد) گفت: «این رویدادها نشان‌دهنده نیت اسرائیل برای ایجاد زمینه‌ای در راستای اتحاد استراتژیک جدید در منطقه است». در نشست امنیتی – اقتصادی شرم‌الشیخ در مارس 2022 تهدید ایران نیز یکی از محورهای مهم در گفت‌و‌گوها بود. در این نشست درباره همکاری مشترک اسرائیل، مصر و امارات متحده عربی در قالب دفاع هوایی منطقه‌ای و لیزری که اسرائیل در حال توسعه آن بود، نیز صحبت شد. نظر مشترک حضار این نشست بر این است که باید برای خلق یک قدرت منطقه‌ای که در همه ابعاد با ایران رقابت می‌کند، تلاش کرد. یکی از محورهای گفت‌وگو در اجلاس نقب در «سِدِه بوکر» نیز گفت‌وگوی اسرائیل و کشورهای صلح آبراهام درباره ایجاد یک اتحاد دفاعی برای مقابله با ایران بود. این نشست با حضور «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، «عبداللطیف الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین، «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات، «ناصر بوریتا» وزیر امور خارجه مراکش و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، برگزار شد. یائیر لاپید در همین نشست گفته بود که ساختار جدیدی که ما در این اجلاس ایجاد خواهیم کرد، همان چیزی است که دشمنان ما را تضعیف و متوقف می‌کند.

نشست نقب در وهله اول یک همکاری مهم برای امنیت ملی اسرائیل بود. این نشست به نوعی ادامه نشست برگزار‌شده در شرم‌الشیخ بود که با حضور نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و محمد بن زاید ولیعهد امارات متحده عربی، برگزار شد. اصلی‌ترین دستور جلسه در نشست نقب تهدید ایران، پیشرفت برنامه هسته‌ای و سیاست‌های ‌منطقه‌ای این کشور بود. تهدید ایران بدون‌شک یک مخرج مشترک آشکار برای تمام شرکت‌کنندگان این نشست بود. در نهایت شبکه 12 اسرائیل در تاریخ 9 ژوئن اعلام کرد که پیش‌نویس پیشنهادی برای قرارداد بی‌سابقه دفاعی با همکاری شش کشور خلیج فارس، عراق، اردن و مصر آماده شده است. مفهوم صریح این قرارداد این بود که اسرائیل با بسیاری از کشور‌هایی که با آنها روابط سیاسی ندارد، همکاری نظامی – امنیتی خواهد داشت. این انتظار می‌رفت که به غیر از آمریکا و اسرائیل، در مجموع 10 کشور دیگر به این معاهده بپیوندند که اعضای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت، اردن، مصر و عراق) نیز در آن حضور خواهند داشت.

در نهایت بنی‌گانتس از نام جدید این ابتکار عمل با عنوان «اتحاد پدافند هوایی خاورمیانه» پرده برداشت. حالا با عملیات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل که در پاسخ به جنایت این رژیم در هدف قرار‌دادن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام شد، عنوان شده است که همه بازیگرانی که در ایجاد لایه‌های مضاعف پدافندی و کمک به اسرائیل در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی نقش داشتند، همگی جلوه عملی همان اتحاد پدافند هوایی بودند که در سال 2022 در نشست‌های مختلفی بر آن تأکید شده بود. جمهوری اسلامی ایران با این عملیات موفقیت‌آمیز نشان داد که می‌تواند این اتحاد به‌ظاهر بزرگ را در هم بشکند و معادلات آنها را بر هم بزند و باعث در هم شکسته‌شدن هیمنه پوشالی کشورهای دارای قدرت اتمی شود. همین امر نشانگر این است که ایران بازیگر اصلی منطقه در این نظم نوین جهانی است.

 

 

 

منبع: sharghdaily-929023

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد