دلار تهران در دو روز متوالی بیش از سه درصد سقوط کرده است و سرخی معاملات دلار توجه بسیاری را برای یافتن چرایی کاهش قیمت جلب کرده است.

امروز سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد به عربستان سفر کرد، پیش از این، رییس بانک مرکزی نیز به عربستان سفر کرده بود. این نشان‌دهنده اهمیت این کشور برای ایران است.

در دو روز گذشته بازار ارز با اهرم اسکناس عربی درهم اصلاح تندی داشت. روز قبل در دیدبان به علت چرایی سقوط دلار پرداخته شد. اما خبری که در روز جاری از رویترز و گاردین منتشر شد توجه‌ها را به صورت ویژه‌تری به اتفاقات و اخبار عربستان جلب کرده است. بر اساس گزارش رویترز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در روز دوشنبه عازم عربستان خواهد شد، دلیل سفر بلینکن به عربستان از سرگیری تلاش‌ها برای آتش‌بس در فلسطین، آزادی اسرا، کاهش آتش تنش‌های منطقه‌ای به خاطر حمله احتمالی اسرائیل به رفح و لبنان در خبرگزاری گاردین و رویترز بیان شده است.

در چنین شرایطی آنچه که نظر بازار ارز را جلب میکند همزمانی سفر مقامات اقتصادی ایران و وزیر خارجه آمریکا به عربستان است که خوش‌بینی به این سفر عربی را برای بازار ارز در روز جاری افزایش داده است. بازار ارز ایران تحت تأثیر انتظارات ناشی از درگیری‌های منطقه‌ای صعودی شد و حالا با کاهش تنش‌ها و رفع نگرانی‌ها نسبت به همزمانی این سفر خوش‌بین شده است.

در روز جاری طلای آب شده و درهم بیشتر ازهمه منفی شدند و پرچمدار کاهش قیمت در بازار طلا و ارز بودند حباب درهم به محدوده منفی ۳۵۰ تومان رسید و طلای آب‌شده حدود ۱.۸ درصد کاهش یافت.

بورس سقوط کرد/ شرط سبزپوشی بورس

بازار سرمایه در روز جاری کاهش قابل توجهی را ثبت کرد شاخص کل بورس بیش از ۲۰ هزار واحد سقوط کرد و پورتفوی سهامداران مانند بازار ارز و طلا سرخپوش شد.

دیدبان در این گزارش صندوق اهرم را به عنوان یکی از صندوق‌های منعکس‌کننده انتظارات سهامداران از آینده بازار سرمایه بررسی می‌کند.

صندوق اهرم در روز جاری مانند اکثریت بازار سرمایه منفی شد ولی بررسی تکنیکال این نماد یک حمایت مهم در محدوده دو هزار و ۲۵۰ تومان را نشان میدهد که در گذشته مقاومت مهمی بوده که اکنون به حمایت تبدیل شده است، در صورتی که حمایت فوق از دست برود و تثبیت پایین آن صورت گیرد محدوده دو هزار و ۸۰ تومان حمایت بعدی خواهد بود، مقاومت مهم پیش روی صندوق اهرم هم در محدوده ۲۴۵۰ تومان قرار دارد که شکست آن راه را برای رسیده به مقا‌ومت تاریخی این صندوق‌ هموار خواهد کرد. در حال حاضر بازار سرمایه در انتظار اخبار خوش از افزایش نرخ ارز رسمی، آزادسازی قیمت خودرو و یا خبرهای خوش مالیاتی است که در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد بازار سرمایه نیز روزهای خوشی پیش رو خواهد داشت.

جهت معکوس ورود پول در سهام و صندوق‌های طلا

اکوایران ورود پول در صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و بازار سهام را بررسی کرده است. با توجه به نموداری که رسم شده است در روز جاری همزمان با کاهش حجم معاملات خرد در بازار سرمایه، ورود پول نیز به بازار سهام منفی شده و حدود ۱۱۹ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است. پس از چند روز ورود پول حقیقی این حرکتی متفاوت از جانب سهامداران است و به نظر می‌رسد صاحبان سرمایه تا رسیدن اخبار خوب امروز وارد فاز احتیاطی شده‌اند.

IMG_20240428_172743_200

صندوق‌های درآمد ثابت نیز در روز جاری حدود ۵۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت کرده‌اند.

با وجود اصلاح تند بازار ارز صندوق‌های طلا در روز جاری با رشد ورود پول حقیقی کار خود را به پایان رساندند، در روز یکشنبه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پول وارد صندوق‌های طلا شد که تقریبا دو برابر میانگین ماهانه ورود پول به صندوق‌های طلا در سه ماهه گذشته است. به نظر می رسد اصلاح سنگین بازار ارز و طلا، برخی صاحبان سرمایه برای خرید به عنوان محدوده کم‌ریسک تر به صندوق‌های طلا جذب کرده است چرا که صندوق‌های طلا با پشتوانه طلا قیمت گذاری می‌شوند و کاهش قابل توجه صندوق‌ها برخی خریداران را به پای صندوق‌های طلا کشانده است که در صورتی که حمایت‌های فعلی دلار و طلا از دست برود احتمالا تا حمایت‌های بعدی طلا و دلار ورود پول به صندوق‌‌ها کاهش یابد.

آیا سکه کانال ۴۰ میلیون تومان را از دست می‌دهد؟

سکه امامی در روز جاری حمایت مهم محدوده ۴۱ میلیون تومان را از دست داد در صورتی که کاهش دلار ادامه دار باشد و به سمت کانال ۵۹ هزار تومان حرکت کند احتمالا مقصد بعدی سکه امامی محدوده ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.