hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > نکوداشت اصغر دادبه از سوی کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد

نکوداشت اصغر دادبه از سوی کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد

آیین نکوداشت دکتر اصغر دادبه؛ چهره ماندگار فلسفه و عرفان از سوی مدیریت مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در شیراز برگزار شد.

یک پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه شیراز در این آیین گفت: من در مکتب اساتید بزرگی مانند دکتر اسماعیل حاکمی، دکتر مظاهر مصفا، دکتر جلیل تجلیل، دکتر عباس ماهیار، دکتر امیری فیروزکوهی، دکتر محمود عبادیان و... بسیار آموخته ام، در عین حال تفاوت کلامی دکتر دادبه، قابل تکریم است.

مجید اسکندری افزود: دکتر دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده بلکه با حافظ زیسته است.

اسکندری گفت: شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسألۀ مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.

 اصغر دادبه نیز در بیان مفهوم رندی حافظ گفت: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرد، اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود لفظ رندی را بیاورد.

وی ادامه داد: غزل های حافظ را می توان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریت را شامل می‌شود.

نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود اینکه عطار و سنایی پیش از حافظ زیسته‌اند، اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهان بینی حافظ دو روش شناسی وجود دارد که از زیبایی های طبیعی و شنیداری شروع می شود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن می رسد .

به گزارش رویدادایران دکتر اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

اصغر دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهره‌های ماندگار، به‌عنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد