بر اساس اطلاعات شرکت تحلیلی دون، پروتکل رونز بیت‌کوین 135 میلیون دلار کارمزد تراکش روی بزرگترین بلاکچین رمزارزها بدست آورده است. آمار زنجیره‌ای نشان می‌دهد که توکن‌ها صادر شده از این استاندارد در یک هفته بیش از 2100 بیت‌کوین هزینه داشته است.

کیسی رودآرمور، مغز متفکر پروتکل اوردینالز با توسعه بیت‌کوین رونز توانسته استاندارد BRC-20 را بهبود بخشد که برای بوت استرپ defi در شبکه بیت‌کوین تبلیغ می شود.

رونز به کاربران اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها کاراتر انجام داده و توکن‌های بهینه‌تری را روی بیت‌‎کوین صادر ایجاد کنند. این مفهوم در حین هاوینگ راه‌اندازی شده و از آن زمان به عنوان منبعی برای فعالیت روی زنجیره بیت‌کوین تبدیل شده است. 

به ازای کیف پول بیت کوین Unisat، کاربران نزدیک به 11000 رون ضرب کرده اند، انبوهی از مشارکت در بلاک چین که مدت کوتاهی پس از هاوینگ، هزینه های کارمزد BTC را به شدت افزایش داد. با این حال، کارمزدها در روزهای پس از سوئیچ کد چهارساله بیت کوین، که پاداش استخراج بلاک را تا 50 درصد کم کرد، دوباره کاهش یافت.

بیت کوین رونز که در ارتفاع بلوک 840هزار ارسال شد، در ابتدا باعث افزایش هزینه های تراکنش بیت کوین شد، اما تحلیلگران انتظار ندارند این اثر در بلندمدت باقی بماند. جید آردینالز، پژوهشگر بیت کوین، اعلام کرد که بار اضافی در شبکه بیت کوین تنها به دلیل ایجاد توکن ایجاد شده است.

این پژوهشگر توضیح داد که گمانه‌زنی حول رونز موجب ضرب سنگین توکن شده و این موضوع یک بار «مصنوعی» روی فضای بلوک بیت‌کوین ایجاد کرده است. تحلیلگران معتقدن این فشار کم خواهد شد اما به قدری باقی می‌ماند که رونز توسعه‌دهندگان بیشتری را روی بیت‌کوین جذب کند.

به طور کلی، پذیرش رونز به طور کلی تأثیر بلندمدت مثبتی بر شبکه دارد، و هیاهو در مورد ضرب آنها از طریق ایردراپز محو خواهد شد، زیرا محبوب ترین توکن هایی که در طول هاوینگ راه اندازی می شوند، حذف می شوند.

آمارها نشان می‌دهند که توکن های رونز 45 درصد از کل تراکنش‌های بیت کوین را در 25 آوریل تشکیل می دهند.