hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > تعطیلات آخر هفته در هر کشور چگونه است؟

تعطیلات آخر هفته در هر کشور چگونه است؟

هر کشوری بر اساس قوانین و نوع کار شهروندانش، تعطیلات آخر هفته را به شکلی متفاوت پیش می‌برد؛ با این وجود، بیشتر کشورهای اروپایی دو روز در هفته را برای تعطیلات در نظر گرفته‌اند و باور دارند این موضوع به خدمات‌رسانی بهتر و توسعه کشور کمک می‌کند. برای مثال، میزان تعطیلات آخر هفته در چین ۹۸ روز و تعطیلات مناسبتی آن حدود ۲۸ روز در نظر گرفته شده است؛

شرق: هر کشوری بر اساس قوانین و نوع کار شهروندانش، تعطیلات آخر هفته را به شکلی متفاوت پیش می‌برد؛ با این وجود، بیشتر کشورهای اروپایی دو روز در هفته را برای تعطیلات در نظر گرفته‌اند و باور دارند این موضوع به خدمات‌رسانی بهتر و توسعه کشور کمک می‌کند. برای مثال، میزان تعطیلات آخر هفته در چین ۹۸ روز و تعطیلات مناسبتی آن حدود ۲۸ روز در نظر گرفته شده است؛ بنابراین تعطیلاتشان درمجموع به ۱۲۶ روز در طول یک سال می‌رسد. در تقویم رسمی این کشورها دو روز شنبه و یکشنبه تعطیل رسمی اعلام‌ شده است. اما جالب آنکه با دو رنگ متفاوت نشان داده‌ شده است؛ رنگ قرمز در روز یکشنبه‌ها به معنای تعطیلی کامل تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی کشور و رنگ دیگر در شنبه‌ها به معنای تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، بخش‌های خصوصی و غالب ادارات دولتی است. با این وجود، بانک‌ها یا برخی ادارات دولتی که وظیفه خدمات‌دهی مستقیم دارند، مانند اداره پست و اداره صدور گواهی‌نامه، در روز شنبه با ساعاتی کمتر از ساعات روزهای کاری دیگر کار می‌کنند. اما جالب است در فهرست تعطیلات کشورهای مختلف، تنها کشوری که کمترین تعطیلات در سال را دارد، ایالات‌ متحده آمریکاست؛ چون به نظر می‌آید قوانین کار در این کشور این حق را به‌طور مستقیم به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین این کشور با هیچ تعطیلی با‌حقوق در سال، در پایین‌ترین سطح آمار بانک جهانی قرار دارد. البته علاوه بر کشور آمریکا، مناطقی مانند تونگا، پالائو، میکرونزی و جزایر مارشال نیز ‌مانند آمریکا تقریبا هیچ مرخصی با‌حقوقی در سال ندارند.

اما کشورهای دیگری هم هستند که شرایط برای نیروی کار آنها سخت‌تر است؛ مثلا کشور‌های آسیایی گاهی به اندازه انگشت‌های دست تعطیلی رسمی دارند که در این میان کشورهایی مانند چین، فیلیپین و تایلند که طبق قوانین کشور خود با حداقل تعطیلات که حدود پنج تا ۱۰ روز است، در پایین‌ترین سطح این فهرست قرار دارند. در فیلیپین و تایلند کارمندان حق پنج تا شش روز تعطیلی در سال را دارند. این رقم در چین به ۱۰ روز می‌رسد. مسئله تعجب‌برانگیز دیگر این است که کانادا نیز با ۱۰ روز تعطیلی برای کارمندان، هم‌ردیف کشورهای آسیایی در این فهرست قرار گرفته است. این تفاوت در ساعات کاری مردم در کشورهای مختلف، به روش زندگی و نوع اقتصاد آنها گره خورده است. در بسیاری از کشورها، ساعات کار طولانی با بهره‌وری بالاتر مقایسه می‌شود؛ در مقابل، برخی کشورها معتقدند ساعات کار طولانی کارگران باعث افت بهره‌وری خواهد شد و بنابراین کاهش ساعات حضور در محیط‌های کاری می‌تواند منجر به افزایش انگیزه کارگران، غیبت کمتر نیروی کار، کاهش اشتباهات و مسائلی از این دست شود. پس با این وجود، اهمیت دولت‌ها به تفریح و استراحت نیروهای کار خود حتی در پیشبرد بهره‌وری کشور نیز مؤثر است و برای مثال خواسته کارمندان در تمام دنیا وجود تعطیلات کافی برای استراحت و حضور در کنار خانواده و دوستان است.

با این وجود، تعطیلات آخر هفته در تقویم رسمی حداقل ۱۰۲ کشور جهان، دو‌روزه است، اما در ایران آخر هفته فقط یک‌روزه (جمعه) است که البته بیشتر سازمان‌ها و مراکز کشور و‌ مدارس در روزهای پنجشنبه ‌تعطیل هستند. بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است ‌میزان بهره‌وری کشورها با ساعت کار شهروندان نسبت معکوس دارد. با این وجود، افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. برای مثال، برآورد شده‌ است که تعطیلی یک روز می‌تواند از برخی هزینه‌های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلان‌شهرها نیز بکاهد. کشورهای دنیا هم‌زمان به‌ سوی افزایش لذت از کار‌کردن و کاهش ساعت کار به منظور لذت‌بردن از زندگی پیش می‌روند که همین موضوع باعث می‌شود ‌افراد وقت بیشتری را با نهاد خانواده بگذرانند.

 

منبع: sharghdaily-926848

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد