hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

ماجرا از سال گذشته و راه‌اندازی یک گروه به نام هیأت اندیشه‌ورز با حضور ۶۰نفر از بانوان روستای پنداس کاشان آغاز شد.

هم‌اندیشی بانوان روستا و اعضای شورای دهیاری برای خلق ایده‌هایی برای بهتر شدن و توسعه پایدار روستا بود. در خلال همین گفت و شنود‌ها مسئله قطعی برق روستا در تابستان‌های داغ و مشکلات ریز و درشت حاصل از بی‌برقی مطرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، گپ‌وگفتی که نتیجه آن با همکاری اداره برق کاشان و ارائه تسهیلات از سوی بنیاد برکت باعث راه‌اندازی نخستین مزرعه خورشیدی متمرکز حمایتی کشور با تلاش ۴۰نفر از بانوان در روستای پنداس کاشان در استان اصفهان شد؛ طرحی که هم دور بی‌برقی روستا را خط قرمز کشید و هم برای بانوان اشتغال‌زایی کرد.

روز‌های روشنایی

روستای پنداس (از توابع برزک در ۸۵کیلومتری جنوب‌غربی کاشان) ۷قرن قدمت و ۳اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد. طبیعت بی‌نظیرش در منطقه پیر سورمند، بافت مسکونی در دامنه تپه‌ها با معماری پلکانی، خاک سرخ‌رنگ و کوچه باغ‌های چشمنواز هم پای گردشگران را به روستا باز کرده‌است. حالا چند روزی است روستا با پنل‌های خورشیدی‌اش زبانزد شده؛ طرحی که باعث و بانی‌اش ۴۰نفر از بانوان بوده‌اند.

مریم مومنی، یکی از اهالی روستا به همشهری می‌گوید: «در هیأت اندیشه‌روز روستا تصمیم گرفتیم برای قطعی برق در تابستان‌ها کاری انجام دهیم. با توجه به روز‌های آفتابی روستا موضوع پنل‌های خورشیدی مطرح شد. دهیاری زمین را برای نصب پنل‌ها به اداره برق پیشنهاد داد و بنیاد برکت هم به ما خانم‌های روستا تسهیلات داد و طرح اجرا شد. حالا هم روستا برق دارد و هم ما ۴۰نفر برای خودمان درآمد داریم و کمک‌خرج خانواده هستیم.»

ماجرای نخستین مزرعه خورشیدی زنانه در یک روستا

برق تولیدی مزرعه خورشیدی روستا: ۲۱۵ کیلووات

قدرت برق‌رسانی: ۲۳۰خانه

روز‌های آفتابی روستا در سال: ۳۰۰روز

جمعیت روستا: ۳۰۷نفر

منبع: fararu-725820

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد