hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > فارس هنوز تا میانگین مطلوب بارندگی فاصله دارد/آبگیری سد تنگ خمار

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس عنوان کرد:

فارس هنوز تا میانگین مطلوب بارندگی فاصله دارد/آبگیری سد تنگ خمار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با یادآوری اینکه بارندگی‌های اخیر موجب رشد قابل توجه ذخیره آب سدهای این استان شد، اعلام کرد که هنوز تا میانگین بلندمدت بارندگی، فاصله داریم، هرچند که رعایت الگوهای مصرف بهینه آب، یک الزام به شمار می‌رود.

سیاوش بدری با اشاره به رشدحجم آب موجود پشت سدهای در حال بهره‌برداری فارس براثر بارش‌های مطلوب اخیر، گفت: سامانه بارشی اخیر کمک قابل توجهی به آبگیری سدها و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی کرد، اما هنوز تا رسیدن به میانگین بلند مدت بارندگی استان فاصله داریم.

بدری از آبگیری سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار در بارش‌های اخیر خبر داد و گفت: این سد به میزان یک میلیون و هشتصد هزار متر مکعب آبگیری شده است.

او با بیان اینکه آبگیری سد یاد شده کمک شایانی به پرآب شدن منابع زیر زمینی پایین دست سد می‌کند، افزود: سد تأخیری- تغذیه‌ای تنگ خمار بر روی رودخانه کنکان از سر شاخه‌های رودخانه شور جهرم که در نهایت به رودخانه قره آقاج می‌ریزد، در فاصله هجده کیلومتری جنوب شرقی فسا، احداث شده است.

بدری هدف ازاحداث سد تنگ خمار را کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت‌های آن و ذخیره موقت آوردهای فصلی رودخانه کنکان و نیز تخلیه تدریجی آن در مسیل ذکر و اضافه کرد: با این فرایند ذخیره سازی و تخلیه، تغذیه آبخوان آبرفتی دشت شیبکوه در پائین دست به خوبی انجام می‌شود و همچنین با جلوگیری از خسارت سیلابهای مخرب رودخانه در فصول پرباران از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل می‌آید.

او اضافه کرد: سد تاخیری _تغذیه‌ای تنگ خمار فسا در دشت شیبکوه با وسعت کلی ۴۳۸ کیلومتر مربع احداث شده، البته با توجه به برداشت توسط چاه‌های موجود در منطقه شاهد افت سطح آب در این دشت هستیم و امید می‌رود آبگیری سد تنگ خمار قدری از این افت سطح آب را جبران کند.

بدری در ادامه اضافه کرد: سد تغدیه‌ای تنگ خمار با آبگیری متعدد و تخلیه طی سیلاب های مکرر در طول سال قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷ میلیون متر مکعب آب می‌باشد که کمک بسیار شایانی به تغذیه سفره آب زیرزمینی و رونق کشاورزی در دشت شیبکوه می کند.

رئیس هیئت مدیر شرکت آب منطقه‌ای فارس در بیان مشخصات این سازه آبی، افزود: تنگ خمار از نوع سد خاکی غیر همگن بوده و ارتفاع آن ۱۲متر و طول تاجش ۱۷۰ متر است و با یک سرریز اوجی دریچه دار به طول ۱۰۳ متراحداث شده.

بدری خاطرنشان کرد: این سد شامل ۱۱ دریچه قطاعی بوده و ظرفیت سرریز آن ۷۷۶ متر مکعب بر ثانیه برآورد می‌شود، حجم کل مخزن دو و نیم میلیون متر مکعب آب است که با آبگیری‌های متعدد قادر به تغذیه متوسط سالانه بالغ بر ۷ میلیون متر مکعب آب خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس از مردم این استان تقاضا کرد که چونان همیشه با سرلوحه قرار دادن صرفه جویی مصرف در کلیه بخش‌ها به‌خصوص شرب و کشاورزی نهایت همکاری را در مدیریت هر چه بهتر منابع آب داشته باشند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد