hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟

پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟

چندی پیش بخشی از منزل استاد حمید سبزواری، شاعر معاصر، تخریب شد که حواشی و سوال‌های زیادی را به دنبال داشت.
حسین آقاممتحنی معروف به حمید سبزواری، شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب دارد، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست و در سبزوار به خاک سپرده شد.
 
خانه او در سبزوار پس از فوت، قرار شد به محلی برای ادب و هنر و موزه شعر انقلاب تبدیل شود به همین منظور قراردادی میان دانشگاه حکیم سبزواری و خانواده او منعقد شد. اما پس از گذشت سه سال تاکنون هیچ اقدامی در این خانه انجام نشده و طی چند روز قبل یکی از دیوار‌های خانه تخریب شده که برخی بارندگی‌ها و برخی دیگر اقدام قانونی شهرداری برای تعریض و رفع خطر را عامل این تخریب می‌دانند.
 
پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟
 

پایگاه شهر تاریخی سبزوار سهمی در مرمت  خانه ندارد

 
محسن برآبادی رئیس پایگاه شهر تاریخی سبزوار می‌گوید: منزل استاد حمید سبزواری سابقه و ارزش تاریخی ندارد بنابراین در فهرست آثار ملی ایران ثبت نبود به خانواده و فرزندان حمید سبزواری پیشنهاد دادیم این منزل را به لحاظ اینکه محل زندگی استاد سبزواری است در فهرست آثار ملی ثبت شود، اما آنان نپذیرفتند.
 
پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟

او ادامه می‌دهد: عملا ما نتوانستیم در بهسازی و مرمت آن ورود پیدا کنیم و چندی پیش نیز به دلیل بارندگی بخشی از منزل استاد تخریب شد.


روند بهسازی منزل حمید سبزواری ادامه خواهد داشت

سلیمانی نماینده دانشگاه حکیم سبزواری می‌گوید: دو سال پیش طبق تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه حکیم سبزواری و فرزند ارشد استاد سبزواری قرار شد این منزل در قالب کارگاه‌های درس معماری دانشگاه حکیم بهسازی شود، اما با توجه به طولانی بودن بهسازی بنا، عملا کار چندانی برای بهسازی آن در قالب کارگاه‌های درسی صورت نگرفت. 
 
پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟
او ادامه می‌دهد: بعد از انعقاد تفاهم نامه با خانواده استاد به همت دانشگاه حکیم سبزواری، مسیر روان آب‌های منزل اصلاح شد تا جلوی تخریب کامل بنا گرفته شود، اما تخریب بخشی از طاق منزل در همان زمان، قبل از تفاهم نامه انجام شد ضمن اینکه ما در دانشگاه بر اساس کارگاه درس دانشجویی پیش می‌رویم و بودجه مستقلی در این خصوص نداریم.
 
پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟

سلیمانی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در سبزوار گفت: دیوار این منزل فرسوده و خطرآفرین بود و با شکایت اهالی و دستور دادستان سبزوار به شهرداری این دیوار کاهگلی تخریب و رفع خطر شد، اما قرار است این دیوار توسط شهرداری بعد از تعریض کوچه ساخته شود و ما نیز طبق همان کار دانشجویی روند بهسازی را ادامه خواهیم داد.
 
پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟
 

پای حرف‌های شهرداری سبزوار

حمید اختریان، مدیر ارتباطات شهرداری سبزوار می‌گوید: این اقدام شهرداری مطالبه مردمی بود، زیرا کوچه باید تعریض می‌شد. به همین علت، با حکم دادستانی و برای رفع خطر، اقدام به تخریب بخشی از دیوار منزل کردیم.
 
پشت پرده تخریب بخشی از خانه زنده یاد حمید سبزواری چیست؟
او ادامه می‌دهد: این خانه سال ۹۶ طی تفاهم‌نامه وراث و دانشگاه حکیم سبزواری برای بهره‌برداری ادبی و فرهنگی و مرمت به دانشگاه واگذار شد، اما دانشگاه تاکنون اقدامی در این باره انجام نداده است.

بناهای تاریخی، شناسنامه های معماری هر منطقه به حساب می آیند. هر کدام از این اماکن، برگی از تاریخ منطقه و گذشتگان هستند که می توانیم با حفظ آنها، تمدن و فرهنگ هر شهر را به نسل های آینده انتقال دهیم و از انفعال فرهنگی جلوگیری کنیم.
 
خراسان رضوی و شهرهای کوچک و بزرگ آن از این دست امکان و ابنیه ، کم ندارد؛ با کمی هماهنگی بین دستگاه ها و ارگان های ذیربط می توان برگ های کتاب تاریخ این منطقه را آنطور که در شان ایران و ایرانی است حفظ و بازسازی کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد