hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ارتقاء کمی و کیفی خدمات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۳

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد

ارتقاء کمی و کیفی خدمات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۳

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ضمن اعلام آمادگی کامل خادمان این آستان مقدس برای میزبانی از زائران نوروزی، گزارشی از فعالیت‌های این آستان در سال ۱۴۰۲ ارائه کرد و ارتقاء کمی و کیفی خدمت‌رسانی را، دستاورد مهم حاصل شده در این سال برشمرد.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-مصطفی فیضی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های نوروز ۱۴۰۳ که صبح امروز شنبه ۲۶ اسفند با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: سالانه افتخار داریم به بهانه نزدیک شدن ایام نوروز، برنامه‌ها و خدمات ویژه‌ای را به زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی ارائه دهیم که این مناسبت، از سال گذشته با ماه مبارک رمضان نیز تقارن یافته و توفیق خدمت‌رسانی ما به زائران و مجاوران عزیز را مضاعف کرده است.
 

برنامه‌های ویژه سال تحویل 
فیضی به برنامه‌های سال تحویل در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و افزود: پس از اقامه نماز صبح و تا زمان سال تحویل و پس از آن با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای میزبان زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی هستیم و امسال به حفظ و گسترش فضای معنوی هنگام سال تحویل توجه ویژه ای شده است. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: قرائت دعای توسل و دعای سال تحویل، اجرای برنامه‌های متنوع با حضور نوجوانان با لباس‌های قومیت‌های مختلف، اجرای گروه سرود و همخوانی، و...‌ برخی از برنامه های تدارک دیده شده حرم مطهر رضوی ویژه سال تحویل است.
 

۱۶ برنامه قرآنی حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان
فیضی به برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام ماه مبارک رمضان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امسال همانند سال‌های گذشته با افزایش و ارتقا سطح کمی و کیفی برنامه‌ها در ساحت قرآن، ماه مبارک رمضان را آغاز کردیم و در همین راستا ۱۶ عنوان برنامه قرآنی اعم از محافل قرآنی، ترتیل خوانی، تلاوت بین المللی، جلسات تفسیر، جلسات ویژه خواهران و نوجوانان به صورت شبانه روزی و مستمر در حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.
وی گفت: امسال از تجربیات سال‌های گذشته در برنامه‌های شب های قدر استفاده کرده و با تقویت این فعالیت‌ها، مراسم ویژه‌ای را در رواق حضرت امام خمینی(ره) برای عموم زائران و بویژه زائران اردو و عرب زبان برگزار می‌کنیم. 
فیضی همچنین به سایر برنامه‌های پیش بینی شده ویژه ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: در ایام ماه مبارک رمضان چهار برنامه مناجات خوانی هر شب در رواق حضرت امام خمینی(ره)، شبستان مسجد گوهرشاد، صحن آزادی و مقبره شیخ حر عاملی برگزار می‌شود. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی برگزاری نمازهای جماعت به صورت گسترده را از دیگر برنامه های این ایام برشمرد.
 

گزارش اقدامات و دستاوردها
وی در این نشست، گزارشی از فعالیت‌های آستان قدس رضوی طی سال ۱۴۰۲ نیز ارائه کرد و گفت: فعالیت‌های این آستان مقدس در ۴ حوزه ماموریتی تعریف شده است، تمامی فعالیت‌ها و خدمات در حوزه زیارت و حرم مطهر رضوی با زیر مجموعه های معاونت اماکن، معاونت خدمات زائر، معاونت تبلیغات اسلامی و بخشهای ستادی مربوط به حرم مطهر، تحت عنوان مدیریت عالی حرم مطهر رضوی تعریف شده است. 
فیضی افزود: فعالیت‌های حوزه علمی آستان قدس رضوی نیزدر قالب سازمان علمی و فرهنگی مدیریت می‌شود، بنیاد بهره وری موقوفات نیز در حوزه اقتصادی فعال است و خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی در سطح مشهد، استان و کشور بر عهده بنیاد کرامت رضوی است. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار این چهار بنیاد و سازمان، بخش‌های ستادی همچون معاونت سرمایه انسانی، مرکز ارتباطات و رسانه و ...مسئولیت هماهنگی و اجرایی سیاست‌ها و منویات تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارند. 
وی ادامه داد: طی سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های ستادی توجه ویژه به نظارت بر موقوفات، جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری، چابک‌سازی، توجه ویژه به نیات واقفین و گسترش خدمات در حرم مطهر و همچنین توجه ویژه به حوزه های علمی و فرهنگی در دستور کار بود که با ورود به عرصه های نو در مجموعه های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تجربه جدیدی را رقم زدیم. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در بنیاد بهره وری موقوفات تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر حفظ سرمایه ضمن اداره عمومی آستان قدس رضوی است، همه ما از فروش خام و مصرف از خزانه به صورت یک طرفه پرهیز داده شده‌ایم و به حفظ و صیانت از سرمایه آستان قدس رضوی به صورت مستمر تاکید شده است.
 

توجه به حوزه خانواده و حمایت از محرومان
وی همچنین خاطرنشان کرد: توجه به اولویت‌های نظام در مسائل اجتماعی خانواده و خدمت در مناطق محروم از موضوعاتی است که آستان قدس رضوی  با آنکه مسئولیت مستقیمی در این بخش ندارد اما همراهی و همدلی با بخش‌های مختلف کشور برای ایجاد شادابی و نشاط جامعه و توجه به سیاست‌های کلی نظام از اولویت‌های آستان قدس رضوی است. 
وی در ادامه به برخی از پروژه‌های در دست انجام آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: پروژه شیخ بهایی یکی از پروژه‌های در دست اقدام است و پروژه بازسازی و نوسازی زیر گذر حرم مطهر رضوی از دیگر طرح‌هایی بود که طی چند روز اخیر به اتمام رسیده است و از فعالیت‌های قابل توجه ما در حوزه عمرانی در سال 1402 بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد