hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) سفر به ایران قدیم؛ از واکسیِ خیابان لاله‌زار تا «شترقربانی» در میدان توپخانه

(تصاویر) سفر به ایران قدیم؛ از واکسیِ خیابان لاله‌زار تا «شترقربانی» در میدان توپخانه

از بساط یک واکسی در خیابان لاله‌زار و مراسم نحر شتر در میدان توپخانه؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی مردم ایران در یک قرن قبل می‌بریم.

فرادید| این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که بعد از گذشت چندین دهه دچار تغییرات فراوان شده است.

به گزارش فرادید؛ عکس نخست امروز که در حدود سال 1305 شمسی و در اوایل سلطنت رضاخان گرفته شده، گوشه‌ای از خیابان لاله‌زار تهران را به تصویر کشیده است؛ جایی که یک میرزا و یک جوان واکسی، بساط کار خود را پهن کرده‌اند.

6

دومین عکس نیز در همان تاریخ و در گوشۀ دیگری از شهر تهران یعنی اطراف میدان بهارستان و مسجد سپهسالار گرفته شده است.

4

عکس سوم خودروی متعلق به یک گروه فیلمبرداری (احتمالا آلمانی) را نشان می‌دهد. در کنار خودرو، دوربین فیلمبرداری بر روی سه‌پایه روی زمین قرار گرفته است و گروهی از مردم مشغول تماشای صحنه هستند. این عکس نیز مربوط به اوایل قرن چهاردهم شمسی و نخستین سال‌های حکومت پهلوی است.

5

دو عکس آخر تصاویری از مراسم «شترقربانی» یا «نحرشتر» هستند که در دوران قاجار هر سال در روز عید قربان و در میدان توپخانه با تشریفات و آیین خاصی برگزار می‌شد. البته این عکس‌ها مربوط به مراسمی هستند که در سال 1305 و یک سال پس از انقراض سلسلۀ قاجار برگزار شده است.

1

2

منبع: faradeed-177186

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد