hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مشارکت حداکثری در انتخابات با افزایش رضایتمندی محقق می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خراسان رضوی:

مشارکت حداکثری در انتخابات با افزایش رضایتمندی محقق می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خراسان رضوی گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات با افزایش رضایت مردم محقق می‌شود.

مشهدپایگاه خبری رویداد ایران -سیدامیر مرتضوی در نشست خبری ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی و تشکیل کارگروه پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» است، اظهار کرد: در این زمینه دستگاه قضائی اقدامات بسیاری انجام داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی بیان کرد: کمیسیون پیشگیری از بحران واحدهای تولیدی را تشکیل داده‌ایم و با توجه به کمیسیون امسال از تعطیلی ۴٨ واحد تولیدی جلوگیری شد.

وی با اشاره به عملکرد ٩ ماه این دو کمیسیون، ادامه داد: ۶٩۶ جلسه برگزار شد، هزار و ١۶٠ مصوبه در سطح استان داشته‌اند، مشکل ١٢۵ واحد تولیدی برطرف شده و ۶٠٢ بازدید توسط قضات از واحدهای تولیدی و توسط متصدیان ١٢٩۶ بازدید انجام شد.

مرتضوی تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی ویژه صنعت را از دیگر اقدامات این دستگاه عنوان کرد و گفت: تفاوت شورای حل اختلاف با کمیسیون این است که شورای حل اختلاف در ارتباط با مسائل دولتی ورود پیدا نمی‌کند و مشکلات مردمی را حل خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تشکیل کمیسیون‌ها صیانت از قوانین و مقررات و دستورالعمل امنیت قضائی از دیگر اقدامات دادگستری برای حل مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی است.

وی ضمن تشریح اقدامات دادگستری در حوزه خانواده با اشاره به اینکه ۸۷ مرکز مشاوره در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند، افزود: طبق قانون، طلاق توافقی باید مراکز مشاوره ارجاع داده شود ولی در مابقی موارد، به استثنای ماده ۱۸ قانون حمایت خانواده دادگاه می‌تواند کلیه دعاوی خانواده را به مراکز مشاوره ارجاع دهد. اگر ما بخواهیم همه دعاوی را ارجاع دهیم یقیناً شدنی نیست.

مرتضوی ابراز کرد: از سال ۱۳۹۵ که این دستورالعمل توسط قوه‌قضاییه به ما ابلاغ شد، انواع طلاق (طلاق توافقی، طلاق به درخواست زوج و طلاق به درخواست زوجه)، به مراکز مشاوره ارجاع شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی افزود: موارد طلاق ارجاع شده به مراکز مشاوره در ده ماهه اخیر، ۲۷ هزار و ۸۰۰ مورد بوده است که از این تعداد ۸ هزار و ۴۴۰ مورد، طلاق توافقی، ۳ هزار و ۱۶۰ مورد طلاق به درخواست زوج و ۱۶ هزار و ۲۰۰ مورد طلاق به درخواست زوجه بوده است.

وی گفت: تعداد جلساتی که مشاوره رایگان انجام شده است، ۵ هزار و ۳۷۰ جلسه رایگان انجام شده که با توجه به شرایط زوج یا زوجه صورت می‌گیرد. میانگین سازش ما برای این موارد ۲۵ درصد یعنی معادل یک چهارم طلاق‌های سه‌گانه، در مراکز مشاوره حل شده است.

مرتضوی با اشاره به اهمیت انتخابات در دادگستری خراسان رضوی ابراز کرد: در سال ١٣٩٢ به استناد ماده ۶٨ قانون انتخابات ریاست جمهوری طرحی به قوه قضائیه ارائه شد که ستادهای پیشگیری، رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی را تشکیل دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی با اشاره به اینکه تبلیغات موضوع مهمی در انتخابات است، افزود: رفتارهایی که در فضای عمومی جرم است در فضای مجازی نیز جرم محسوب می‌شود و قابل رسیدگی است که در قانون موارد لازم پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی شده است.

وی ادامه داد: ابعاد تبلیغات در قانون به طور کامل ذکر شده است و در فصلی از قانون انتخابات در مورد جرایم و مجازات صحبت شده و برای تبلیغات و رفتارهای مجرمانه غیر از تبلیغات مجازات تعریف شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی بیان کرد: در کل استان ۶٢ شعبه ویژه به جرایم و تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کند، از این تعداد ٢۵ شعبه در شهرستان، دادگستری‌ها، دادسراها و ١٢ شعبه در حوزه بخش قرار دارند.

وی اخلاق‌محوری و قانون‌مداری را دو نکته بسیار مهم در انتخابات برشمرد و افزود: نمایندها و نامزدها باید تابع قانون عمل کنند.

مرتضوی با خاطر نشان کردن اینکه مشارکت با اشاره به اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات بسیار حائز اهمیت است، افزود: مشارکت واقعی زمانی محقق می‌شود که حس امید و نشاط و شادابی را در مردم تقویت کنیم و این امر با افزایش رضایتمندی در مردم انجام می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد