به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند بازار ارز و طلا در مرز صعود و نزول، اولی را انتخاب کرد. مرز صعود و نزول بازار دلار هرات، ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود برای طلای آبشده مرز 11 میلیون عنوان می‌شد. عدد 30 میلیون تومان هم برای سکه نقطه انتخاب جهت معرفی می شد. 

بعد از افزایش بازار طلا و سکه از کف، در روز دوشنبه قیمت دلار با یک روز تأخیر افزایشی شد. البته قیمت درهم در روز گذشته سیگنال صعود داده بود اما دلار هرات به آن توجهی نکرد، با این حال دلار تهران به جای همراهی با دلار هرات، روند قیمت درهم را مناسب‌تر دانست و در روز دوشنبه وارد کانال 51 هزار تومان شد. 

به عقیده معامله‌گران با رشد بازار طلا و سکه، یکسری‌ها فکر کردند قیمت دلار از صعود جامانده به همین خاطر امروز روی افزایش، مانور دادند. 

البته فنی‌ها با استناد به چارت می‌گویند قیمت دلار هرات که در هفته قبل به مرز مقاومت خورده بود و در یک کانال نزولی حرکت می‌کرد بعد از برخورد به کف کانال یعنی مرز حمایت مهم 50 هزار و 300 تومان با افزایش از سقف کانال خارج شد. 

وضعیت دلار هرات چگونه بود؟

قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه 50 هزار و 470 تومان شروع به کار کرد و با افزایش از تراز میانی 50 هزار و 600 تومان عبور کرد. در ادامه بازار ارز هرات همچنان به افزایش خود ادامه داد و به مرز مقاومت 50 هزار و 750 تومان رسید. البته قیمت فردایی دلار هرات در روز سه‌شنبه با افزایش تا 51 هزار تومان بالا رفت.

قیمت درهم امارات با گپ مثبت 50 تومانی در 14 هزار و 20 تومان بازگشایی کرد و با افزایش 100 تومانی به 14 هزار و 120 تومان به کار خود پایان داد. قیمت درهم نسبت به روز گذشته 150 تومان افزایش داشت.

قیمت سکه در 30 میلیون و 400 هزار تومان آغاز به کار کرد و با افزایش 450 هزار تومانی به 30 میلیون و 850 هزار تومان رسید. 

حباب سکه هر روز 200 هزار تومان رشد می‌کند و در روز سه‌شنبه 6 میلیون و 300 هزار تومان برآورد می‌شد. آخرین باری که حباب به این کانال رسیده در ماه مرداد بود. قیمت طلای آبشده هم با افزایش به محدوده مقاومتی مهم خود یعنی 11 میلیون و 220 هزار تومان رسید.

چرا دلار نوسانی شد؟ 

تحلیل‌گران سه نظر در این باره دارند. نظر اول همانی است که در ابتدای گزارش گفتیم، بازارها در مرز مهم بین صعود و نزول، صعود را انتخاب کردند و قیمت دلار از کانال نزولی خارج شد. 

نظر دوم به قیمت طلا و سکه برمی‌گردد. قیمت طلا و سکه در روز گذشته افزایش داشت و حبابشان زیاد شده بود که معامله‌گران می‌گفتند دلار از طلا و سکه عقب افتاده، در واقع حباب سکه دلار را جو گیر کرده.

رشد قیمت درهم امارات در روز سه‌شنبه و خبر برجامی دلیل سوم بود. در روز سه‌شنبه یک خبر به بازار رسید که سید حسین موسویان، دیپلمات سابق، جنگ اسرائیل علیه غزه‌ را عامل توقف مذاکرات بین آمریکا و ایران برای توافق موقت عنوان کرده است. این دیپلمات سابق حرف‌های منفی زده و گفته بخاطر جنگ غزه، آمریکایی‌ها مذاکرات با ایران را ادامه نخواهند داد، برجام مرد، دیپلماسی هسته‌ای با ایران مرد، او حتی مدعی شده آمریکایی‌ها از قطری‌ها خواسته‌اند که ‌ محترمانه از ایران بخواهد در شرایط فعلی درخواستی برای برداشت از شش میلیارد آزاد شده نداشته باشد. 

دو خبر هم مورد توجه بازار بود. یک اینکه در روز سه‌شنبه 60 کیلو شمش طلا به ارزش 200 میلیارد تومان در بورس کالا در نرخ 10 میلیون و 800 هزار تومان معامله شده است. این درحالی است که قیمت بازار 11 میلیون و 200 هزار تومان است. خبر دوم صحبت‌های معاون وزیر صمت بود که گفته است در اجرای قانون سامانه مودیان، هیچ تأخیری ایجاد نشده و این قانون به صورت صد درصد اجرایی می‌شود.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت دلار در چارت، کندل دوجی برگشتی ثبت کرده است. همچنین آن‌ها می‌گویند که قیمت دلار هرات در سقف دچار واگرایی منفی شده که نشان می‌دهد اشباع خرید در بازار شکل گرفته است. درمجموع بازار ارز و سکه در سقف و محدوده مقاومتی مهم خودشان قرار دارند که اگر بالای آن تثبیت بدهند تایید ادامه روند صعود است، در غیر این صورت قیمت می‌تواند از سقف کاهش داشته باشد.

نکته بازار این است که معامله‌گران مدعی‌ هستند سکه تمام امامی در بازار کم است و قیمت آن برای این بالا می‌رود.

نکته دوم این بود که در روز سه‌شنبه کانال نرخ‌دهی سلیمانیه قیمت نزد.

آخرین بحث در بازار توان بازارساز است، بازار بعد از هر شوک بیرونی توانسته قیمت دلار را در یک محدوده مشخص مدیریت کند. برخی از معامله‌گران تصور می‌کنند در نبود تقاضای سرمایه‌ای بازارساز کماکان این قدرت را دارد که نوسان را مدیریت کند و نباید بی‌گدار به دل معاملات زد.