hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > دعوت از ناصرالدین شاه برای تماشای نمایشنامه مولیر/ اجرای تئاتر در جوار این کلیسا

دعوت از ناصرالدین شاه برای تماشای نمایشنامه مولیر/ اجرای تئاتر در جوار این کلیسا

اجرای تئاتر توسط ارامنه تهران و ماجرای دعوت از ناصرالدین شاه یکی از اتفاقات تاریخی است که با کلیسای سورپ گئورگ و ارامنه‌ای که در جوار این کلیسا زندگی می‌کرده‌اند مربوط می‌شود.

اجرای تئاتر توسط ارامنه و در مجاورت کلیسا به دوره ناصری مربوط می‌شود و زمانی که یک فرد ارمنی منزل خود در جوار کلیسای سورپ گئورگ را به محل برگزاری تئاتر اختصاص داد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر عباس عربی، تاریخ نگار و پژوهشگر، در این باره می‌گوید: «در واقع می‌توان گفت که این اولین تئاتری بود که توسط ارامنه تهران اجرا شد. ابتدا میان ارامنه در برابر اجرای تئاتر مقاومت و مخالفتی شکل می‌گیرد و این موضوع برایشان قابل قبول نبوده، اما در نهایت یک قطعه زمین در گذر باغ معیر و در جوار کلیسای سورپ گئورگ برای اجرای تئاتر اختصاص داده می‌شود و سالن تئاتر ارامنه به صورت رسمی فعالیت خود را ادامه دهد. «آندرانیک هوویان» در کتاب «ارمنیان ایران» معتقد است که احتمالا بتوان این سالن را اولین سالن تئاتر تهران دانست.»

دعوت از شاه قاجار برای تماشای نمایشنامه مولیر | اجرای تئاتر در جوار این کلیسا

عباس عربی در ادامه می‌گوید: «کلیسای گئورگ قبل از کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس، به صورت «مادور» یا نمازخانه ساخته شده بود، اما بعدا این نمازخانه یا مادور تبدیل به کلیسا شد، به همین دلیل بنای کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس قدیمی‌تر از کلیسای گئورگ محسوب می‌شود.»

او در باره خانه سالمندان ارامنه که در کلیسای سورپ گئورگ سنگلج سال ۱۳۲۹ راه اندازی شد می‌گوید: «دلیل راه اندازی خانه سالمندان در محل کلیسا این بود که به تدریج سنگلج از حضور ارامنه خالی می‌شد و ارامنه هم به محله‌های دیگر کوچ می‌کردند، ضمن اینکه در دهه بیست شمسی و پس از پایان جنگ جهانی دوم، با توجه به نیاز مسیحیان و ارامنه به خانه سالمندان، نیاز بود تا کاری در این خصوص انجام شود که کلیسای سورپ گئورگ را برای این کار در نظر گرفتند.»

این اثر در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۲۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

نشانی کلیسای سورپ گئورگ: تهران، خیابان وحدت اسلامی، بازارچه قوام الدوله، کوچه شهید مغفوری

منبع: fararu-698217

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد