hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بحران طولانی برای کادر درمان خسته کننده است/ غربالگری 80 درصد مردم قم

بحران طولانی برای کادر درمان خسته کننده است/ غربالگری 80 درصد مردم قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بحران طولانی که بیش از یک ماه طول بکشد برای پرسنل درمانی خسته‌کننده و فرسایش آور است، گفت: نیاز است که مردم در ادامه نیز از سیاست‌های وزارت بهداشت و بسیج ملی مبارزه با کرونا و طرح فاصله گذاری تبعیت کنند تا میزان رسوخ و انتقال ویروس را به حداقل برسانیم.

 به گزارش رویداد ایران محمدرضا قدیر پیش از ظهر امروز در گفت وگو خبرنگاران اظهار کرد: مردم استان قم همکاری خوبی داشتند ولی لازمه قطع زنجیره ویروس استمرار این همکاری است و صرفا با دو تا سه هفته ماندن در خانه و رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان تکثیر ویروس را متوقف کرد.
وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا بی‌رحم است و قدرت سرایت بالایی دارد و رفتارش ممکن است عوض شود. اکنون بیمارانی داریم که با علائم اولیه تب و سرفه نمی‌آیند بلکه با علایم گوارشی، سردرد، بدن درد و کتف درد مراجعه می‌کنند بنابراین مردم باید هوشیار باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به طرح‌های اجرا شده است گفت: بسیج ملی مبارزه با کرونا، غربالگری بیماران و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی از جمله طرح‌های اجرا شده است و طرح فاصله‌گذاری هوشمند در امتداد فاصله‌گذاری اجتماعی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیک بیماری را در قم 17 و 18 اسفند داشتیم که استرس شدیدی بر کادر پزشکی و مدیران وارد شد و به تدریج به دلیل مجموعه علل، کادر درمانی خوب، پیشگیری، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و بسیج ملی مبارزه با کرونا و نیز همکاری خوب مردم شاهد سیر نزولی بیماران بستری بودیم.
  
  نگران پیک دوم بیماری هستیم
قدیر عنوان کرد: اگر مردم موضوع را رها کنند و همه در خیابان‌ها بیایند و حمل و نقل عمومی و کسب و کار آزاد شود ممکن است پیک بزرگتری ایجاد شود که از موج بیماری اولیه سخت‌تر و درمان مشکل‌تر باشد، این نکته را هم باید در نظر داشت کادر درمانی هم خسته شدند.
وی با بیان اینکه بحران طولانی که بیش از یک ماه طول بکشد برای پرسنل درمانی خسته‌کننده و فرسایش آور است، گفت: نیاز است که مردم در ادامه نیز از سیاست‌های وزارت بهداشت و بسیج ملی مبارزه با کرونا و طرح فاصله گذاری تبعیت کنند تا میزان رسوخ و انتقال ویروس را به حداقل برسانیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از غربالگری یک میلیون و 70 هزار نفر خبر داد و افزود: 80 درصد مردم غربالگری شدند بر این اساس با افراد تماس حاصل می‌شود و کسانی که علائم دارند ولی علائم آن شدید نیست به مراکز بهداشتی ارجاع می‌شود و بار مراجعه به بیمارستان کاهش پیدا می‌کند و سبب می‌شود بهتر به بیماران رسیدگی شود.
وی خاطرنشان کرد: در مراکز درمانی رسیدگی به بیماران خوب است و پرستاران، کادر پزشکی و کادر بهداشتی و درمان زحمات متحمل می‌شوند و اورژانس 115 نیز در خط مقدم مؤثر است بنابراین مجموعه این عوامل سبب می‌شود بار مراجعه به بیمارستان کم و بهتر بیماران شناسایی، جدا و پیگیری شوند.
قدیر عنوان کرد: طرح خوداظهاری داریم که طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا است و در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام می‌کنند. آمار ثبت‌نام کنندگان در قم 540 هزار نفر بوده است.
وی ادامه داد: برخی روستاها 100 درصد غربال شدند که جا دارد از کادر بهداشت، پرسنل بهداشت و بهورزان در روستاها که در خط مقدم هستند تشکر کنم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ارجاع بیماران گفت: ارجاع یک سری درطرح غربالگری است و عده‌ای در مطب‌ها ارجاع داده می‌شوند که پزشکان عمومی تشخیص می‌دهند و کسانی که نیاز به بستری ندارد تشخیص و در خانه قرنطیه می‌شوند که بار مراجعه را کاهش می‌دهد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد