hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > هم‌نشینی با دورگه‌ها

هم‌نشینی با دورگه‌ها

اگر یکی از طرفداران ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی با اقتباس از کتاب‌های چندجلدی هستید، دیزنی‌+ در تازه‌ترین محصول خود «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» را به شما تقدیم کرده‌ است. سریالی که قبلا دو فیلم سینمایی از آن ساخته شده و هر چند که ناموفق بود اما سریال در همین شروع کار نظر منتقدان را به خود جلب کرده و تفاوت را در شکل روایت شخصیت‌ها به وجود می‌آورد. این چنین است که می‌توانید به میانه خیال و رویا در قرن بیست‌ویکم پرتاب شوید و از هم‌نشینی با خدایان، هیولاها و دورگه‌ها یا همان نیمه‌خدایان لذت ببرید.

«عصر چندگانه‌سازی وحشی» از آن مفاهیمی است که اگر پیگیر اخبار سریال‌های تلویزیونی باشید آن را در سال 2024 بیشتر خواهید شنید. در دوره‌ای از صنعت سرگرمی زندگی می‌کنیم که سازندگان سریال‌های تلویزیونی و استودیوهای بزرگ هالیوودی به این نتیجه رسیده‌اند که از می‌توان از هر فیلم یا سریالی دنباله ساخت و آن‌ها را به چندگانه تبدیل کرد. این رویه نه تنها در مورد ساخت سریال تلویزیونی از فیلم‌های سینمایی بلکه در مورد ساخت فیلم‌های سینمایی از سریال‌های تلویزیونی نیز پیش گرفته شده است. در چنین زمانه‌ای دیگر رسیدن به سریال‌های تلویزیونی اورجینال که از قضا سرشان هم به تنشان بیارزد هم تبدیل به کاری بسیار دشوار شده است.

در میان دنباله‌هایی که در این سال‌ها ساخته شده اما شبکه دیزنی از هفته گذشته پخش سریالی را آغاز کرده که از قضا اقتباسی از یکی از معروف‌ترین مجموعه‌ کتاب‌هایی است که در دهه ابتدایی قرن بیست و یکم منتشر شد. البته قبلا دو فیلم سینمایی از این کتاب‌ها ساخته شده اما ورود به دنیای نوجوانان و داستان‌های مربوط به آنها شبکه دیزنی را به این سمت سوق داده که یک سریال هم بر اساس این کتاب بسازد.

صحبت درباره مجموعه رمان‌های «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» (Percy Jackson And The Olympians) است. کتاب‌هایی نوشته ریک ریوردان که از سال 2005 تا 2009 منتشر شد و داستان پسری نیمه خدا یا دورگه به نام پرسی جکسون را روایت می‌کند. «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» از پنج کتاب «دزد آذرخش»، «دریای هیولاها»، «طلسم تایتان» ، «نبرد هزارتو» و «آخرین المپ‌نشین» تشکیل شده است.

این کتاب‌ها خیلی زود بازار کتاب‌های مربوط به حوزه ادبیات کودک را فتح کرد و هالیوود را هم مجاب کرد که دو فیلم سینمایی «پرسی جکسون و المپ‌نشینان: دزد آذرخش» و «پرسی جکسون و المپ‌نشینان: دریای هیولاها» بر اساس آن بسازد. اما در حالی که فیلم دوم زمینه را برای ساخت فیلم سوم آماده کرده بود، فیلم‌های بیشتری هرگز ساخته نشد تا اینکه در سال 2023 دیزنی+ برای ساخت یکم ریبوت به سراغ این داستان برگردد. سریالی که دو اپیزود ابتدایی آن روز 19 دسامبر 2023 (28 آذر 1402) پخش شد و علاقه‌مندان دوباره می‌توانند به دنیای پرسی جکسون و دوستان برگردند.

سریال لایو-اکشن «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» داستانی فانتزی در مورد یک پسر دوازده ساله روایت می‌کند که قدرت‌های ماورائی خود را کشف می‌کند وقتی که از سوی زئوس خدای خدایان متهم به سرقت می‌شود. پرسی باید در سراسر آمریکا سفر کند تا نظم را به المپ برگرداند.

یکی از ویژگی‌های ابتدایی که درباره سریال به چششم می‌آید آن است که ریک ریوردان در کنار جان استاینبرگ به عنوان سازنده و نویسنده سریال حضور دارد و قرار است بر بخش مهمی از فرایند تولید این سریال نظارت کند. قطعا یکی از مواردی که منتقدان به ستایش این سریال پرداخته‌اند به این دلیل است که دیزنی اجازه داده ریوردان یکی از عوامل اصلی ساخت این سریال باشد.

اگر فیلم‌های «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» را دیده باشید، قطعا سریال شما را به خود جلب خواهد کرد. در دو اپیزود ابتدایی بر خلاف فیلم اول روند اتفاقات بسیار سریع و ورود به داستان به گونه‌ای است که نشان می‌دهد نویسندگان چندان قصد نداشته‌اند خود را سرگرم مقدمه‌ها کنند. «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» در نسخه سریالی روی جزیییات ابتدایی شخصیت و عوامل و اتفاقات ابتدایی چندان وقت تلف نمی‌کند و حداقل در دو اپیزودی که از آن پخش شده، خیلی سریع معرفی اولیه را انجام می‌دهد و وارد داستانی می‌شود که قرار است در فصل اول 8 اپیزود داشته باشد.

نکته دیگر درباره این سریال آن است که انتخاب شخصیت‌ها هم بر اساس داستان از نظر سنی به شخصیت‌های کتاب نزدیک‌تر است. این اتفاقی است که در صورت ادامه‌دار بودن این سریال می‌تواند کمک زیادی در راه رشد شخصیت‌های نوجوان آن داشته باشد. اما مانند بخش مهمی از پروژه‌های اخیر دیزنی «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» هم با مشکلاتی از همان ابتدا روبه‌رو شد.

سریال دیزنی+ با آنکه نقدهای مثبتی دریافت کرده اما برخی از هواداران از تغییر نژاد شخصیت «آنابث چیس» که دختر آتنا است ناخرسندند. در کتاب‌های «پرسی جکسون» این شخصیت یک بلوند توصیف شده اما در سریال «لیا جفریز» ۱۴ ساله که آفریقایی‌تبار است این نقش را بازی می‌کند. این تغییر به حدی برای بخشی از طرفداران سنگین بود که سیل انتقادها در شبکه‌های مجازی به راه افتاد و کار به جایی رسید که ریوردان از راه برسد و منتقدان را به «نژادپرسی» متهم کند.

با همه این انتقادات اما باید بگوییم سریال «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» در همین دو اپیزود نشان می‌دهد - حتی با وجود یک فاصله زمانی ده ساله از فیلم دوم - بسیار از دو فیلم سینمایی ساخته شده جلوتر است. جلوه‌هایی که در دو اپیزود ابتدایی سریال از خدایان و هیولاهای حاضر در سریال دیده‌ایم می‌توان ما را به تاکید درباره این مساله سوق دهد که قرار است یک سریال خوب و با کیفیت به طور ویژه برای قشر کودک و نوجوان تماشا کنیم.

«پرسی جکسون و المپ‌نشینان» یکی از آن سریال‌هایی که به دلیل داستان متفاوتی که دارد، مرز عجیبی را برای مخاطب خود بین خیال و واقعیت ایجاد می‌کند. حجم زیادی از موجودات فرا زمینی در این سریال حضور دارند و قرار است طی چندین فصل احتمالی با هر یک از آنها آشنا شویم. خیال و رویایی که سازندگان در بستر دنیای واقعی قرن بیستم در سریال می‌سازند دقیقا همان نقطه قوتی است که این سریال را به سمت و سویی می‌کشاند. دیزنی در گشته هم نشان داده که توانایی زیادی در بازسازی صحنه‌هایی که بر اساس داستان‌های شکل گرفته در بستر خیال، دارد. «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» در این زمینه پیشرو‌تر هم خواهد بود چرا که باید چندین خدا با توانایی‌های عجیب و غریب در آن بازسازی شود و انواع و اقسام هیولا نیز در یک طولانی در آمریکا در پیش است. همه این مسائل احتمالا بتواند در عصر چندگانه‌سازی وحشی، «پرسی جکسون و المپ‌نشینان» را تبدیل به سریالی کند که بیش از آن‌که دنباله‌ای بر اثر دیگری باشد، اقتباسی از مجموعه کتاب‌هایی در میان خیال و رویا است که یک دهه پیش طلسم ناتمام ماندن آن در هالیوود شکل گرفت و حالا سازندگان امید دارند در نسخه سریالی این طلسم بشکند. مساله‌ای که نتیجه آن را تنها می‌توان در گذر زمان تشخیص داد.

 

 

منبع: sharghdaily-911750

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد