hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انتقاد از نحوه آزمایش جسد مشکوک به فرازمینی‌ها

انتقاد از نحوه آزمایش جسد مشکوک به فرازمینی‌ها

اسکلتی در صحرای آتاکاما در ‌سال ٢٠٠٣ در پرو پیدا شد که جمجمه او به طرز عجیبی کشیده بود و باعث شد که مردم در ابتدا گمان کنند که بدن کوچک پیداشده، متعلق به فرازمینی‌هاست.

سپس آزمایش دی.ان.ای انجام شد و نشان داد که این اسکلت ١٥سانتیمتری متعلق به جنین انسان است که محققان نام آن را آتا گذاشته‌اند، اما دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده‌اند و یافته‌های خود را در ماه مارس منتشر کردند، اخیرا به خاطر انجام آزمایش‌هایشان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
سه‌روز پیش، گروه دیگری از محققان، ارزیابی مطالعات قبلی خود را منتشر کردند که در مجله بین‌المللی پالئوپاتولوژی منتشر شد. آنها با انتقاد از تحقیقات انجام‌شده پیشین، گفتند که نتایج آن در مورد به اصطلاح «ناهنجاری‌های اسکلت»- مثل نداشتن دنده‌- منعکس‌کننده درک ناقصی از رشدونمو طبیعی جنین است.
و همین تفسیر اشتباه از بقایای جسد باعث شد تا دانشمندان به سراغ استخراج دی.ان.ای بروند که بخشی از اسکلت را تخریب کرد.
کریستینا کیگلروو، همکار نویسنده مطالعات جدید و استادیار علوم انسان‌شناسی دانشگاه فلوریدا در مقاله‌ای برای مجله فوربس نوشت: «تحقیقات آنها که شامل هیچ محقق شیلیایی نبود، احتمالا پروتکل‌هایی را که بر اخلاق تحقیق روی بقایای انسانی نظارت می‌کنند را کنار زده باشد؛ چراکه در مقاله منتشرشده آنها اجازه باستان‌شناسی وجود ندارد.»
در مقاله جدید منتشرشده، نویسنده اشاره می‌کند که جمجمه غیرطبیعی و بدن مومیایی‌شده آن، لزوما نمی‌تواند نتیجه ناهنجاری باشد؛ این درحالی است که در مقاله پیشین، این‌گونه گفته شده بود. به‌علاوه، ممکن است که جمجمه به دلیل زایمان زودهنگام و تولد جنین زودرس کشیده باشد؛ و همین‌طور پس از به خاک‌سپردن این جنین در زیر زمین، حرارت و فشار، تأثیر بیشتری روی جمجمه گذاشته باشند.
در مقاله پیشین گفته شده بود که جهش‌های ژنتیکی ممکن است که اندازه کوچک این جنین مومیایی را توضیح دهند، اما محققان جدید با به چالش‌کشیدن این مسأله گفته‌اند که اندازه کوچک آن به این دلیل است که این جنین احتمالا ١٥ هفته‌ای بوده و تحت‌تأثیر جهش ژنتیکی، آن‌طور که محققان پیشین اظهار کرده بودند، قرار نگرفته باشد.
دانشمندان در مطالعه جدید گفته‌اند که با توجه به این‌که بقایای این جسد تنها چند دهه زیر خاک بوده، مطالعه روی این جسد، موجب نگرانی‌های اخلاقی در مورد تحقیق اول شده است. به‌علاوه، استخراج دی.ان.ای بخشی از بدن را تخریب می‌کند و برای این کار، محدودیت‌های اخلاقی بیشتری وجود دارد؛ و هنوز روشن نیست که مطالعات اولی که انجام شده، ضرورتی برای استخراج دی.ان.ای داشته‌اند.
نویسنده مقاله جدید می‌گوید؛ با توجه به این‌که این جسد، خیلی قدیمی نبوده و نیازی هم به انجام آزمایش دی.ان.ای که به جسد آسیب‌زده، نبوده، انجام این آزمایش کاملا غیرضروری و غیراخلاقی بوده است: «متاسفانه هیچ منطق علمی اجازه انجام آزمایش ژنتیک آتا را نمی‌دهد، چراکه این اسکلت، کاملا طبیعی است.»
محققان و نویسندگان مقاله جدید نوشته‌اند: «ما به دانشمندان استخراج دی.ان.ای هشدار می‌دهیم که دیگر بدون اجازه واضح اخلاقی، یا علمی یا درصورتی که بقایای یک جسد جزو مجموعه‌های خصوصی تلقی می‌شود، دست به آزمایش ژنتیک نزنند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد