hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > طالبان و ممنوعیت کشت خشخاش/ خودنمایی میانمار در تولید تریاک جهان

طالبان و ممنوعیت کشت خشخاش/ خودنمایی میانمار در تولید تریاک جهان

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

 ابتدا راهی چین می‌‌شویم که رقیب بزرگی برای آمریکا در جهان کافی‌شاپ شده است. سپس به موزه کمبریج بریتانیا می‌رویم و تندیس آپولو را می‌بینیم. در آخر به میانمار و زمین‌های کشت خشخاش سفر می‌کنیم.

 

رقابت کافی‌شاپی آمریکا و چین

حالا دیگر می‌شود گفت بازار بزرگ کافی‌شاپ‌های جهان در دست چین است. پیش‌تر آمریکا صاحب این جایگاه بود و به مدت ۲۰ سال این عنوان را حفظ کرد.

چینی‌ها موفق شده اند طی یک سال گذشته ۵۸ درصد تعداد کافی‌شاپ‌های مارک‌دار و زنجیره‌ای خود را افزایش دهند و از آمریکا پیشی بگیرند.

کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای چینی نه تنها در چین که در کره جنوبی، اندونزی و ژاپن هم آغاز به کار کرده اند تا رقابت سنگینی را با استارباکس آمریکایی‌ها و دیگر برندها کلید بزنند.

 

بریتانیا؛ تندیس آپولو به جای مالیات بر ارث!

آپولو، مجسمه برنزی ایتالیایی دوره رنسانس در موزه فیتزویلیام کمبریج به نمایش در خواهد آمد. این تندیس ۵۰۰ ساله به بریتانیا اهدا شده است.

آپولو متعلق به خانواده سیسیل لوئیس و همسرش هیلدا از مجموعه‌داران هنری است. بازماندگان این مجموعه‌داران آپولو را به جای مالیات بر ارث تقدیم بریتانیا کرده اند.

طبق قانون مصوب بریتانیا شهروندان می‌توانند با انتقال و اهدای اشیای ارزشمند فرهنگی، علمی و تاریخی به موزه‌های کشور مالیات بر ارث خود را تسویه کنند.

 

ژاپن؛ مسمومیت گسترده سنجاب‌ها در باغ‌وحش

مقامات یکی از باغ‌ وحش‌های توکیو در ژاپن مشغول بررسی و تحقیق درباره علت مسمومیت و مرگ تعدادی از سنجاب‌ها هستند. 

آنها چندی پیش عملیات انگل‌زدایی این سنجاب‌ها را در دستور کار خود داشته اند، اما پس از این اتفاق ۳۱ سنجاب از ۴۰ سنجاب را از دست داده اند.

نه تنها قرص ضد انگل به این سنجاب‌ها خورانده شده است که نوعی آفت‌کش هم به قفس آنها اسپری شده است. پس از آن مسمومیت و مرگ سنجاب‌ها گزارش شده است.

 

مجله اسپورتس ایلوستریتد؛ همدستی هوش مصنوعی و یک کلاهبردار

گروه آرنا، مدیر اجرایی مجله معتبر اسپورتس ایلوستریتد را به دلیل انتشار مقاله‌‌های تقلبی اخراج کرد؛ مجله‌ای که از سال ۱۹۵۴ تا کنون سابقه نشر دارد و حتی روزگاری جان آپدایک و فاکنر برایش نوشته اند!

راس لوینسون با کمک هوش مصنوعی تعدادی نویسنده با پروفایل جعلی ساخته که هر کدام مقاله‌هایی در زمینه‌های مختلف ورزشی برای این مجله نوشته اند.

بررسی‌‌های مجله علمی فوتوریسم در ماه نوامبر هویت جعلی نویسنده‌ها و مقاله‌ها را کشف کرد. آنها متوجه شدند پای هوش مصنوعی در میان است.

 

افول افغانستان؛ خودنمایی میانمار در تولید تریاک

میانماری‌ها گوی رقابت کشت خشخاش و تولید تریاک را از دست افغان‌ها ربوده اند. به گزارش سازمان ملل آنها در سال ۲۰۲۳ بزرگترین تولید کننده تریاک جهان هستند.

صدور حکم ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان از سوی طالبان، باعث شده ۹۵ درصد از تولید تریاک در این کشور کاسته شود. افغانستان در سال ۲۰۲۲ تنها ۳۳۰ تن تریاک قاچاق تولید کرده است.

میانمار سال گذشته ۷۹۰ تن تریاک قاچاق تولید کرده و این عدد را در سال ۲۰۲۳ به بیش از هزار تن رسانده است! مثلث طلایی میانمار، تایلند و لائوس کانون تولید تریاک و آمفتامین هستند.

 

منبع: sharghdaily-909706

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد