hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > برنامه‌ریزی کشت ۶ میلیون هکتار گندم در کشور

یک مسئول در وزارت جهادکشاورزی:

برنامه‌ریزی کشت ۶ میلیون هکتار گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها و برنامه‌ریزی کشت حدود ۶ میلیون هکتار گندم در کشور خبر داد.

سهراب سهرابی در گردهمایی کشت شتوی سال زراعی جاری که در استان فارس برگزار شد، گفت: برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی، کشت یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است.

به گفته وی؛ تاکنون یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار گندم دیم در ایران کشت‌شده و پیش‌بینی تولید برای استان‌ها ۱۴ میلیون تن محصول است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: میزان بذور اصلاح‌شده، بوجاری، فرآوری و ضدعفونی شده‌ای که تا امروز در اختیار کشاورزان قرارگرفته بیش از ۳۸۵ هزار تن است که نسبت به سال گذشته در همین تاریخ بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است.

سهرابی با اشاره به چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، بیان کرد: اجرای این طرح در سطح ۵.۲ میلیون هکتار به استان‌های کشور ابلاغ‌شده و هم‌اکنون در ۲۴ استان در حال اجراست.

وی افزود: استان فارس نیز با ۲۵۰ هزار هکتار سطح ابلاغی یکی از استان‌های مهم در اجرای این طرح است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به حمایت‌های این وزارتخانه در اجرای طرح مذکور اشاره کرد و گفت: تأمین بذور اصلاح‌شده‌ یارانه دار و تهیه و توزیع کودهای بذر مال و ریزمغذی ازجمله اقدامات انجام شده است.

سهرابی، پرداخت تسهیلات خرید ادوات دنباله بند با نرخ سود چهار درصد، آموزش‌ کشاورزان و بازدیدهای میدانی مزارع آن‌ها را از دیگر برنامه‌های حمایتی در اجرای این طرح‌ عنوان کرد.

وی افزود: این پروژه‌ در سطح وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال اجرا است و اثرات بسیار خوبی را در سال گذشته داشته و قطعاً در سال جاری نیز خواهد داشت.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، بابیان اینکه کشت گندم در ایران به‌طورمعمول تا اواسط دی‌ماه ادامه دارد، گفت: توصیه ما به کشاورزان عزیز استفاده از بذور اصلاح‌شده و مصرف کودهای شیمیایی به میزان متعادل است ضمن اینکه از خطی کارهای مجهز به کود کار، بذرکار نیز استفاده کنند.

سهرابی، ارتباط زارعین با مسئولین پهنه و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی را در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول ضروری دانست و گفت: زارعین عزیز اگر از بذور خودمصرفی درکشت گندم استفاده می‌کنند حتماً قبل از کشت، مراحل ضدعفونی و بوجاری را انجام دهند.

این مقام مسئول، فارس را یکی از استان‌های مهم در تولید محصولات استراتژیک کشور دانست و توضیح داد: استان فارس سال گذشته با خرید بیش از یک‌میلیون تن گندم رتبه‌ سوم کشور را در خرید تضمینی محصول به خود اختصاص داد و امیدواریم بتوانیم ضمن حفظ پایداری تولید و خرید سال گذشته شاهد جهش تولید در سال زراعی جاری باشیم.

انتهای پیام
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد