hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هم‌افزایی نهادهای حاکمیتی برای مدیریت بهتر منابع آب بخش کشاورزی

هم‌افزایی نهادهای حاکمیتی برای مدیریت بهتر منابع آب بخش کشاورزی

جلسه هم‌اندیشی با هدف طرح و اتخاذ راهکارهای مدیرتی قابل اجرا برای تقویت معیش کشاورزان و مدیریت منابع آب حوزه کشاورزی با حضور کارشناسان و صاحب نظران آب منطقه ای و جهاد کشاورزی فارس برگزار شد.

مجری طرح اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش آب منطقه ای فارس در این جلسه پیرامون طرح احیا و تعادل بخشی و پروژه‌های پانزده‌گانه آن، نظیر اطلاع‌رسانی، فرهنگسازی و آموزش، توضیحاتی ارائه داد.

محمدمهدی شریفی بر لزوم آموزش و فرهنگ ‌سازی با هدف بهره‌برداری و مصرف بهینه منابع آب، پیشگیری از اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی و نصب کنتور حجمی روی چاه‌های آب تاکید کرد.

وی گفت: بدون شک نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی با کاهش میزان برداشت غیر مجاز، نوعی دامنه امن و پایدار برای دسترسی به این منابع آبی فراهم می‌کند و ما را از گزند بی آبی و مشکلات ناشی از آن در امان می‌دارد.

مجری پروژه اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش  شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: تنش‌های آبی از چالش‌های بزرگ کشورهای کم بارش همچون ایران است، لذا باید با کاهش سرانه مصرف و مدیریت بهینه، اثرات سوء آن را تقلیل داد، آموزش و فرهنگسازی این مهم، از الزاماتی است، که باید در دستور کار قرار گیرد.

شریفی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح تعادل بخشی و اهمیت پروژه اطلاع رسانی آموزش و فرهنگ سازی، از معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی فارس برای دستیابی هرچه سریعتر به اهداف این طرح، درخواست همکاری و تعامل بیش از پیش کرد.

محمد رضا احمدی نماینده مجری طرح احیا و  تعادل بخشی نیزدر این نشست گفت با توجه به تجارب سازمان جهاد کشاورزی درحوزه مدیریت ترویج، همکاری همه جانبه از کارشناسان و مدیران این مورد انتظار است.

او گفت: رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای اجرای طرح‌های توسعه در کشور، برنامه‌های مدیریت منابع آب کشور تا حدودی اصلاح و این بار تلاش شد تا به جای سیاست‌های عرضه نا محدود آب، موضوع مدیریت مصرف منابع آب  در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

کارشناسان شرکت مشاور نیز ضمن ارائه سیمای آب فارس و بیان توضیحاتی پیرامون  پیامدهای منفی و اثرات مخرب اضافه برداشت ها بر آبخوان‌ها، اشتغال و معیشت کشاورزان، مباحث اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، از همکاران سازمان جهاد کشاورزی برای حفظ و صیانت از منابع آب زیرزمینی درخواست همکاری کردند.

حمید دبیری معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم با  اشاره به اینکه نیاز به حفاظت از منابع آب و جلوگیری از اضافه برداشت ها امری بدیهی است و باید انجام شود، افزود: این سازمان آماده هرگونه همکاری و مشارکت در برنامه‌های اجرایی شرکت آب منطقه‌ای فارس است.

دبیری ادامه داد: با توجه به تجربیات سازمان جهاد کشاورزی فارس، فرهنگ سازی در هر زمینه ای نیازمند آموزش، اجرای دقیق قانون و در موارد لازم ایجاد محدودیت است و این کار در صورت استمرار نتیجه بخش خواهد بود.

معصومه مؤیدی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز گفت: پذیرش موضوعات جدید توسط افراد به سهولت محقق نمی‌شود و نیاز به استمرار و تلاش دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در همین راستا ادارات مختلفی در بخش ترویج وجود دارند که در سطوح متفاوت مشغول به فعالیت های آموزشی و ترویجی بوده و در این راستا از پتانسیل بخش خصوصی هم استفاده می شود.

مویدی گفت: امسال طرح جدیدی با نام افزایش نفوذ دانش، در حال انجام است و با تبادل یک تفاهم نامه با شرکت آب منطقه ای فارس می توانیم نهایت همکاری را با این شرکت داشته باشیم.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد